Gå til innhold

Er det virkelig vanlig? ang vektøkning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste på det innlegget for 1trimester som skal holdes på 1 side. Er en utregning der for gjennomsnittlig vektøkning i svskapet, og står at i uke 5 er det normalt å ha gått opp 2,3kg? Er ikke det mye? Embyoet er jo da 3 uker og veier ca 2 g eller noe, og morkake, fostervann kan da ikke veie så ille mye? Er jo senere man merker at puppa og slikt vokser litt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke sikker på hva som er normalt jeg,men jeg er 7+2 i dag,og jeg har gått opp 3 kg,dette er mitt 3 barn,så regner med at livmoren vokser fortere! skal passe på vekten framover ja,kan ikke fortsette slik!!!!

Skrevet

Nå måtte jeg jammen gå å veie meg for å se om jeg har gått opp noe.. Er 6+2 i dag.. Men, her har jeg gått ned 1 kg gitt! :) Har ikke vært kvalm eller kastet opp noe, men har blitt litt mer bevisst på hva jeg putter i meg. Har kuttet ned på brus og søtsaker, samt iskaffen og latten jeg så ofte heller i meg.. :-P

Skrevet

Hei! Jeg tror det er veldig individuelt. Jeg er 6+3 og har gått opp 1,5 kg. Har også vært flink til å spise "riktig", men man får jo en del mer blod og væske i kroppen når man er gravid? Ellers gikk jeg opp ganske mye med nr. 1 og prøver å unngå det denne gangen. Har også hatt en god del "strekke-smerter" i livmora, så den vokser nok raskere enn sist, da kjente jeg ingen ting.

Skrevet

Det er nok ikke livmorens innhold som utgjør vekten. Den vekten som regnes for begynnelsen av svangerskapet utgjør:

* kjertelvevet i brystene utvikler seg og gjør seg klar til å kunne produsere og lagre melk. Dette medfører ømme og stinne bryster for de fleste. Har dere ikke merket at brystene har vokst litt? ;-)

* 40 % økning av allerede eksisterende blodvolum, siden kroppen skal betjene både deg og voksende spire. Hvis 40 % av 4-5 kg er ikke lite. :-)

Ellers er det ikke fritt for at man holder litt ekstra vann, siden man ikke menstruerer.

Da er det plutselig ikke så mye med 2,3 kg gjennomsnittlig likevel, ikke sant? :-)

Skrevet

Jeg tok en abort ca 7u for et par år siden.Da ble det såkalt medisinsk,dvs."det"kommer ut vaginalt.Jeg husker enda hvor utrolige mengder med blod og avfallsstoffer som totalt kroppen da kvittet seg med..nesten en vaskebøtte full..(totalt etter at prosessen var ferdig,ca 1uke).

Ikke rart man er trøtt og "tom"etterpå..må ha veiet ganske mye,så jeg tror de aller første ukene at det dannes mer blod og væske..

Selve fosteret veier ingenting;men at kroppen forbereder seg på det som skal skje er det som tar plass...

Sommerklem til alle!!

Skrevet

Når man ser sånn på det blir det litt annerledes! Jeg tenker med en gang "kroppsfett".. Men, har som sagt ikke gått opp noe enda..

Skrevet

Jeg er 9+4 og har gått opp 4 kg. noe av det er nok fett, men har meget god matlyst og slutta å røyke for 10 uker siden. Men godt å se at det ikke bare er meg som har gått opp.

Skrevet

den navlestrengen er rimelig tung, morkaka også....

Skrevet

Jeg er 9+4 og føler også jeg faktisk har gått ned i vekt. Selv om jeg begynner å få en liten kul på magen som ikke kan holdes "inne" lenger, så er klærne blitt løsere ellers...

Men har også trent lite, så kanskje er det bare musklene som forsvinner, uhuuu...

HAr vel heller ikke hjulpet at jeg har vært småuggen og kvalm de siste ukene, og holder meg mest mulig unna sukker og melkeprodukter... Men håper krabaten får nok næring da!

Skrevet

Sist jeg var gravid begynte jeg ikke gå opp i vekt før uke 16, mens denne gangen hadde jeg gått opp to kilo i uke 11.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...