Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #1 Skrevet 30. juni 2009 Hva mener dere med "foran åpningen"? Jeg måtte gjøre dette en dag jeg var ute. Sola sto rett inn i vognen, så jeg hang helseteppet over kalesjen så det hang ned over kanskje 1/4 av åpningen. Det kom jo fremdeles plenty med luft inn vil jeg tro, men det skygget for ansiktet til babyen min. Reduserer det også luftkvaliteten det også eller? Spør fordi jeg lurer, ikke for å skape en krangel.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #2 Skrevet 30. juni 2009 det er vel strengt tatt bare en åpning inn til vogna... så ja, det menes å legge teppet over kalesjen og dekke over fronten slik at det ikke kommer inn sol/luft til barnet. synes noen er litt vel hysteriske her inne når det gjelder akkurat dette,ville hellre ha hengt et teppe over som deg enn å latt babyen få sol midt i fjeset. man har vel vett nok til i sjekke nå og da for å se om det er for varmt eller ikke der inne...
Blafrende Hengejur♥♂08♂13? Skrevet 30. juni 2009 #3 Skrevet 30. juni 2009 jeg gjorde et når tassen var pitteliten, fordi sola plaget ham, men etterhvert kjente jeg at det ble dårlig luft i vogna, så da snudde jeg heler vognåpningen vek fra solen;) Man får kjøpt slik parasoll å ha på vogna å, det skjermer uten å dekke til:) På vinter derimot, da er det lurt å henge et heleteppe over slik at lufta inne i vogna ikke blir så kjølig;)
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #4 Skrevet 30. juni 2009 Ja, men om de mener foran hele åpningen (den forstår jeg!) eller bare litt av den, så det kommer skygge over ansiktet til babyen :-)
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #5 Skrevet 30. juni 2009 Å henge det foran 1/4 av åpningen er ikke noe problem, men det er enda lurere å dra vogna etter seg el, sånn at man ikke stenger for i det hele tatt. En barnepleier på sykehuset ga oss beskjed flere ganger (selvom vi sa vi aldri kom til å gjøre det) at vi aldri måtte henge helseteppe foran fordi det blir dårlig luft selvom det er mange små hull i teppet. Det er like lite lurt å henge teppe foran om vinteren, ikke fordi det blir for varmt da, men fordi luftkvaliteten er like dårlig. Det kommer ikke mer oksygen inn gjennom teppet fordi det er kaldt og vinter.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #6 Skrevet 30. juni 2009 Er jo bare å snu vogna andre veien, dra den etter seg eller snu bagen, funket som krutt det i hele fjor sommer:-)
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #7 Skrevet 30. juni 2009 Men litt upraktisk å dra vogna etter seg mens man bærer en trassete 2-åring, så jeg gjorde det sånn så vi kom oss fortest mulig frem... Nødløsning! Baggen kan ikke snues på vogna heller. Takk for svar! HI
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #8 Skrevet 30. juni 2009 Herregud så dere overdramatiserer!!! et helseteppe er da fullt av hull,det gjør ingenting å ha det framfor vognåpningen.. hullene i teppet er jo så store at man kan stikke fingrene igjennom! kommer jo masse luft inn!! har bestandig brukt det framfor åpningen når babyen skal sove...
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #9 Skrevet 30. juni 2009 Et helsetepper er hullete fordi det isolerer. Det holder på varmen.. Det å henge dette foran åpningen når ungen skal sove, hvorfor? Snakk om å skape et unødvendig behov! Om man er på kjøpesenter så kan barn fint sove der helt uten noen form for tepper og tildekking. Er gale mødre som mener det må være mørkt og tomt for luft da. Klart de sovner lettere når de blir slappe pga for dårlig luftkvalitet. Jeg blir dritimponert over at dere faktisk tror dere vet bedre enn både krybbedødforeningen og barselavdelinger. Fantastisk! Men jeg tar aldri den sjansen med mitt barn.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #10 Skrevet 30. juni 2009 På mitt helseteppe står det "hullene i teppe bidrar til maksimal sirkulasjon".
Lemonia Skrevet 30. juni 2009 #11 Skrevet 30. juni 2009 Det sier jo seg selv at det blir dårligere luft med et helseteppe foran åpningen, akkurat som det blir dårligere luft i et lite rom enn i et stort, selv om rom ikke akkurat er lufttette og uten sirkulasjon de heller. Jeg foretrekker å bruke parasoll hvis ungen trenger å skjermes for direkte sollys.
Lucie*OgGuttaBoys* Skrevet 30. juni 2009 #12 Skrevet 30. juni 2009 skaff parasoll eller snu vogna.. og få vekk teppe/helseteppe oran vognåpningen.. lytt til krybbedødforeningen og helsepersonell.. jeg fikk også info å barselavd ang teppe foran vognåpnignen ikke var det smarteste man kunne gjøre..
line_mor Skrevet 30. juni 2009 #13 Skrevet 30. juni 2009 hei, er helt enig med di fleste andre her, jeg får helt vondt når jeg ser noen som henger tepper forann åpningen på vognen, tenk å ligge der inne selv, er helt sykt, ja det blir å lage unødvendige behov, men til deg som hang det litt forann pga sola er noe annet ,men er nok best å snu vogna, det vi skulle gjøre er å bry oss mere om dem som henger tepper forran, å spess inne på kjøpesenter, dette gjelder også det å ta ev klær, selv går mor og far med tynne klær ,så kommer ungen der helt varm i toppen og skriker og er utillpass, å dette er det veldig mye av, så vi kan gå bort å si det på en pen måte, hilsen to barnsmor,
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #14 Skrevet 30. juni 2009 Kan dere ikke bare, kjære mødre over dette langstrakte land, kutte ut det forbaska teppet??????? Vær så snill????? Det er direkte livsfarlig i den varmen vi har i sør-Norge for tiden... Huff, håper om kort tid så vil ikke slike diskusjoner forekomme mere.
S. Skrevet 30. juni 2009 #15 Skrevet 30. juni 2009 Å henge helseteppet på kalesjen så det dekker 1/4 av åpningen er en fin-fin måte å skygge for sola på. Mye enklere enn parasoll og å dra vogna etter seg, og like effektivt. Barnet får masse luft og. Det advares mot å dekke åpningen med helseteppe (eller teppe generelt...) p.g.a faren for krybbedød, men å bruke det til litt skygge skader ikke. Jeg lurer forresten på hva dere motstandere av den minste lille flik av helseteppe foran åpningen gjør når det fossregner? Eller blåser masse? For både regntrekk og stormtrekk er jo helt tett, med mindre åpning enn det er med helseteppe delvis over for å skygge for sola? Og jeg gidder ikke være anonym, jeg kan godt gi helseteppet et ansikt.. fy meg som bruker et helseteppe som en liten solskjerm.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #16 Skrevet 30. juni 2009 Skjønner ikke hvorfor ikke flere kjøper seg solskjerm til å klipse på kalesjen jeg da, den brukte jeg hele tiden og fungerte kjempefint. Teutonia har en solskjerm som ikke er dyr og som passer på mange vogner.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #17 Skrevet 30. juni 2009 Barn har ikke vondt av frisk luft.. Om det blåser veldig så blir det aldri storm nedi vogna, ganske mye beskyttelse rundt. Regntrekk selvsagt, med full åpning. For vet du hva, ungen dør ikke av 4 regndråper på seg. Sjokkerende, hva? Og regner det sidelengs så er vi ikke ute på tur i noe fall. Greit å dekke til toppen av vogna. Sånn helt øverst i kalesjen. Men å dekke til hele med helseteppe, er en skam. Ville aldri i verden ha ligget inni der. Har du noen gang vært i telt sommerstid? Med myggnett? Noe av den samme følelsen, bare at lufta blir endel trangere i ei tett barnevogn.
Lucie*OgGuttaBoys* Skrevet 30. juni 2009 #18 Skrevet 30. juni 2009 kramsfugl har trillet mange turer med mine barn, aldri har jeg trillet når det har fossregnet, når det er litt vind så har jeg snudd vogna slik at vinden ikke har kommet inn i vogna.. og har ikke til den d.d. brukt regntrekk som har dekt åpningen..
Cat.68 Skrevet 1. juli 2009 #19 Skrevet 1. juli 2009 Til anonym 20.08, hvis det ikke gjorde noe hadde vel ikke leger og helsesøstre over det hele advart mot bruken av det, hadde de? Jeg også er av den mening at hvis de bare henger litt ned og ikke dekker hele åpningen og man sjekker ofte så vil det nok ikke være fobundet med noen større fare, men man er jo enda tryggere med å ikke bruke det i hele tatt og heller snu vognen og/eller bruke en parasoll, det har jeg gjort med mine barn og det har fungert sikkert like bra som dette hersens tepet.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2009 #20 Skrevet 1. juli 2009 Å så mye for hun som startet denne tråden ikke ville ha en krangel..huff...det var nå bare et enkelt spørsmål istedenfor gjør man jo hverandre omtrent til kriminelle om man gjør sånn eller sånn. Tror faktisk ikke det gjør noe om man henger litt foran bare for litt skygge,hun mente jo ikke å tettpakke hele vogna heller da.Om man bruker litt flik av det teppe,en parasoll,solskjerm eller hva som helst så går det sikkert fint bare man ikke dekker hele åpningen. Når det gjelder regn....det kan jo faktisk begynne å styrtregne når man allerede er ute å går tur....og regnvær er ikke farlig nei,så det er ikke farlig å gå ut i sidelengs regnvær heller....er ikke alle som holder seg inne bare det regner eller blåser litt da. Har gått fint med mange barn selv om det dekker til litt og hadde det også vært tilfelle at det er sååå farlig som man skal ha det til,da hadde iallefall mange barn jeg kjenner vært borte i krybbedød eller av heteslag eller hva som helst. Skal man ta til seg alt disse helsefolka sier hele tiden,så får man jo ikke gjort noenting for ALT er jo farlig nå om dagen. Hadde disse helseteppene vært så livsfarlige,spørs det nok om de hadde vært på markedet overhodet.Det er jo ikke mye som skal ned over åpningen for at det skal skygge litt da.
Trollemor75 Skrevet 1. juli 2009 #21 Skrevet 1. juli 2009 For å skjerme fra solen bruker jeg en tynn gulpeklut. Den beveger seg med vinden og dekker aldri hele åpningen, samtidig som den stenger ut for direkte sol. Den brukes kun når jeg har solen i ryggen så den kommer i babyens ansikt. Festes med leketøyet som henger på kalesjen, så den ikke flyr av gårde.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå