Gå til innhold

Astma, allergier og atopisk eksem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hellu

Jeg er atopiker og samboeren min har astma + allergiier mot forskjellig (nøtter, katt, hest osv). det jeg er bekymret for er om babyen kommer til å bli plaget med dette.

Skjønner jo at det er forkskjellig fra person til person, men tenkte kanskje det var noen her inne som har fått barn med lignende diagnoser på foreldre. Har deres barn isåfall fått disse tingene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heia!

Jeg har selv ikke allergi eller atopiskeksem, men vi har mye i familien. Jeg har en bror og en søster som begge har asma, men kun min søster har allergier i tillegg. Som jeg sa har jeg selv ingenting, men min sønn har fått atopisk eksem og allergier. Eksemen var veldig ille når han var baby, men har nesten aldri utbrudd nå når han er syv år. Alle disse er arvelig og kan overføres til barnet. Min sønn er allergisk mot akkurat det samme som min søster (7 forskjellige dyr og mat) så at han har arvet dette fra min familie er jeg ikke i tvil om. Min søster har to barn selv der det ene har ingen plager og den andre er allergisk.

Det er en sjanse at ditt barn arver noe, men slettes ikke sikkert. :) Tror ikke man skal bekymre seg for sånt man ikke kan styre, men er lettere sagt enn gjort. :)

Skrevet

jeg har astma og allergi

ikke barnefaren

nr 1 holdt jeg på å miste da han var 3 mnd pga astmaanfall, heldigvid bodde vi nærme sykehuset.. etter dette så ble det bare mer og mer, innen han var 1 år hadde han, atopisk, astma, allergi.. da han var rundt 7 år fikk han vintereksem, men om dette har sammenheng med resten er jeg usikker på.. han er 13 år i dag, har ikke eksem eller astma, men allergien har han.. sliter noe jæ... akkurat i denne perioden

nr 2 har slitt med astma. han er 5 år nå og har ikke hatt symptomer på noe de 2 siste årene.. (vi har bodd i et dårlig hus, med mugg og gjennomtrekk som kan ha skylda)

nr 3 har slitt med litt bronkitt, og brukt astma medisin.. men ikke noe mer utover det, men han er bare 2 år..

Skrevet

Sånn statistisk er det vel ca 80% sjanse for at barnet utvikler astma/allergier/blir atopiker når begge foreldre har dette, men dette trenger ikke si noe om alvorlighetsgrad, hvor kraftig allergi/astma eller slikt.

Helsestasjonen kartlegger dette på en av de første kontrollene etter fødsel, så ta opp dette da, så får du god og konkret informasjon som omhandler nettopp dere og akkurat dette barnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...