Gå til innhold

Noen som vet?? I fht NAV og fødselspenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sendt inn kravet mitt om fødselspenger til NAV. Ringte de i dag siden jeg ikke har hørt noe fra de på de 5 ukene som har gått etter at jeg sendte søknaden. Fikk beskjed om at søknaden var mottatt og under behandling, og at på grunn ar regelendring for foreldrepenger fra 010709, vil vedtak om foreldrepenger ikke utsendes før etter fødsel.

Betyr dette at jeg ikke får høre noe om foreldrepenger og permisjon før etter at jeg har født? Samboeren min har også fått beskjed om at han skal legge ved brevet vi får fra NAV i fbm dette i sin permisjonssøknad, noen som vet hva dette er og når jeg eventuelt får dette i posten?

Blir så innmari frustrert over NAV, har ingen gode opplevelser med de i det hele tatt.

Håper noen kan ta seg tid til å svare en førstegangsgravid frustrert jente.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ringte også for å etterlyse søknaden og fikk beskjed om at den var mottatt men de ble ikke og behandle en før tidligst 3 uker før temin på grunn av beregning av fødselspenger o.l. Det brevet vil jeg tro dere ikke får før søknaden er beregnet...

Jeg har selv ikke termin før i slutten av august men grunnet usikkerhet om jeg får fødselspenger eller ikke hadde det vært veldig greit å vite i god tid om jeg får eller ikke med tanke på vidre planlegging ang om far skal ta permisjonen og jeg se meg om etter jobb..

NAV er en stor værna bedrift..

Skrevet

Fikk brev med samme beskjed som deg, siden fødsel like gjerne kunne skje før som etter 1. juli når terminen er 5. juli. Må nok smøre seg med tålmodighet. Men jeg har fått penger for ukene med permisjon i juni allikevel, så søknaden min er behandlet, bare det formelle vedtaket som de må avvente. Mange som klager på NAV, men jeg har fått rask behandling:-)

Skrevet

Jeg sendte inn "krav om ytelse ved fødsel" til nav noen uker før permisjonen skulle starte 15.juni, og fikk i slutten av mnd foreldrepengene for de 2 ukene i juni. Har termin 6.juli!

Skrevet

Den NAV frustrasjonen kan eg virkelig skrive under på. Meir tongvindt system skal man leita lenge etter.

Det eg fekk veta, når eg heta skjemaene, var at behandlingstida var minst 2 månder.

Eg ville prøvd å ta kontakt på nytt og forklart det med att samboaren må legge ved brevet frå NAV for å kunne søke om permisjon frå sin jobb. Kanskje kjem du til ein ny kundekonsulent som er meir sammarbeidsvillig. Men trur ikkje man kan håpe for mykje...

Skrevet

Jeg vet jeg har krav på foreldrepenger, så sånn sett er ikke det noen krise. Men er liksom så godt å ha alt i orden før den lille kommer. Jeg har ikke termin før 3. september så da får jeg vel bare smøre meg med tolmodighet (og den er det ikke mye av om dagen). Jeg synes i hvertafll at man burde få et brev eller noen om søknaden er fullstendig og at den er mottatt. Nå sitter jeg jo og vet ingenting. Hvis de skulle finne noen mangler i søknaden så får jeg ikke vite det før etter fødsel heller da?

Skrevet

Er bare å ringe de for å høre om de har fått inn alt de skal :) Det jeg fikk beskjed om var at de trenger en terminbekreftelse som er skrevet ut etter 26. svangerskapsuke eller hva det var. Samtidig som arbeidsgiveren fyller ut skjema bekreftelse om inntekt og skatteopplysninger :)

Lykke til alle sammen :)

Skrevet

Jeg spurte om de hadde fått med alt de skulle eller om det var noen mangler. Men det kunne hun ikke svare på. Sendte med termiinbekreftelse og kopier av lønnsslipper. Jobben min har sendt skatte og inntektsopplysninger. Så tror jeg skal ha sendt med det de krever av dokumentasjon. Har gått mye sykemeldt i svangerskapet også, så har hatt så mye problemer med NAV. Kjenner jeg er lei hele NAV, og bare håper alt rodner seg for snille jenter :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...