Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #1 Skrevet 30. juni 2009 Tenkte jeg bare skulle ta en uhøytidelig undersøkelse og spørre: Hva heter barna til den/de høyest utdannede personen/ene du kjenner? Og hva heter barna til den/de lavest utdannede du kjenner? (Når det gjelder de med lavest utdannelse tenker jeg mest på de dere kjenner i den yngre generasjonen, hvis man tar med de eldre generasjonene er ikke utdannelse like vanlig, og dermed blir "undersøkelsen" feil) Jeg kjenner bare èn med phd, barna hennes heter Åsne og Kristina Så kjenner jeg èn som er i ferd med å fullføre sin, han har en Ingrid og en Leander på vei. Jeg kjenner to med bare ungdosmkole som har barn, barnet til hun ene heter Lucas, og barna til hun andre heter Trygve og Sigurd
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #2 Skrevet 30. juni 2009 Bare grunnskole- Mathea, Mathias, Karoline. Mann med doktorgrad innen fysikk- Christina, Vegard. Dame med doktorgrad -Maria og Eirik
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #3 Skrevet 30. juni 2009 Jeg forstår ikke hvorfor dere reagerer så kraftig på at det finnes en sammenheng mellom sosial tilhørighet og valg av navn. Det er statistikk som viser at en ganske enkelt kan plassere foreldrene sosioøkonomisk etter barnas navn, og utdanning/alder er bare en av faktorene som spiller inn. Om jeg tenker på de som har høyest utdanning t.d. 6-7 årig utdannelse, og de av oss som ikke tok eller ikke tok så lang utdannelse er det forskjell i navnevalget. Den første gruppen, og vi foreldrene er like gamle, valgte mer uvanlige navn som nå et par år etter er populære. De har også unngått utenlandske navn om de ikke har tilhørighet til landet. Det er jo helt klekkende likgyldig hvem vi kjenner siden statistikken er såpass klar og navneforskning er et etablert fagfelt. Det finnes folk i alle samfunnslag med god og dårlig smak, om det er mulig å definere. Etter å ha jobbet i skolen kan en nesten utifra navnelisten fortelle hvem foreldrene er.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #4 Skrevet 30. juni 2009 Hvem reagerer? jeg er bare nysgjerrig jeg. hi
Lilli med småtrolla Skrevet 30. juni 2009 #5 Skrevet 30. juni 2009 Jeg reagerer ikke Syns faktisk det er nokså intressant og se denne klare sammenhengen. Jente med grunnskoleutdanning - Noah og Elias Martiin Jente med vidergående utdanning - William og Thale Gutt/Mann med høgskoleutdanning - Selma, Nora og Peder Mann med doktorgrad - Anders, Nora og Fredrik
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå