Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #1 Skrevet 30. juni 2009 Legg et vått teppe (som du vrir opp først) over kalesjen, når sola skinner på teppet vil det tørke i sola og den energien som forbrukes gjør at det blir kjølig inne i vogna - jfr brusflaske innpakket håndkle i sola!
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #2 Skrevet 30. juni 2009 Jeg ser for meg at det blir klamt og fuktig inne i vogna...
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #3 Skrevet 30. juni 2009 Teppet skal over kalesjen, ikke foran åpningen.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #4 Skrevet 30. juni 2009 Det er definitivt ingen god nok avkjøling!
Gjest Skrevet 30. juni 2009 #5 Skrevet 30. juni 2009 jeg bare lurer: åssen mener du at sola klarer å omgjøre varme til noe kjørlig? Jeg mener hvis man tar et teppe og gjør det vått, henger det opp som et slags telt og ligger under det i solsteiken... så blir det ganske så ubehaglig etterhvert.. (klamt, lummert og j*vlig) Jeg skal ikke si du tar feil Hi, fordi jeg aldri har prøvd ut dette selv.. men det virker ganske ulogisk at det skal kjøle ned..
Småtorsk Skrevet 30. juni 2009 #6 Skrevet 30. juni 2009 Dette er enkel naturfaglærdom. Hvorfor tror du kroppen svetter når du blir varm? Det er for å kjøle deg ned, ikke sant. Den lure kroppen gjør deg altså fuktig for at du skal bli kald igjen. Er det ingen har som har vært i speideren og laga en kjølegrop oppbevaring av matvarer? Mye samme prinsippet, fukt sørger for kulde. http://www.naturtips.no/vislar.htm#Oppbevaring%20av%20mat Enkelt sagt: For at vannet skal fordampe, trenger det energi. Denne energien tar det fra omgivelsene. Vannet "stjeler" varme fra omgivelsene, derfor blir det kaldere. Det var dagens naturfagtime.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 30. juni 2009 #7 Skrevet 30. juni 2009 Småtorsk har rett, dette er elementært. Når vann fordamper kjøles overflaten under ned. Jeg driver med hund, og veterinærer osv anbefaler bla å legge et vått teppe over hunder som må oppholde seg i solen av ulike grunner.
Lea Laus Skrevet 30. juni 2009 #8 Skrevet 30. juni 2009 Når jeg jobbet ute i det store utlandet fikk jeg beskjed om at vi MÅ ha lue på for å ikke få solstikk, men ikke finne på å fukte lua, fordi det blir kokvarmt før det fordamper.. Var det bare tull det da?
Småtorsk Skrevet 30. juni 2009 #9 Skrevet 30. juni 2009 Høres ut som tull for meg, ja. Det med lua altså.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #10 Skrevet 30. juni 2009 Kan det være fordi man gjennom hodet svetter veldig mye når det er varmt, er det ikke 60% av kroppsvarmen som reguleres gjennom hodet, eller noe? Så en våt lue blir kanskje for tett hvis den blir våt?
LillaGorilla♥♥ Skrevet 30. juni 2009 #11 Skrevet 30. juni 2009 Som regel anbefales det å ikke legge direkte på hud etc, men over- for eksempel, så legger vi våte håndklær over burene til hunder som er på lydighetsstevne osv hvis det er varmt. Av samme grunn som man legger det våte teppet på vogna, og ikke på ungen, regner jeg med. Da er det jo noe avstand, og man får kun fordelen av den nedkjølte luften som dannes under når vannet fordamper.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #12 Skrevet 30. juni 2009 Det blir ikke klamt eller fuktig - men kjølig! Har prøvd dette bl.a. på store telt i varmen, og det blir svalt og deilig! HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå