Gå til innhold

Ferieforslag? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sambo og jeg er ikke helt enige om ferieplanene disse året og nå begynner det jo å nærme seg.....;)

Tanken er i utgangspunktet Norge/skandinavia nå i sommer, men ingen av oss har feriert noe særlig her siden vi var barn så er litt tom for ideer/forslag... Har 2 uker ferie..Vil helst oppleve litt, ikke bare ligge/være ved en strand.

Hjelp oss :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Moro... :) Men trenger litt info:

Hvor starter dere fra?

Kjører dere bil?

To voksne og en baby, eller er dere flere?

Hvordan skal dere bo? Hotell? Telt?

(Er jo masse moro man kan finne på, men det kommer jo an på hvor langt man vil kjøre, hvor man starter fra osv.)

Skrevet

Heia!

Hvor bor dere, hvor gammel er barnet / barna? Det er jo litt avgjørende for ferieplaner.

Men det å leie hus i Danmark er jo en slager. Det er jo alltids ting man kan gjøre der utover det å ligge på en strand.

Ellers hadde jeg hatt kjempelyst til å dra til Nord-Norge og lofoten.

Fjelltur (Være på en hytte, og ta dagsturer derfra).

Teltturer (hvor som helst).

Sørlandet med besøk til dyreparken.

Vestlandet har jo mye idyll, feks med overnatting på hotell union øye. Biltur langs atlanterhavsveien.

Norge er et fantastisk land å feriere i, spesielt om man er glad i natur :-)

Skrevet

Hjernen kobler ut litt i denne varmen, litt bakgrunnsinfo er jo greit å ha med ;)

Vi bor i Oslo og starter turen herfra. Vi har bil, så er rimelig fleksible der. Barnet vil være nesten 9mnd når vi drar, men er ikke spesielt glad i å sitte rolig i bil/fly så bør være noen stopper underveis.

Lofoten er en av forslagene våre ja, i tillegg til fjelltur og generelt vestlandsnatur. "problemet" er vel at vi har for mange alternativer og at det nå nærmer seg.. :) Hvordan er telttur med så små? hun er en skikkelig mark så ser for meg at det kan bli så som så..? :)

Skrevet

Tja, tror nok telttur kan gå fint med små barn jeg. Handler vel bare om hvordan man inretter seg. Har man nok skygge, lekematte og leker, samt mat klarer en unge seg ganske bra. Tror det viktigste er at de får tid til å leke og kose seg og ikke blir dratt med på den ene aktiviteten etter den andre.

Jeg tror ikke jeg hadde satset på bilferie eller masse reise hit og dit, heller funnet ett eller to steder hvor man er nesten hele tiden, sånn at hun kan bli kjent med stedet og føler seg "trygg". Derfra kan man heller ta dagsutflukter.

Synes dere skal dra til Lofoten jeg, og bo i en rorbu / hytte eller noe sånt. Ta dagsturer opp i fjellene, båtturer, strandliv eller hva som måtte by seg avhengig av været. Helt sikker på at det blir en topp ferie!

Skrevet

Lofoten er en laaaaang biltur fra Oslo da..... =)

Jeg anbefaler cruise i Middelhavet!! Nytt sted hver dag, andre som rydder etter deg.... andre som lager maten deres.... vasker klærne deres.....

Det er bare "bryet" med å stå opp hver dag som dere må gjøre selv... Sjekk ut www.rccl.com

LUKSUS med andre ord!! Telt og camping er for meg det samme som å holde på hjemme, bare ti ganger mer innvikla!!

GOD TUR!!

Skrevet

Hvis dere har tenkt på Lofoten så ville jeg definitivt gått for det! Som det sies over her kan man gjøre masse forskjellig i Lofoten. Både fjelltur, båttur, dra på stranda (litt værustabilt, men strendene der er nydelige selv om det ikke er supersommervær) slappe av i f.eks Svolvær (maaaasse koselige kafeer og gallerier) osv.

Og fra Oslo kommer kan dere ta fly direkte til Bodø (ca to timer) og så hurtigruten ut til Lofoten. Går fort det ;-) Og bo i rorbu er kjempestas!

Personlig synes jeg to uker på cruise høres kjempekjedelig ut.. Jeg drar som regel ikke på ferie for at andre skal rydde etter meg, men for å oppleve masse nytt. Men vi er alle forskjellige (heldigvis ;-) )

Skrevet

Hvis babyen ikke er ekstremt glad i å kjøre bil ville jeg i hvert fall ikke _kjørt_ til Lofoten. Hvis dere flyr og feks leier bil der oppe er det sikkert kjempefint! :)

Et annet forslag: Hva med biltur ned gjennom Sør-Sverige, over til Danmark - og så båten fra København til Oslo når dere skal hjem? På den måten rekker dere over mye uten at det blir de store kjøreavstandene. Du kan få byferie i Gøteborg og København, nydelige sandstrender i fleng (feks Halmstad), bygdeidyll hvis du kjører litt utenom hovedveiene, parker av ulike slag osv. Båtturen tilbake kan jo også være fin. Greit at babyen kan sovne i vogna si om kvelden, og så kan dere spise middag med vogna i nærheten, og bare trille ned på lugaren etterpå. :)

Jeg ville ikke ha vært skeptisk til telttur med en ni måneder gammel baby, med mindre været ble veldig dårlig. Regn og vind kjennes jo veldig godt i et telt, og kan kanskje bli litt skremmende. Har telta både i Sverige og Danmark fra eldstegutten var et år eller to, og har bare gode minner (de andre sletter man jo...hehe...). Han er i dag åtte år og elsker å bo i telt! Blir nok kanskje noen teltnetter på oss også i sommer, sånn for kosens skyld. :)

Hvis dere velger båt fra Køben til Oslo (eller annet sted): Bestill i god tid!

Uansett hva dere ender opp med: God tur! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...