Alle gode ting er 3:) Skrevet 30. juni 2009 #2 Skrevet 30. juni 2009 Man MÅ ha sprøte uannsett da fikk jeg beskjed om på sykehuset. For man vet jo ikke blodtypen til embryoet.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #3 Skrevet 30. juni 2009 Det trodde jeg også, men dette ble ikke gjort på sykehuset. Jeg ble aldri spurt om blodtype (MA ved 10 uker). I dag ringte jeg (tre uker etter), men da sa de at det kun var ved utskrapninger man fikk sprøyte. Det jeg synes er skummelt er at jeg har hørt om folk som har blitt immunisert etter SA.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #4 Skrevet 30. juni 2009 Jeg mistet rundt uke 10-11 for 4 år siden (ikke utskraping), og det var aldri snakk om sprøyte. Jeg tenkte i grunnen ikke på det heller, var mange andre tanker i hodet da... Men det gikk jo tydeligvis bra da :-) Hva kan skje forresten?
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #5 Skrevet 30. juni 2009 Det kan bli problemer i senere svangerskap dersom barnet er RhD+ når mor er RhD-. Mor kan danne antistoffer som angriper barnets blod og ødelegger det. Dermed kan det bli nødvendig med blodtransfusjon i fosterlivet eller tidlig forløsning, evt med full utskiftning av barnets blod umiddelbart etter fødsel. HI
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #6 Skrevet 30. juni 2009 Dette gjeder altså KUN for kvinner med RhD-
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #8 Skrevet 30. juni 2009 Jeg er rhesus negativ og legen min spurte meg naturlig nok om jeg hadde hatt noen aborter da jeg ble gravid og fortalte meg samtidig om viktigheten av en sprøyte også ved abort. Jeg har ikke hatt noen aborter, men legen kunne fortelle at eneste gangen han i sin karriere hadde opplevd at mor dannet antistoffer var ei som hadde abortert uten å få sprøyte. Hun hadde mistet i uke 7-8 da hun var i syden, men ventet til hun kom hjem med å gå til lege, da var det for sent for sprøyte og hun dannet antistoffer i neste svangerskap. Jeg fikk beskjed på første kontroll at jeg ALLTID skulle ha sprøyte etter en abort, og etter å ha født rhesus-positive barn. Var jeg deg ville jeg krevd et par ekstra kontrollblodprøver ved neste svangerskap, så du er sikker på at det blir oppdaget tidlig om du danner antistoffer neste gang...
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2009 #9 Skrevet 1. juli 2009 Takk for svar Jeg har også hørt slike skrekkhistorier, og har hørt fra andre leger at det alltid skal gis (også ved blødninger i sv.sk.), men må vel bare stole på sykehuset (selv om jeg er litt i tvil).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå