Gå til innhold

Så sinnsykt provosert...abort

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min venninne fortalte meg i går at hun skulle på sykehuset i dag...for å fjerne et uønsket barn.

Ble kjempe provosert, men sa ingenting. Her sitter jeg og sliter med å bli gravid. Vi ønsker oss et tredje barn og blir tydeligvis ikke gravide i en fei. Jeg har hatt 5 svangerskap hvor tre har endt med spontanabort. Nr. 1 slet jeg i to år før jeg ble gravid mens nr. 2 satt fortere enn vi hadde beregnet.

Venninnen min og mannen hennes har to gutter fra før så de vet jo hvordan man blir gravid. De har veldig god økonomi så denne aborten er kun av egoistiske grunner. Kjenner at jeg er litt forbannet. Måtte bare ha det ut. Syns det er så totalt unødvendig liksom. Har mest lyst til å skjelle de ut. Hadde vi vært alene når hun fortalte det så hadde jeg nok stillt henne noen kritiske spørsmål, men det var litt andre folk der så det passet ikke helt å innlede en diskusjon. Samtidig vet jeg at det sikkert er vanskelig for henne, men jeg mener at uansett så vet man hvordan barn blir til og dette var ikke et uhell. Regn skjære tankesløshet!

Puuuhhh...sånn da var det litt ute av systemet mitt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du virker som en veldig egosentrisk person!Hva vet du om grunner til at veninnen din velger abort?At det er egoistisk å gjøre dette, bare fordi de har god økonomi var en direkte stygg uttalelse!Og alle vet hvordan man blir gravid, men uhell skjer likevel!Det høres ut som du mener at veninnen din bevisst har blitt gravid, for så og ta abort, pga av økonomien!

DU har allerede to barn (selv om du har veldig lyst på flere!)Skal HUN ta sine valg i livet, fordi DU sliter med å få flere????

Nei, du er en veninne jeg er veldig glad ikke finnes i MITT liv, i hvertfall!

Skrevet

For å svare på første spørsmål så vet jeg veldig mye om hvorfor hun tar abort. Jeg vet også at uhell skjer, men voksne mennesker vet hvordan barn blir laget og prevensjon fungerer og jeg vet at dette ikke var "en kondom som sprakk". Dessuten mener jeg at det skal være ekstremt gode grunner for å ta abort i voksen alder og ikke bare fordi de ikke vil ha fler. Det prøvde jeg også å forklare i innlegget uten at det ble for detaljert. Hadde du lest ordentlig og ikke blitt så hissig så hadde du kanskje skjønt litt bedre hva jeg mente.

Mener ikke at hun absolutt burde beholde siden jeg sitter her og ikke blir gravid. Jeg hadde nok ment dette uansett. Har man lagd barn bør man være sitt ansvar bevisst. Som jeg sa til mannen min i går at hadde vi ved et "uhell" klart å lage nr. 4 en gang så hadde jeg ikke tatt abort og vi har hverken økonomi eller plass til så mange barn. Det er ikke nødvendigvis venninnen min jeg blir provosert av det er vel også samfunnets holdninger til dette.

Skrevet

En god grunn er vel nettopp at de ikke ønsker flere?Er det bedre at et uønsket barn blir født,da?Jeg kan selv skrive under på at prevensjon ikke fungerer!To av mine barn ble laget på p-piller, min beste veninne ble gravid med kondom (som IKKE sprakk), så selv om man beskytter seg, så er det ikke alltid det hjelper!

Det er helt greit at du vil ta ansvar om du ved "et uhell", skulle få flere, men det er tydeligvis ikke din veninnes syn på saken!Dette er hennes måte "og ta ansvar på"!

Du sier jo selv at dette sikkert er vanskelig for henne, men det hjelper jo ikke at du har slike holdninger mot hennes valg, heller!

Jeg sier absolutt ikke at det skal være et lett valg og ta abort, og abort er ingen prevensjonsmetode. Jeg tror dine tanker rundt dette farges mye av din egen situasjon...?

Skrevet

Et av argumentene du bruker er at de har god økonomi..Hvorfor skal man beholde et barn fordi man har god økonomi? Mener også at som voksen bør man ta ansvar for egne handlinger, og finne en bedre prevansjon enn abort, men jeg synes også det er å ta ansvar for eget liv og lykke ved å ta det vanskelige valget å velge bort et foster.. Passer det ikke inn i familien med flere barn, så er vel det et valg man må få ta selv. Det er mange grunner til at man ikke har kapasitet til å ta seg av 3 barn! Skjønner at det føles urettferdig ovenfor deg som sliter med å bli gravid, men jeg synes du uttaler deg en smule egoistisk og lite voksent. De fleste oppegående mennesker synes vel det å ta abort er en vanskelig og uønsket situasjon å komme opp i, og din venninne hadde sikkert ikke ønsket å havne i en slik situasjon..

Skrevet

Skjønner at jeg har provosert noen her, men syns vel ikke det kommer så mange gode argumenter tilbake. Jeg mener uansett at har man lagd et barn så tar man ansvaret. Det finnes gode grunner for å ta abort og det finnes dårlige.

Selvfølgelig farges synest mitt av mine egne erfaringer. Alle gjør vi nye erfaringer og lærdommer hver dag. Livserfaring kalles det. At jeg er egoistisk og barnslig må dere gjerne mene, men at jeg er i mot denne type abort vil jeg vel ikke si er barnslig. Det har sikkert vært vanskelig som jeg også nevnte I innlegget. Jeg mener bare at hun har tatt et feil valg. Hvis man ikke vil ha fler barn så bør man heller ikke lage de!!!

Gjest Mylian&A.V+2til:-))
Skrevet

Hvis du er en venninne så tåler du at hun gjøre andre ting enn deg. Får du flere barn bare fordi hun ikke tar abort? Nei, du gjør ikke det. Egoistisk er du. Og det kan man sikkert si om henne også. Selv syns jeg det er helt på trynet å få et uønsket barn bare for å glede en venninne som ikke klarer det selv...

Skrevet

Men herregud la nå VENNINNA di ta sine egne valg uten at du som hennes nærmeste skal tråkke å kritisere henne for det. Ja hun vet utmerket godt hvordan hun blir gravid, uhell kan likevel skje og det er jo ikke DU som skal avgjøre hvor mange barn hun skal ha bare for at DU vil ha en til. Vet at dette høres strengt ut men å si at du ønsker å skjelle henne ut synes jeg bare vitner om dårlig venninne. Støtt henne heller, det er sikkert kjipt nok som det er.

Skrevet

La oss se her...jeg lar da jenta ta sine egne valg. Trodde dette var et forum hvor det gikk an å lufte tankene sine, men det er det visst ikke. Greit nok å være for selvbestem abort. Det er jeg også, men mener det bør finnes en god grunn. Hva som er god grunn er jo også en grense man kan diskutere.

Sier ikke at hun skal beholde bare fordi jeg ikke klarer å bli gravid. Sier vel at jeg syns kanskje man ikke skal ta liv av et barn bare fordi man ikke vil ha fler. Vil man ikke ha fler så bør man la være å lage de. Venninnen min har garantert hatt det tøft med å ta dette valget. Har full forståelse for det, men jeg trenger vel ikke være enig i valget allikevel.

Jeg syns det er beundringsverdig hvor mange supergode venninner det er her inne. Dere har vel aldri sagt et stygt ord om noen, i hvert fall ikke en venninne. Jeg var bare ute etter å lufte litt frustrasjon og lar venninnen min ta sine egne valg uten å blande meg. Tilbakemeldinger om at jeg er egoistisk og barnslig vitner vel om lite modenhet på publikumet her. Det er en av grunnene til at jeg har lagt inn ca. 10 innlegg her siden jeg ble medlem for over 4 år siden og ikke gidder å være så mye her i fremtiden.Mener ikke at det er noe tap for BIM, men dere får være i fred med "bithingen" deres.

Skrevet

Vi bitcher da ikke fordi vi ikke er enige med deg. Jeg er for abort og det er ikke alle her inne så mange mener nok at jeg er gal pga det. God grunn til å ta abort... hva er det? Dårlig økonomi, liten plass, et haltende forhold, sykdom? Eller bare rett og slett at to barn er nok og at man ikke vil ha en tredje? Jeg vil bare at du skal tenke på at en god grunn for deg trenger ikke være god grunn for andre. Du sier at du lar henne ta egne valg, ja valget er jo hennes, men som du sier så hadde du mest lyst å skjelle henne rett ut men du gjorde det ikke pga at det var andre tilstede.

Jeg mener fortsatt at abort er frivillig for den enkelte, valget skal tas uten at man behøver å ta i betraktning hva andre synes om det. Men selvsagt, abort er inget prevangsjonsmiddel.

Skrevet

Jeg er enig med deg bare meg... Jeg er helt for at vi har abort,og forstaar helt klart at det er noe noen velger. Men jeg synes ogsaa det er egoistisk aa ta abort bare fordi "det ikke passer". Har tenkt over dette ganske mye, saerlig med tanke paa at jeg er relativt ung (21). Jeg kjenner veldig mange som har faatt barn fra 17 aarsa alderen og oppover, men vet jo ogsaa at for hvert barn som blir fodt saa har det nok vaert minst like mange aborter blandt vennene mine. Naa synes jeg jo at det er mere legitimt aa ta abort naar du for eksempel ikke har fullfort skolen, men jeg tar likevel hatten av for de som har valgt aa staa lopet ut. Naa spora jeg kanksje litt av, men jeg kan godt se frustrasjonen din.

Skrevet

Jeg mener også at abort er et personlig valg som er opp til en hver..

Men jeg mener også det er alt for enkelt og ta abort i dag! Det er så mange som tar lett på det og fjerne et liv og nermest bruker det som prevansjon. Jeg mener at det er et valg man skal ta fordi man ikke har muligheten til og ta vare på barnet.

Jeg regner jo med at HI her kjenner venninnen sin godt, og vet hva som ligger bak denne aborten, og er derfor berettiget til og komme med de ytrningene hun gjør. Hun sier jo ikke at hun kommer til og kutte vennskapet eller til syvende og sist støtte henne i valget. Hun sier jo bare at hun syntes det er en for enkel utvei.. Og jeg er enig at alt for mange velger den veien.

Jeg er helt enig om at alle voksne vet hvordan man lager barn, men at ulykker skjer. Derfor mener jeg at om to voksne har seg og blir gravide bør man være seg bevisst sitt annsvar! Om man blir gravid på p-piller en gang; ja så prøver man kanskje kondom i tillegg, eller et annet prev.middel. Jeg trur i tillegg at mange slurver med pilla en dag eller to og blir gravide, også blir de sååå forskrekket når testen lyser gravid mot dem to uker senere..

Det er nå min mening...

Skrevet

Å skjelle de ut var nok mest min første tankl. Ville aldri gjort det, men hadde nok stillt noen kritiske spørsmål hadde situasjonen vært en annen. Det er vel lov som venninne. Jeg ser heller ikke på meg selv som en dårlig venninne selv om jeg ikke er enig i avgjørelsene de rundt meg tar alltid.

Og jo jeg syns det er å "bitche" når man kaller andre egoistiske og barnslige bare fordi man har en liten utblåsning og ikke er enige i andres synspunkter. Jeg har hatt denne venninnen i 15 år og det blir nok 15 til, men jeg trenger ikke være enig i hennes måte å gjøre ting på alltid. Og ja jeg er vel informert om hvor, hva og hvorfor.

Fint å se at noen også er enige med meg. Hvis ikke hadde jeg vært seriøst bekymret for utviklingen. Det tas abort ved påvist Downs syndrom som aldri før og folk begynner snart å velge kjønn. Det er veien til et samfunn jeg ikke vil ta del av. Det bør ikke være så enkelt å ta abort.

Skrevet

folk må få gjøre det de vil.

Selv er jeg gravid, og jeg skal adopere vekk ungen. Hvorfor? fordi jeg ikke vil ha barn:) jeg vet jævlig godt hvordan man lager dem, men når man bruker piller og test hos lege viser negativt, da står man plutselig der da, og det er for sent med abort. for gjett om jeg hadde valgt abort om jeg kunne!

og jeg er i midten av 20årene, helt ok økonomi osv. Om folk vil ha barn eller ikke er helt opp til dem!

Skrevet

det er vel uansett ikke et enkelt valg å ta abort, og jeg vil tro at den sørste delen av befolkningen ikke ønsker å bruke dette som en prevansjonsmetode! Bare tull at det er for enkelt å ta abort, jeg er gla vi har så liberal abortlov som vi har! Ønsker vi slike tilstander som det er i enkelte andre land da, som USA for eks, hvor abortleger blir myrdet på gaten fordi de utfører aborter! Eller Irland hvor det ikke er lov..

Jeg mener sterkt at hver og en må bestemme over egen kropp og liv, og synes ikke andre skal mene og synse for mye før de har vært i samme situasjon selv! Alt for mange bedrevitere der ute.. Klart man har et ansvar som voksen, men noen ganger skjer ikke alt som man ønsker, og ikke alt går etter planen..

Skrevet

Man angrer alltid på en abort, men man angrer aldri på barnet man har fått.

Gjest Mylian&A.V+2til:-))
Skrevet

Bullshit. Man angrer ikke alltid på en abort. Hva vet du om det? Kjenner du alle som har tatt abort? Ganske mange som angrer på barna sine også..... Merkelige mantra man får høre av abortmotstandere uten kunnskap.

Heldigvis er ikke grunnen til abort opp til dere å rettferdiggjøre. Jeg ler av de som kaller abort prevensjon. Er abort prevensjon så er det vel like greit å ikke bli mor da :)

Skrevet

Er i grunn umulig å diskutere i forhold til abort ,for vi alle har så forskjellige meninger om det ut i fra egene erfaringer og opplevelser.

Vi må vel bare respektere hverandre om hva vi mener om denne saken!

Selv er jeg i mot abort og kunne aldri ha valgt den utveien og jeg er glad jeg og samboeren min er enig om den saken.

Skrevet

Ser meg enig med Veronica her..

Skrevet

Huff, du fremstår som ganske egoistisk. Abort er et personelig valg. Du aner ikke hva slags grunner de har til å velge abort, eller hva hun går gjennom. Abort er aldri et enkelt valg. I Norge er det lov å ta abort frem til uke 12, og er du imot dette bør du holde meningene dine for deg selv.

Det er trist at du har hatt ufrivillige aborter, men det har ingenting med din vennines valg å gjøre.

Aner ikke hva slags svar du har fått under her, men dette er iallefall min oppfatning.

Skrevet

Når jeg sier holde meningene dine for deg selv mener jeg ikke at du ikke kan diskutere og ha din egen mening, men av respekt for din venninne og hennes valg bør du ikke plage henne med dine meninger. Jeg kan ikke se for meg at jeg kunne klart å ta abort selv, uten at jeg har vært i en situasjon der jeg har stått foran problemstillingen. Men jeg klarer alikevel å respektere andres valg og holdninger, selv om de strider mot mine egne.

Skrevet

Jeg syns argumentet "om man ikke ønsker flere barn får man la være å lage det" er det dummeste jeg har ført fordi prevensjon faktisk svikter. Mener du at man da skal være seksuell avholden resten av livet om man ikke ønsker flere barn? Uhell skjer! Og det eneste som er 100% sikkert er jo avholdenhet....

Skrevet

Jeg er ikke imot abort...Jeg er imot å ta abort fordi kjønnet er feil eller lignende. Jeg synes heller ikke det skal være nødvendig å ta en 5-6 aborter iløpet av et liv, men jeg er ikke imot abort. Har heller ikke sagt jeg er det.

Skrevet

Jeg er ikke imot abort...Jeg er imot å ta abort fordi kjønnet er feil eller lignende. Jeg synes heller ikke det skal være nødvendig å ta en 5-6 aborter iløpet av et liv, men jeg er ikke imot abort. Har heller ikke sagt jeg er det.

Skrevet

A9 med november-baby <3 : Jeg tok abort da jeg var 20 år etter et one-night-stand og har aldri angret et sekund. Jeg er faktisk veldig glad jeg tok det valget fordi det var riktig for MIN livssituasjon da. Etter min mening skal man være svært forsiktig med å dømme i denne sammenhengen. De eneste som sitter med svaret er den som selv er gravid(og en evt partner).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...