Anonym bruker Skrevet 29. juni 2009 #1 Skrevet 29. juni 2009 og helst ha ungene minst 40 timer i uken i barnehage........ Typisk at dere må komme med masse unnskyldninger og forsvarer dere slik at den dårlige samvittigheten deres ikke skal falle sammen(kopiert) Om det er noen som må jobbe fullt,så er det ens egen feil, Fordi man kan klare seg med normal inntekt om en ikke er så veldig matrialistisk... Jeg er alenemor til 2,klarer oss fint på lønnen min... Man trenger ikke 200 000 - 300 000 fordi man er 1 person ekstra.... Man trenger ikke 2 biler,stort hus med flere kvm enn vi klarer å telle,man må ikke ha 1-2 syden turer i året,man må ikke ha det siste nye,man må ikke kjøpe den dyreste maten.Så ergo,man kan klarer aldeles fint å leve på 1 inntekt ;0)
Gjest Skrevet 29. juni 2009 #2 Skrevet 29. juni 2009 Kva med oss aleinemødre som ikkje har utdanning? Skal vi få det gnudd i trynet at vi ikkje er gode foreldre? Eg kan ikkje noko for at eg har nesten 1 times reiseveg ifrå huset mitt til skulen og tilbake, dette er noko eg gjer for barnet mitt, for å kunne gje ho alt det ho trenger og å kunne få ein jobb som eg trives med. Eg blir så provosert av slike ting, for det er å nøste opp under "dårleg-mor"-drittslenging. No har eg skuleferie i to måneder og ho er i barnehagen korte dagar eit par dager i veka, dette fordi ho skal få leke med vennene sine. Så kan eg rydde og styre heime mens ho er vekke slik at ho får all mi oppmerksomheit når ho er heime. Enkelte må faktisk ha to fulle jobber, kanskje fordi dei bur dyrt, har mykje gjeld osv osv. Det er IKKJE din sak! Eg har verken bil eller eiget hus, og eg klarer meg, men eg sparer faktisk opp til å kunne kjøpe meg eiget hus. Skulle gjerne vert heime med barna mine, men det som berre OS gjer er ikkje så mykje at eg kan spare av det!
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2009 #3 Skrevet 29. juni 2009 Det der blir bare for teit. En bor på forskjellige steder, med dertil ulike bokostnader. Det er ikke alltid boligens størrelse, men heller ofte plassering i Norge som avgjør prisen på dette. De som er 2 må i mange tilfeller ha to biler for å få den daglige kabalen til å gå opp. At du er fornøyd slik du har det, betyr ikke at det er løsningen for alle. Hilsen alenemor til to, som er hjemmeværende. Og som mener at en kunne levd bedre med litt mer inn hver måned enn hva jeg har. Er lei av å tenke løsninger for å betale regninger + alt annet en trenger. Og tenker da ikke Reima osv.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2009 #5 Skrevet 29. juni 2009 Jeg må bare si at du er veldig lite opplyst. Kan du fortelle meg hvordan jeg og mannen min skal klare oss på en inntekt?! Vi solgte leiligheten vår for halvannet år siden, da det ble for dyrt for oss. Vi kjøpte da boligprisene var på topp, solgte da de var på bånn. Dreit oss ut, og sitter nå med ca 200.000 i gjeld. Betaler 1800 kr i mnd på null, nada, nix, vi har tvillinger, som jeg nå går hjemme med. Etterhvert blir det bhg for to, husleie, strøm, bilutgifter på to biler (må ha to da vi jobber langt fra hverandre), mobilregninger, husholdning, klær, billån, det kommer forsikringer på bilene, mannen min har barnebidrag, veiavgifter, ja you name it. DU klarer deg selvfølgelig med en bil, du er alene. Vi har absolutt ikke noe hus, vi leier en sokkelleilighet, 65 kvm, to soverom. Synes du det er så forbanna mye til fire mennesker? Dust! Vi har kun råd til ferie på sommeren pga feriepengene. Vi har langt ifra det siste nye, og den dyreste maten. Du virker fryktelig uvitende. Du er alenemor sier du. Vet du ikke da at du får ca en ekstra inntekt i all den støtten man får som alenemor?
Gjest Skrevet 29. juni 2009 #6 Skrevet 29. juni 2009 Ein får ca ein inntekt som aleinemor ja, men ikkje ein ekstra inntekt. Eg tjener ikkje like mykje som to arbeidene gjer, men litt under det ein arbeidende gjer. Så aleinemødre får ikkje så mykje støtte, og eg vil anbefale dykk å søke om bostøtte, det kan vere dykk har rett til det.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2009 #7 Skrevet 29. juni 2009 Hvem skal søke om bostøtte Nupi? Hilsen meg som skrev over deg.
Gjest Skrevet 29. juni 2009 #8 Skrevet 29. juni 2009 Du som skrev over meg:) Om det er sånn at dykk har dårleg råd/mykje gjeld og slikt, så kan det vere at dykk har rett på det for ein periode. www.husbanken.no
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2009 #9 Skrevet 29. juni 2009 Enig med HI. Vi er 5 stk som lever helt normalt og ok på en lønning! Jeg er hjemmeværende og tar meg av barna som vi tross alt har satt til verden! Føler meg forpliktet til å gjøre det best mulig for dem og for oss så er det å være tilstede for dem. Ikke å la andre stå for barneoppdragelsen. Vi har ferie hvert år og jeg tror ingen av barna "mangler" noe, til tross for at mannen min ikke har noen super inntekt, bare helt normal lønn. Det er mye man kan unnvære, jeg hadde heller solgt unna bilen for å være hjemme mest mulig med barna! Man behøver absolutt ikke å jobbe 100% begge to. Alle kan klare seg på en full lønn og evt en halv lønning hvis man bare prioriterer riktig. Vi klarer det som sagt helt fint på en lønning. Det er så mange egoistiske folk der ute som setter karriere foran barna og de burde faktisk ikke hatt barn!
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2009 #10 Skrevet 29. juni 2009 Jeg har tenkt på det, men mannen min tjener nok for godt til at vi får det. Han som forsørger oss nå Jeg får bare 10.000 i mnd (sa opp en liten ekstra stilling jeg hadde rett før jeg ble gravid, så får jo ikke penger fra den stillingen) Så går jeg hjemme med 80% lønn. Vi klarer oss fint vi, men blir provosert over innlegget til hi, der alle liksom skal klare seg på en innlegg. Med de boligprisene det er i dag, og så dyrt alt er, så sier det seg selv at en familie med 2,3 barn ikke får kabalen til å gå opp med en inntekt.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2009 #11 Skrevet 29. juni 2009 Kan jeg da få spørre hva dere har av inntekter og utgifter?
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #12 Skrevet 30. juni 2009 Jeg er faktisk tildels enig med HI, men det krever jo et bevisst valg og mye planlegging for en del vil jeg tro:) Men man må jo ønske det - og det er ikke sånn at dette er en løsning for alle hele tiden. Og hvor kommer dårlig mor inn? Dersom man vil, så får man det ofte til, men man må oppgi en del materielle goder - og som sagt, det er jo ikke alle som er akkurat der i livet at dette går:)
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #13 Skrevet 30. juni 2009 Jeg jobber ikke bare for å ha god økonomi, jeg jobber fordi jeg liker jobben min... Vi tjener 750 000 pluss i året til sammen, og bor i samme hus som jeg kjøpte da jeg var alenemor, og klarte altså alle utgiftene på min inntekt. Det eneste ekstra vi har nå er en bil... Vi sparer mye penger hver mnd for etterhvert å skaffe oss "drømmehuset på landet"... Jeg jobber tre døgn, en uke fri, fire døgn, en uke fri, mens han har en vanlig åtte-fire jobb, men ser ikke grunnen til at en av oss skulle kutte ut jobben vår, vi har det jo kjempefint som vi har det nå
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #14 Skrevet 30. juni 2009 Samboeren min og jeg leier leilighet, har bokostnader på 10000 inkl strøm oa. Har utbetalt 12 000 etter skatt på 100% stilling hver, så ja, vi MÅ jobbe 100% begge to. Jobber som sekretær og industriarbeider om noen skulle lure på hvorfor vi har så lav lønn.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #15 Skrevet 30. juni 2009 Klart du kan noe for det. Du kan bare flytte nærmere skolen din, da sparer du atskillig tid. Forøvrig ingen kommentar til annet innhold hverken til HI eller andre svar...
Aliena Skrevet 30. juni 2009 #16 Skrevet 30. juni 2009 Vel og bra at noen vil gå hjemme lengst mulig med barna sine. Men alt er ikke likt for alle. Noen trives faktisk med å jobbe. Tenk det... Dessuten vil det ikke være særlig bra samfunnsøkonomisk hvis alle mødre skulle enten være hjemmeværende eller gå i en liten stilling. Dårlig pensjon får man også.
Gjest Skrevet 30. juni 2009 #17 Skrevet 30. juni 2009 Då må eg opp i husleige, for der koster det rundt 5000kr meir enn det koster her eg bur no. Så valget blir å betale altfor mykje i husleige, eller gå eit år til på skulen kor eg har ein times reiseveg.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #18 Skrevet 30. juni 2009 Da limer jeg inn svaret mitt under "Deres om legger barna deres tidlig"-tråden. Håper HI og andre bedrevitere kan bli litt mer opplyst.. Jeg er anonym som sa at vi ikke har råd til å jobbe redusert, da vi har lavtlønnsyrker. Fikk da en lang remse om at vi burde priortiere annerledes "reima-dresser" etc.. Hva i huleste vet dere om vårt liv??!! - Jeg tar lappen. Det har tatt dritlang tid, dessverre, så vi har lite å gå på økonomisk- det sluker penger. Har jeg lappen, kan jeg låne svigers sin bil for å handle etc. - Vi kjøper rimelige klær på HM, noen billige ting på reflex (men IKKE reima.) - Vi har ikke bil. Det må bli i fremtiden når jeg er ferdig med lappen. Vi tar buss og går. -Vi bor i en to-roms leilighet i et av de rimeligste områdene i byen - Vi har ingen andre ekstrautgifter til bhg enn det vi betaler til dem pr mnd. Har ikke kjøpt noe ekstra i den forbindlese, utenom tøfler. - Vi skal dra på en kjempebillig ferietur til Spania i år, vi bor og spiser gratis (hos mine foreldre, de har tilbudt seg.) - Vi handler alle matvarer på Rema eller tilsvarende. Høres det ut som om vi sløser??! NEI, tenk det gjør vi ikke. Det koster en del å bo i en storby, og det er ikke dritenkelt å flytte på landet for å tafse på kujur og kose med sauer. Vi har mesteparten av familien, og alle vennene våre her. Så når jeg sier at vi ikke har råd til å jobbe redusert, så er det faktisk SANT. Er det mulig å sette seg inn i at noen faktisk kan være i en anne livssituasjon enn du selv?? Jeg har IKKE dårlig samvittighet da jeg, som tidligere nevnt, prioriterer sønnen vår over alle andre ting på fritiden, og det er jo også pga han at vi må jobbe fullt. Vi må ha mat i kjøleskapet og tror ikke på forbrukslån. Tenk før du dømmer!!! Nå ble jeg regelrett pissed off.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #19 Skrevet 30. juni 2009 har det slått deg at det er milevis forskjell fra å bo i by og å bo på bygda? kanskje du kan boltre deg på billige bygda med din ene inntekt og to barn, men det kan du ikke midt i byen, der en leilighet til tre koster langt over 2 millioner, eneboliger koster 4-7 millioner osv osv. du er jammen med korttenkt om du tror at ALLE i Norges land har samme utgangspunkt!
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #20 Skrevet 30. juni 2009 Men uansett så er det jo du som tar valget. Kan sikkert få mer bostøtte om du velger å bo nærmere...
Gjest Skrevet 30. juni 2009 #21 Skrevet 30. juni 2009 Tja, det kjem jo ann på, eg ville kanskje fått 2000 meire, men det er fortsatt dyrt (og veldig usentralt når eg ikkje har bil). Skal eg då flytte tilbake til der eg bur no etter eit år?
babyklar er lykkelig :) Skrevet 30. juni 2009 #22 Skrevet 30. juni 2009 Enig med HI her om at vi ofte kunne klart oss med mindre inntekt dersom vi satte ned de matrealistiske kravene våre... og hatt mere tid til barna. er sikkert vanskelig å ikke jobbe 100% når man er alene med barna..er nok lettere når man er to.. en tanke jeg har hatt idet siste selv, om vi kanskje skulle forandret litt på ting slik at vi kan jobbe litt mindre...lur tanke ihvertfall Er jo ikke sikkert det går, men går ann å regne litt på ting dersom det er noe man ønsker da
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #23 Skrevet 30. juni 2009 Kan det hende at folk faktisk LIKER jobben sin? Typisk sånne innlegg som dette som gjør at folk som jobber 100% (enten de vil eller ei) får sårlig samvittighet fordi barna er i barnehagen hver dag. Jeg har ikke tenkt å bli lenka til hjemmet selv om jeg får barn! Tror jeg hadde blitt gal av å gå hjemme, selv med barn å ta vare på. Jeg har faktisk en utdanning som jeg akter å bruke!
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #24 Skrevet 30. juni 2009 Hmmmm,rart å se at voksne folk rett og slett ikke klarer å lese hva det står i HIs innlegg... At man dømmer nord og ned med engang noen tror de blir dømt... Bruk hode,før var det maaange som ikke hadde bil og enda færre 2 biler... Lurer jammen på hvordan det gikk til.At hverdagn gikk rundt i det hele tatt???
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #25 Skrevet 30. juni 2009 Hvordan skal man klare seg uten bil når man bor halvannen time unna jobben? Og med tre barn som skal leveres i bhg og skole?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå