villemo26 Skrevet 30. juni 2009 #1 Skrevet 30. juni 2009 Eg må uti svangerskapspermisjon, fordi jobben min kan være helseskadelig, og der er ikkje alternativ. Men personalsjefen meiner at eg må gå til legen å sjukmelde meg, for vist eg går rett uti permisjon, så vil dette gå utover permisjonen ETTER fødselen.. Stemmer dette????
snuffe Skrevet 30. juni 2009 #2 Skrevet 30. juni 2009 Nei. Om du mottar svangerskapspenger fordi jobben din er uforenlig med svangerskap og de ikke kan omplassere deg, så har det ingenting med permisjonen etter fødsel å gjøre.
Skogshuldra Skrevet 1. juli 2009 #3 Skrevet 1. juli 2009 Men dersom du går ut i svangerskaps permisjon vil tiden etter fødselen bli deretter redusert. Man kan gå ut i svangerskaps permisjon før de tre ukene som er vanelig, men det er vel anbefalt å heller gå motta svangerskaps penger... Etter hva jeg har forstått det som så er ikke det det samme... Sjekk med NAV!!
Tigerpote Skrevet 1. juli 2009 #4 Skrevet 1. juli 2009 Nei, du må ikke finne på å gå ut i foreldreperm nå (tidligere kalt svangerskapsperm). Det er korrekt slik beskrevet over, at du vil ha krav på svangerskapspenger. Det er noe helt annet enn permisjonen din.
"nøtteliten" Skrevet 1. juli 2009 #5 Skrevet 1. juli 2009 Det er da forskjell på svangerskapspemisjon og foreldrepermisjon! Svangerskapspermisjon kan man få når man er gravid. Dersom arbeidsplassen eller arbeidet medfører fare for barnet, og arbeidsgiver IKKE kan omplassere deg kan du søke om svangerskapspermisjon. Dette er istedenfor sykemelding.( Fordi det ikke er du som er syk) Man kan ha svangerskapspem hele svangerskapet helt fram til 3 uker før termin. Da skal man over på foreldrepenger. Svangerskapspermisjon er alltid 100% av inntekten din mens foreldrepenger kan du velge 80% eller 100% Skal du søke om svangerskapspenger er det legen og arbeidsgiveren din som skal fylle ut et skjema. AErbeidsgiver skal her bekrefte at omplassering ikke er mulig. Man bør dersom det er mulig ske om svangersapspenger slik at ikke sykepengerettighetene blir oppbrukt( 52 uker) Av svangerskapspenger får man dessuten full opptjening av feriepenger.
Tigerpote Skrevet 2. juli 2009 #6 Skrevet 2. juli 2009 Nei, det er ingenting som heter svangerskapspermisjon. Feilaktig blir en del stillinger utlyst som "vikariat ved svangerskapspermisjon", der man egentlig snakker om foreldrepermisjon. SvangerskapsPENGER derimot, er det hi har krav på, men det kalles ikke svangerskapspermisjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå