Anonym bruker Skrevet 1. juli 2009 #1 Skrevet 1. juli 2009 Kjenner ei som fullammet til 1 års alder og sier at det er anbefalt og bare sunt. Jeg har hørt at utover 6 mnd ikke er så bra. Hva har dere hørt? Nå er jeg ikke så interessert i synsing, men i fakta og for/mot argumentasjon...
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2009 #2 Skrevet 1. juli 2009 Problemet med fullamming til 12 mnd er at jernlagrene til babyen går nedover fra 6 mnd. Skal en fullamme barnet lenger må en følgte med på dette og barnet trenger tilførsel av jern. Ellers er de offisielle rådene for fullamming 6 mnd av who.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2009 #3 Skrevet 1. juli 2009 Jeg fullammet til åtte mnd fordi alt annet ble spyttet rett ut... rundt åtte mnd gikk det greit med litt fruktmos og ikke lenge etterpå sluttet grøten å komme rett ut igjen:) I hvert fall; mitt problem de siste par mnd med fullamming var at han var sulten oftere og oftere, antageligvis fordi han ikke ble ordentlig mett etter hvert måltid, og til slutt hang han i puppen både natt og dag, og gråt hver gang jeg prøvde å gi ham noe annet, jeg følte ikke jeg hadde tid til noe annet, og ble samtidig veldig sliten fordi all energi gikk rett i melka, og jeg gikk mye ned i vekt.... Ut fra egen erfaring vil jeg ikke anbefale fullamming så lenge, gjerne fortsette å amme lenge, men venne barnet til mat ved siden av, hvis ikke kan det bli veldig slitsomt...
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2009 #4 Skrevet 1. juli 2009 Denne dama som hadde gjort dette påsto at det ikke var noe problem så lenge man gikk inn for det og ønsket det. Hun sa at det var jo bare å legge babyen oftere til for å øke produksjonen osv. Men jeg skjønner ikke at det kan være bra for babyen og ikke få noe annet enn mm hele det første leveåret, i tillegg begynner vel de fleste babyer og vise interessse for mat etter hvert... Og har behov for mer enn den næringa man har i melken? HI
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2009 #5 Skrevet 1. juli 2009 Les på side 40 i spebarnsboken 2008-09 om du har den, om du lurer på hva som er best for et barn og hvorfor, fra 6 mnd til ett år.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2009 #7 Skrevet 1. juli 2009 Ok, Jeg gidder ikke gjengi alt, men i det store og det hele står det at barn ikke har godt av å la annen føde enn mm la seg vente på etter fyllte 6 mnd. Det er bevist at om det blir satt i gang senere, blir de også tregere til å lære å spise på egen hånd, dvs spisemotorikken svekkes litt ned. (spisetrening og stimulering av reflekser). De har også behov for annen m,at vedsidna som nevnt over her, jernlageret er oppbrukt og de må ha tilskudd av andre varer. Magen er også såpass utviklet at den vil ha noe mer å jobbe med for å bli sterkere og utvikle seg ennå mer. Så står det at uansett er det aller best at man introduserer ny mat mens man ennå ammer og barnet har beskyttelse av morsmelken. Ved 8-9 mnd kan man beg med små brødbiter. Men anbefaqler uansett den boken, den tar for seg "alt" man lurer på i spebarnstiden.. Den er gratis og kan bestilles, bare google spebarnsboken, står noe om det på babyverden.no
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2009 #8 Skrevet 1. juli 2009 Takk for tipset! Synes det du sier høres veldig fornuftig ut, men hun dama var helt snodig og sa at det var anbefalt å fullamme så lenge og jeg fikk inntrykk av at alle som ikke gjorde det lot være av latskap fordi de ikke orket å amme så mye osv.... Ble så irritert av uttalelsene hennes, så ville gjerne undersøke litt så jeg har noe å "motargumentere" med :-)
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2009 #9 Skrevet 2. juli 2009 Jeg fullammet ufrivillig til jenta mi var over 7 mnd, hun hadde litt umoden tarm og reagerte med veldig diare på alt jeg ga henne. Hun ville derfor ikke ha noe annet enn morsmelk, og ga jeg henne litt grøt måtte det to dager med bare morsmelk til før hun var normal i magen igjen.. Så venninnen din han jo ha rett i at noen barn ikke tåler fast føde så godt selv om de er 6 mnd gamle. Problemet er at de får for lite jern, så de må få jerntilskudd (egentlig ikke noe problem det heller, du får kjøpt det på apoteket). Værre er det at ungene begynner bli så aktive at de trenger betydelig mer energi, jenta mi som hadde sovet natten gjennom i flere måneder begynte våkne igjen fordi hun var sulten. Akkurat som når hun var nyfødt måtte vi amme hver andre til tredje time hele døgnet og det blir fryktelig slitsomt, særlig når du psykisk er innstilt på at nå skal det innføres fast føde, og trappes ned på ammingen (jenta mi tok ikke flaske, så jeg kunne nesten ikke være borte fra henne). Tror ingen barn ta skade av å bli fullammet i et år, men nå som lillesøster også har blitt 5 mnd gammel gleder jeg meg litt til å begynne med annen føde også jeg. Da kan pappaen komme litt mer på banen også, må innrømme at jeg blir litt sliten av å være matstasjon døgnet rundt, selv om jeg også synes det er koselig å amme og aldri ville vært det foruten.. Jeg tror ærlig talt både du og din venninne har litt rett
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2009 #10 Skrevet 2. juli 2009 Hei. Om venninnen din mener det er anbefalt å fullamme i ett år er det et faktum som er feil, om alt er normalt. Det er anbefalt å fullamme i ett halvt år, deretter introdusere sakte men sikkert andre matvarer, i barnets tempo, kanskje bare en halv teskje, så øke opp med en teskje pr måltid etter det. Det er anbefalt å amme i ett år, vedsidna lit ekstra mat det siste halve året, altså. De som har barn som er treige til å lære å spise har jo da iallefall kanskje prøvd siden de var et halvt år, og det er det det menes, at etter det er det greit å begynne å prøve, og siden alle barn er forskjellige, så lærer de å ta til seg maten på forskjellig tidspunkt og. Det er vel mer slik at det ikke er vits å gi mat til de før de er 6 mnd, om de ikke har ekstra matbehov ( noe mange har, men ikke flesteparten, så da kjører de anbefaling på hva som passer for de fleste). (Etter ett år kan man trappe ned ammingen, og who anbefaler å amme i ett år i Norge, og i mange andre land i to år. (Spes i u-land og der det er vanskelig å få tak forsvarlig babymat).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå