Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #1 Skrevet 30. juni 2009 Jeg har vært alene med tre små en god stund nå, og barnefar bor utenlands, og familie og venner kan ikke stille opp noe særlig. Dvs at min mor prøver å ha de to største en helg i mndn, men hun er kronisk syk og klarer ikke alle tre når de er så små. Jeg kjenner jeg begynner å bli sliten, trenger å være litt alene, sove lenge en morgen, tid til å tenke etc. Har faktisk ikke hatt en "frihelg" på 5 år!! Vet ikke helt om jeg har rett til å "klage" og si at jeg ville gjerne hatt en helg alene i måneden, men jeg tror jeg trenger det. Lurer nå på om jeg skulle hatt et avlastningshjem til barna, men er skeptisk til å overlate de til fremmede. Er det noen som har erfaring med dette?
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #2 Skrevet 30. juni 2009 jeg har bf på andre siden av jorden, kun en forelder og en søster som kan hjelpe meg. noe som ikke skjer ofte. søkte derfor om avlastning, og nå passer ei venninne av meg sønnen min på 3 år en helg i mnd
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #3 Skrevet 30. juni 2009 Hei:) Jeg har erfaring med dette, siden jeg er alene med 2 barn. De er ikke så små lenger, og vi har hatt besøkshjem en helg i måneden i ca 7 år nå. Der har også vært noen bytter av besøkshjem, grunnet endringer i interesser hos barna + at avlasterfamilier kanskje ikke kan lenger. Jeg var også skeptisk i starten, spesielt fordi minste var så liten da. Men det er altså så deilig å ha den ene helgen i måneden som er min, at det hjelper godt på hverdagen, også Du får jo møte familien på forhånd, og bli litt kjent. Og det er litt opp til deg om kjemien stemmer eller ikke. Likevel skal en mer tenke på om kjemien stemmer mellom barn og evt familie, for det er tross alt barna som skal være der:) Jeg har fått dette gjennom barnevernet. Jeg ba om det selv, som tiltak for å klare hverdagen bedre. Jeg ringte selv til barnevernet, så vi hadde ingen kontakt med barnevernet før dette.
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 30. juni 2009 #4 Skrevet 30. juni 2009 Det blir jo ikke fremmede som passer barna dine. Er det gjennom barnevernet slike avlastningshjem finnes? Isåfall vil de nok la dere bli godt kjent før barna dine er der uten deg:) Tror det ville vært godt for deg å få en helg "fri" i mnd. Kansje barna også syns det er kjekt å være andre steder enn bare hjemme?
3 er nok! Skrevet 30. juni 2009 #5 Skrevet 30. juni 2009 hei! jeg har ikke barn i avlastningshjem, men er selv bv ped og har vært avlaster lenge. du kvalifiserer absolutt til avlastning i mine øyne, ikke minst fortjener både du og barna det. du vil få mye mer overskudd dersom du får fri en gang i blant, og barna har også antagelig godt av nye opplevelser og litt fri fra hverdagen. nå er det slik at det ikke er hvem som helst som får bli avlastningsfamilie, det er en hel haug av kriterier familien må oppfylle og barnevernet er kjent for å gå familier opp i sømmene. jeg synes faktisk det var litt ekkelt å bli vurdert selv om jeg er bv ped. så sånn sett skal su ikke være redd for å overlate barna til fremmede. forhåpentlig vil det ikke ta lang tid før du slutter å se på familien som fremmede heller, det er jo ikke slik at barna dine blir sendt til en familie i en helg uten at du får møte de først. alt skjer gradvis, både du, barna og avlasterne får tid til å bli kjent med hverandre. dessuten er det jo snakk om et frivillig tiltak i ditt tilfelle, så alt skjer på dine premisser!. når det gjelder de frivillige tiltakene har jeg bare positive erfaringer med avlastning, både gjennom jobb og personlig. opplever at både foreldrene og barna har gått av det, alle trenger litt fri fra hverandre, selv foreldre og barn! ingen kan være mamma HELE tiden, noen ganger må man få lov til å være "bare" seg selv, en venninne osv.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #6 Skrevet 30. juni 2009 Tusen takk for svar Men likevel er jeg redd for alt som kan skje om jeg overlater dem til andre. Er redd for at de vil bli forskjellsbehandlet, eller behandlet dårligere enn barna til familien de er hos. Eller andre ting jeg ikke tør nevne en gang. En kan jo aldri være sikker. Hvordan kommer en igang? Ringe BV og forklare situasjonen, og spørre derfra? Får en være med å velge familie? Eller kanskje ikke alle avlastningsfamiliene har barn? Hvorfor er noen avlastere? Har visst mye jeg lurer på. Noen flere med erfaringer?
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #7 Skrevet 30. juni 2009 Hei! Jeg har ikke vært avlaster selv, men kjenner et vennepar som var det. De valgte å være det som en felles berikende opplevelse, og for å få noen erfaringer før de fikk barn selv. Det er ikke mange som velger å være avlastere, de som gjør det er som regel svært engasjerte, ressurssterke mennesker som kan være et fint tilskudd i barnas hverdag. BV slipper ikke hvem som helst gjennom heller, de går på hjemmebesøk og har samtaler med avlasterne før de blir godkjent. Så du kan nok være helt trygg!
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #8 Skrevet 30. juni 2009 Hva med: http://www.home-start-norge.no/module_info/index.php?level=2&xid=110&cssFarge=1&menuValg=0&menuReset=110
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #9 Skrevet 30. juni 2009 Det tilbudet fantes ikke her jeg bor desverre..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå