mednr5imagen Skrevet 30. juni 2009 #1 Skrevet 30. juni 2009 vært hos legen i dag, er 13,3 uker på vei..Ble møtt av et lite stykke surt turneslegekvinnemenneske, som ikke ville prøve å høre etter hjertelyd fordi det var da alt for tidlig! Dette her er mitt 5 svangerskap, og fastlegen min har alltid funnet hjertelyden i 11 og 12 uke..og jeg som drøyet med den første kontrollen helt til i dag, for å være sikker på at hjertelyden kunne høres! Jeg sa at hun iallefall kunne PRØVE, men det var med mer eller mindre halvhjertet forøk hun prøvde. Nå må jeg vente helt til ultalyd for å vite at alt er ok. Det er ingen ting som sier at det ikke skulle være det, men man har da lyst til å vite om det er noe liv i hybelen under her! Jordmor er sykmeldt frem til ferie, så der blir det heller ingen trøst å få. Noen som har opplevd det samme? å gå helt til uke 17-18 for å få svar? Nå trøster jeg meg ¨med et digert glass cola og hveteboller med gulost!
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 30. juni 2009 #2 Skrevet 30. juni 2009 Jeg er 19 uker med mitt tredje barn. Opplever også å bli tatt svært lite seriøst. Det er akkurat som om når man ikke er førstegangs så er det liksom ikke så nøye?? Men ut fra retningslinjene så er det ikke så ofte man får kontroller før ETTER rutine ul. Jeg har imidlertid vært på kontroller fra uke 14 med begge mine forrige. Men nå er det liksom ikke før uke 24....! (jeg har vært på rutine-ul da).
mednr5imagen Skrevet 30. juni 2009 Forfatter #3 Skrevet 30. juni 2009 ja, jeg vet-og det er i grunnen veldig rart, fordi jeg blir litt mer bekymret for hver gang jeg da. "kan det gå bra den gangen her og" liksom.. Er egentlig ikke en hysterisk type, drøyet jo helt til nå med første kontroll, men hadde en litt ekkel episode med ei veninne som mistet i uke 17..derfro blir man litt bekymret, fosteret hadde vært dødt i 3 uker eller så. Da begynner man jo å tenke litt. Derfor var det litt skuffende i dag. Rutine -ul hørtes betryggende ut da..
Gjest Nordavind fra sør Skrevet 30. juni 2009 #4 Skrevet 30. juni 2009 Jeg blir så sint når jeg hører om leger som er som dette. Og det som er det ille, er at det er så mange av dem. grøss...Du skulle ha kommet til meg vettu. Jeg har slik dopler for hjemmebruk:) Jeg føler også litt på det samme som deg...At det blir skumlere og skumlere for hver graviditet. Denne dopleren har senket stressnivået mitt litt vaffal:)
Silje_vanilje Skrevet 30. juni 2009 #5 Skrevet 30. juni 2009 Er førstegangs og legen min er ikke nøye en plass av den grunn. Er overvektig så eneste jordmor prater om er hva jeg ikke skal spise. He he blir sannelig oppgitt til tider. Er 25 uker å har lagt på meg 1 kg, så ser ikke helt grunnen til å mase om vekta.
mednr5imagen Skrevet 30. juni 2009 Forfatter #6 Skrevet 30. juni 2009 nææ, hva har jeg gått glipp av??!! dopler? hva? Hvor kan jeg få tak i det? nææææ, så artig!
babyklar er lykkelig :) Skrevet 30. juni 2009 #8 Skrevet 30. juni 2009 de lyttet ikke på meg heller.. stakk innom jordmor en ekstratur da jeg var 14+2 på vei, en uke siden, å var sikker på at de ville høre noe da.. har hørt det tidligere med de andre to..jordmor prøvde men klarte ikke å høre. Og jeg sa at neida jeg blir ikke bekymret dersom du ikke hører noe, vet det er helt normalt.. men jammen ble jeg det ikke likevel.. så får ikke bekreftelse før ultralyd jeg heller....argh... heldigvis skal jeg denne uken
Gjest Nordavind fra sør Skrevet 30. juni 2009 #9 Skrevet 30. juni 2009 Ja:) Jeg er veldig fornøyd med den jeg kjøpte på http://www.babywatcher.no/
lille frø, mor til to Skrevet 30. juni 2009 #10 Skrevet 30. juni 2009 Det er helt uhørt at de ikke tar seg tid og lytter til pasienten. Det er faktisk jobben deres. Har også opplevd udugelige leger, noe som resulterte i at jeg byttet fastlege. Nå er jeg kjempefornøyd. Legen tar seg tid og jeg føler meg hørt. Spesielt viktig når man er gravid.
Gjest Skrevet 30. juni 2009 #11 Skrevet 30. juni 2009 jeg har en Angelsounds Fetal Doppler AngelSound Heart..som er brukt kun 2 ganger om du vil kjoope av meg saa kan du faa det veldig biillig:)
mednr5imagen Skrevet 30. juni 2009 Forfatter #12 Skrevet 30. juni 2009 babyklar og lykkelig: det var godt å høre at det er flere av oss! Jeg sa også til turnuslegen at jeg visste godt at man ikke alltid hører hj.lyden så tidlig, men det var liksom det halvhjertede forsøket hun prøvde på da..fastlegen min bruker god til, og har klart det hver gang.. Hun nevnte også på at de gravide her skal ha så ofte kontroller( hun var utlending) og mente det burde holde at jeg kom om 8 uker istedet for 4!! "nå er du i Norge" sa jeg- da følger man reglene..joda, hun visste jo det da, men hun mente jeg var unødvendig bekymret fordi jeg sa jeg gjerne ville hun skulle prøve..man blir ikke mindre bekymret selv om dette er 5 gangen! Tvert imot!! det er det som er så frustrerende! nei, jammen meg rant tårene i bilen på vei hjem, jeg som stadig skryter av at jeg er så "lite hormonel" under svangerskapene. Jommen meg fikk jeg meg ikke en nedtur. Men jeg skal heve meg over denna dama jeg, og gå med løftet hode frem til ultralyd! hah! ...
Let's hear it for the boys! Skrevet 30. juni 2009 #13 Skrevet 30. juni 2009 Jeg var hos legen senest i dag (13+1) og måtte "overtale" legen til å høre etter hjertelyden. Han forklarte at han ikke pleier å gjøre det så tidlig fordi han ofte ikke kan finne noe og det gjør at den gravide blir unødvendig stresset og redd. Han fant den, da Din lege hørtes ikke noe koselig ut, men jeg ville bare få frem at det ikke er alltid legene sier nei kun for å være en drittsekk
mednr5imagen Skrevet 30. juni 2009 Forfatter #14 Skrevet 30. juni 2009 neida, jeg vet det-fastlegen min er innmari grei sånn, men han har alltid funnet den ganske tidlig.. Jeg vet at mange gravide blir kjempe bekymret om man ikke finner hjertelyden. Det var liksom bare hele holdningen til denne tunuslegen og hennes oppfatning om at " jeg har vært gravid før, hvorfor stresse med å høre hjertelyd" det er mest det jeg var frustrert over Men ble jo litt småskuffet alikevel da, når hun ikke fant noe. man vil jo så gjerne høre
strawbs Skrevet 1. juli 2009 #15 Skrevet 1. juli 2009 Det er visst 8 ukers kontroller som er anbefalt her i Norge nå også... Jeg har heldigvis fastlege som kjører 4 ukers likevel. Skjønner godt at du er skuffet. Hvis det hjelper, så er antagelig grunnen til at turnuslegen ikke ville prøve + var halvhjertet rett og slett er at hun er usikker på å gjøre det så tidlig. Men da er det bedre å si det. Håper du får fastlegen din neste gang. Hvis du er superbekymret ville jeg tatt kontakt med henne eller evt gått til en privat før rutineUL, jeg. Ikke hyggelig å gå og være nervøs. Lykke til! Er sikker på at alt er bra med bebissen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå