Gå til innhold

Ekstra blodprøver ved utenlandsk far?? Litt bekymret..

Anbefalte innlegg

Gjest eelis+guttespire
Skrevet

Jeg var hos jordmor i dag for første gang, og fikk beskjed om at siden faren til barnet mitt er asiatisk, er jeg nødt til å testes for HIV og Hepatitt. Det syns jeg hørtes rart ut, og jeg er litt bekymret. Legen min har ikke sagt noe om dette til meg, jeg ante ikke at det var noe man måtte når far er utenlandsk. Betyr dette at det kan være noe galt med barnet, eller hadde jeg blitt syk først? Bør jeg være bekymret?

Videoannonse
Annonse
Gjest Mylian&A.V+2til:-))
Skrevet

Det har jegblit teste for i begge mine svangerskap.. Og det har bare vært rutine.. Så rar jordmora høres ut..

Gjest eelis+guttespire
Skrevet

Hmm.. Er det da mulig at jeg allerede har blitt testet, ved første kontroll i uke 12? Jeg har nemlig ikke hørt noe om at jeg har blitt testet for annet enn klamydia - min daværende lege sa bare at jeg måtte ta noen blodprøver, men ikke i sammenheng med utenlandsk far.

Skrevet

Alle gravide blir da testet for det:) Mannen min er også fra et annet land, men er ikke derfor jeg har blitt testet. Vi måtte teste oss for dette da vi giftet oss også vi;) I hans hjemland.

Skrevet

Etter det jeg har skjønt på legen min, så er det normalt at de tester for HIV i alle fall. Så tror ikke du har noen grunn til å være bekymret :)

Gjest eelis+guttespire
Skrevet

Hvis dette er rutine, så hvorfor i alle dager driver jordmor og stresser meg opp på den måten? Jeg kjenner jeg blir irritert nå! Hvis det er helt vanlig har jeg jo sikkert blitt testa allerede også. Grrr...

Skrevet

De må informere deg og spørre deg om det er greit at de tar disse testene av deg. De aller fleste takker ja, kun et fåtall nei, og det er jo for å sette i verk tiltak om det skulle vise seg at noen bærer disse virusene. Har ingenting å gjøre med at far er fra et annet land.

Skrevet

Har også utenlandsk far til mitt barn, ingen som sa noe med det. Ble testet for hiv etc., men fikk beskjed om at dette var rutine.

Skrevet

HIV er rutine, hepatittene vet jeg ikke om alle sjekkes for - jeg måtte ha det undersøkt før ivf-behandling i hvert fall.

Det er mulig hep bare sjekkes hos risikogrupper, og mennesker fra en del kanter av verden har større risiko for å ha hepatitt B/C enn folk som er oppvokst i Norge, rent statistisk. Sjansene er fortsatt helt minimale, og om barnefaren bor her i landet er det sannsynlig at han allerede har blitt sjekket for dette.

Skrevet

Det er rutine å sjekke om mor har HIV, men det skal også være rutine å fortelle om hvilke blodprøver som tas.

Skrevet

Å bli testet for HIV er rutine. Men at du blir testet for Hepatitt er kanskje fordi far er asiatisk, er mer utbredt der nede. Jeg er selv asiatisk og har hver gang blitt testet for Hepatitt. De sjekker ar du har antistoffer i blodet. Husker at jeg tok sprøyter mot Hepatitt B når jeg var liten, hør med BF om han har fått de sprøytene. Begge mine to barn har også blitt vaksniert for Hepatitt B når de var små, det er 3 sprøyter med noen mnd. mellomrom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...