Gå til innhold

gravide med diabetes.. størrelse på baby??


09 <3 16 <3

Anbefalte innlegg

jeg er i uke 34 nå, og babyen er 24% større enn normalen ca. 4500g når den bli født.

men alt innen 25% var normalt fikk jeg høre.

hvordan er det til dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

 

Jeg var akkurat på ul i uke 26 og fikk beskjed om at babyen har avvik på 2 % dette var også helt normalt.

 

Jeg har diabetes og lavt stoffskifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg er gravid i uke 33. Har ligget over en stund. Sist jeg var på kontroll fikk jeg vite at barnet lå 27 % over. Blir derfor fulgt opp oftere nå. Var snakk om keisersnitt i uke 35 - 36. Men har fått time til innleggelse i uke 37.... så jeg vet ikke. Var hos jordmor i dag og SF målet var på 40. Det er sinnsykt stort. Blir vel egentlig litt bekymret, men føler at når jeg stiller spm så blir jeg tatt for å være hysterisk. Er ikke det, men vil vite. Liker ikke å ikke ha kontrollen eller oversikten om du skjønner. Skal til ny kontroll om en uke. Syns det er fryktelig lenge til. Fikk ikke vite vekt på barnet i dag heller :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

 

jeg er i uke 37 og sist jeg var til kontroll var barnet 22% over. Skal på kontroll igjen i morgen og er ganske spent fordi de snakket om mulig igangsettelse av fødsel i uke 37 grunnet størrelsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kommet så langt at jeg har noe å sammenligne med enda, men er optimist så lenge det varer. På de to ultralydene jeg har vært på hittil har målet vært litt under "normalen". Men, siden jeg er bare 10+6 i dag så må jeg vel nesten regne med at det forandrer seg.

 

Har også diabetes og lavt stoffskifte. Begge deler fint regulert før graviditeten, diabetesen sliter jeg litt med akkurat nå. Veldig svingende blodsukker og masse følinger og insulinsjokk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige ul hadde jeg i uke 23, og da var veksten -1%, men det er jo såpass tidlig, så det sier vel egentlig ikke noe. Skal ha ny vekstestimering om 2 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli satt igang torsdag 6 august jeg. 4 dager før termin.

babyen er forstatt 25%, og kommer til å veie mellom 4-4,5kg.

men gleder meg til og bli ferdig nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på Ul igjen 30 fullgåtte uker babyen har da vokst og er nå +7%, skal på kontroll igjen når jeg er 33 fullgåtte...Spennende å se hvor mye han har vokst da!

 

Fikk beskjed om at de ikke setter igang før en uke før av denne legen mens en annen lege sa at de aller fleste med Diabetes ble satt igang i uke 38..Hva har dere fått beskjed om?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til baby i august nr1.

 

Jeg har fått beskjed om at jeg kommer til å bli satt igang før termin, sannsynligvis 2-3 uker før, nøyaktig dato kommer til å vurderes senere.

(har termin i november).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei

 

Nå har jeg nok en gang vært på UL, babyen er nå +13% ved 33 fullgåtte uker. Veier ca 2400:) og beregnet til å veie ca 3800 ved termin.

 

Han ligger med rompa ned så har time igjen om 14 dager for å se om han har snudd seg og da eventuellt få time til vending eller ks, har ikke særlig lyst til å vende han...

 

Noen andre som har vært på ul i det siste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg er ikke gravid lenger da, fikk en gutt for 9 mnd siden. Han var 4,1 kg ved fødselen. Jeg fødte på Riksen og der setter de i gang til termin hvis alt er i orden. De setter ikke i gang før termin så fremt det ikke er komplikasjoner, babyene har jo best av å komme ut selv eller få den tiden de skal ha i magen. Selv hadde jeg mistanke om svangerskapsforgiftning, så for å ikke ta noen sjanser hadde jeg time til igangsetting en uke før termin. Heldigvis ville han ut av seg selv. Riene startet tre timer før igangsettelsestimen min. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på kontroll hos diabetesykepleieren i dag og spurte om nettopp det med fødsel/igangsetting osv. Hun kunne fortelle at jeg hadde to valg av sykehus, ikke det nærmeste, men de to største i fylket. Det var vanlig med innleggelse ca to uker før termin og igangsettelse 1-4 dager senere alt etter forma/helsa mi og størrelse/tilstand på babyen.

Hun kunne også fortelle at de der (der jeg ville velge å føde) likte å ha "full kontroll" i forbindelse med igangsetelsen og derfor tok det litt tidligere enn andre steder. Det var da spesielt å ha alt klart med tanke på glukose (iv, regner jeg med?), ok blodsukker og jevnlig kontrollering av det under fødselen og det å ha ting planlagt med tanke på når ungen kom.

Synes på en måte det virka greit, men likevel litt overdrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det virker veldig overdrevet. Innleggelse to uker før, hvorfor det? Det hadde jeg aldri akseptert hvis alt var i orden. Rikshospitalet er eksperter på risikosvangerskap og risikofødsler så jeg følte meg helt trygg der og ble godt passet på. Jeg hadde alle svangerskapskontrollene mine der også. Størrelsen på barnet blir jo fulgt med på gjennom svangerskapet, og så fremt det ikke er uvanlig stort er det jo ingen grunn til å gripe inn.

 

Blodsukkeret ble ellers målt jevnlig gjennom fødselen. Etter at det hadde gått en del timer og jeg ikke spiste fikk jeg glukose og insulin intravenøst, men hadde jeg spist relativt normalt hadde jeg ikke trengt det. Det er noe de ser an underveis. Hadde CTG på hele tiden, men ellers var det ingenting spesielt i forhold til diabetesen. Å ha diabetes medfører jo en ekstra risiko både i svangerskapet og fødselen, men det er ingen grunn til å overdrive og man må jo se på hver enkelt individuelt. Noen har problemer som må følges med på, andre har et flott svangerskap og en normal fødsel og da trenger man ikke krisemaksimere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innleggelsen ca to uker før termin var pga at de ville ha en igangsatt fødsel før termin fordi det da var enklere å tilrettelegge alt mulig. Vet ikke om jeg skjønte det helt, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat kommet tilbake fra ny kontroll, 31+6.

Babyen er nå +11% (var +10 sist). Ligger da nå på ca 2kg, og vil bli 3,9 ved termin dersom dette holder seg.

Er så glad og lykkelig. ",)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

En stund siden det har vært noe liv her, men jeg fikk lyst til å skrive en oppdatering.

 

Jeg har nå nådd 31 fullgåtte uker og har begynt på ukentlige kontroller på sykehuset i Molde. Jeg starta jo opp med vekst litt under normalen, men det har ligget jevnt hele tida. Har variert fra -2% til +3%, det kaller de "målefeil". I legens øyne så er dette så nært 0 som de kan komme. Jeg er litt roligere med tanke på veksten, men vet jo at det er nå det verste kan komme. Håper uansett at jeg greier å gjøre mitt for at veksten blir kontrollert og så nært "normalen" som mulig.

Insulindosene mine er ca dobla fra da jeg starta, men har vært nede i ca 60% av startdosen i løpet av de første 3 mnd, så variasjonene har vært store. De første månedene var tøffe pga dårlig matlyst og VELDIG lavt blodsukker og mange ( i perioder daglige) insulinsjokk med ambulansebesøk. Det var godt når det roa seg. Det høyere blodsukkeret er enklere å kontrollere. Mer insulin er enkelt å få til. Å få i seg mat fordi man MÅ når man ikke eier matlyst og ikke tørre å sette insulin er vanskeligere...

 

Her om dagen fikk jeg innkalling til samtale med en lege på fødeavdelinga på sykehuset hvor jeg skal føde (Ålesund). Det blir ca 1 mnd før ul-termin. Da er det visst "planlegging" av fødselen som skal skje. Mine ønsker vil visst bli hørt så lenge legen mener det er forsvarlig. Det synes jeg virker lovende. Håper for all del at jeg får fram tydelig nok hvor intenst jeg hater tanken på keisersnitt og at jeg kan slippe det om jeg ikke absolutt må. Jeg får nok svar på de siste spørsmåla mine da ang. hvordan de håndterer diabetesen, evt "stor" unge og slikt. Jeg merker at all denne "uvissheta" har gjort at det har vært mange rare tanker og ideer som har dukka opp i hodet mitt innimellom. :-p

 

Er det noen flere her inne nå som er gravide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Så kjekt å leste om andre med diabetes som er gravide. Jeg er bare 7+6, men merker godt diabetesen, på 1 uke har jeg hatt 3 sjokk, mannen driver og maser om at dette er så farlig for fosteret osv, men etter det jeg leser her så er det vel ikke sååå farlig. Har ikke måttet ha mer hjelp enn at mannen må gi meg saft, jeg våkner bare ikke selv. Før våknet jeg alltid av føling om natten. Nå våkner han av at jeg ligger og rister

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Maja. Akkurat det med insulinsjokk og bekymra far gikk vi også gjennom. Var så ille ei stund av jeg (i hormonrus) følte at han mente jeg kom til å ta livet av frøkena fordi jeg ikke greide å kontrollere blodsukkeret. Vi prata en del med både lege og diasykepleier ang. det og begge kunne bekrefte at det skulle MYE til før det gikk utover barnet. Barnet tar det det trenger, mora lever på restene. De mente med andre ord at det kunne være mer skadelig for meg enn for barnet. Det som kan være farlig for barnet, slik jeg har forstått det, er HØYT blodsukker og for rask vekst. Men det er jo i siste del av svangerskapet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Frøken B.

 

Er slik jeg og føler mannen min mener. Men i går fant jeg litt informasjon på diabetesforbundet sine sider som jeg håper beroliget mannen. I natt lå jeg på 5-6 i blodsukker, noe jeg synes er for høyt, men mannen var så fornøyd. Ville gjerne hatt det under 5.

Men forstår jo at de er bekymra. Vi er jo ikke akkurat helt med når vi har sjokk, men jeg husker jo ingenting etterpå, og godt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Festlig det er flere av oss... Er 19+4 og dette er mitt andre svangerskap. Har en sønn på 3 år.

 

Både jeg og samboeren min opplever at vi har mer "kontroll" i dette svangerskapet. Da vi var gravide med sønnen vår var jeg innlagt på sykehus med skikkelig insulinsjokk (natt) to ganger. Begge gangene var jeg helt borte, og der var samboeren min som våknet av at jeg hadde kramper og skumma. Ikke noen festlig opplevelse for han det! Kan absolutt skjønne at partnerne er noe nervøse, kjenner sikkert et visst ansvar, i tillegg til at det nok er ganske skremmende å se! Kjenner absolutt igjen det dere skriver om å nesten ikke tørre å sette insulin. Til vanlig (les når jeg ikke er gravid) trener jeg 2-4 økter i uke (løping, step, yoga, styrke), men dette har jeg vært nødt til å legge på is siden uke 7 omtrent. Nå er det lysning i sikte, fikk trent ei god økt med løping og styrke i forrige uke og skal prøve igjen i dag med ei lang, men rolig økt. Er ganske festlig å sitte på trening og bare spise! Erfarte sist at bl.s ble lettere å kontrollere fra omtrent uke 20, og der er jo omtrent her jeg er nå.

 

For å unngå insulinsjokk på natta har jeg siden jeg testa positivt hatt klokka til ringe kl 0300 hver natt. Dette fordi blodsukkernivået påvirkes av andre hormoner (Kortisol) som normalt er på det laveste mellom klokka 02-04 om natta. Som regel har jeg så lavt blodsukker på dette tidspunktet at jeg drikker et par glass juice før jeg legger meg til å sove videre. Har prøvd å justere ned Lantus-dosen om kvelden, men da våkner jeg med for høyt blodsukker. - I valget mellom to onder er det derfor det beste for meg å gjøre som jeg gjør, selv om det kan være litt demoraliserende å tenke på at det KAN bli lenge til jeg kan sove ei hel natt igjen. Men, det er jo så definitvt verdt det. Går det denne gangen som i forrige graviditet, kan jeg kanskje snart begynne å sove hele netter igjen, allefall slippe å ha klokka på ringing. ;P Kan dette være et tips for å unngå sjokk om natta? Min erfaring er at det definitivt er verdt prisen.

 

Håper det går bra med dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei,

 

Takk for gode tips yr<3 med nr.2 på gang!

 

Her har vekkerklokken ringt hver natt den siste måneden, ca 2.30, så har jeg den av og til på en gang til hvis det er noe spesielt.

 

Etter jeg halverte lantusdosen min i uke 10, så har alt gått så mye bedre.

 

Forstår at du og bruker lantus, legen sa at jeg måtte vurdere selv om jeg skule fortsette på Lantus eller gå over til insulatard igjen, da Lantus ikke er testet på gravide, men jeg orket ikke begynne med dosering av insulatard igjen.

 

HbA1c'en min var 5,2 sist, men nå kjenner jeg at jeg får litt panikk hvis jeg får høyt, 8-9 etter måltid, er nå 12-5, og den største faren for misdannelser er vel over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...
On 8/17/2009 at 5:50 PM, babylu er blitt mamma:) said:

Hei

 

Nå har jeg nok en gang vært på UL, babyen er nå +13% ved 33 fullgåtte uker. Veier ca 2400:) og beregnet til å veie ca 3800 ved termin.

 

Han ligger med rompa ned så har time igjen om 14 dager for å se om han har snudd seg og da eventuellt få time til vending eller ks, har ikke særlig lyst til å vende han...

 

Noen andre som har vært på ul i det siste?

Hvordan har din hba1c ligget gjennom svangerskapet?:)) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har  en venninne med diabetes. Ble fulgt opp ekstra og igangsatt 2 uker før termin i begge svangerskapene. Begge barna var cirka 3,5 kg.

Anonymkode: 0e872...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...