Gå til innhold

Hvordan ser man egentlig at man har blod i avføringen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Rart spm kansje,men så noen andre hadde en tråd om det så må bare spørre!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser ned i do, tar en titt på papiret....

Generelt bruker øynene.

Skrevet

Åh.. med øynene.. Men daaa skjønner jeg!

Studerer du alltid bæsjen som ligger i do så nøye at du kan få øye på blodspor i den,eller? Og samme med på papiret.. Eller er det kun når du mistenker at muligheten er der?

HI

Skrevet

Ser du ikke på papiret når du tørker deg for å sjekke om du er helt ren?

Skrevet

Rent, rødt blod viser jo fort. Da er det rødt, som i friskt blod. Dette er sjelden noe farlig, og mest sannsynlig en hemoroide eller rift i anus.

Det du IKKE kan se er det som er litt verre. Da kan avføringen være ganske svart på farge, men det kan også komme av blåbær eller mye kjøtt i kosten. Jern gir også svart avføring. Er det en blødning som gir svart avføring, så er det fra lenger oppe i tarmen. Det kan være magesår, kreft, betennelser/irritasjoner osv. Det er denne typen blødning legene er ute etter. Og for å finne dette må en ta en feces-test. Den går til laboratoriet hvor de leter etter blod.

Skrevet

Joda,men jeg vet vet ikke om jeg vil klare å se om det er blod i avføringen da.

Skal jo ikke så mye studie av det papiret til for å se om du er ren eller ikke. Nei jeg skjønner det fortsatt ikke. Men det kan jo være at om jeg en dag får det vil jeg se det. Jeg vet jo ikke hvor lett det er å se.

Skrevet

Man kan også ta en hemofec-test, en avføringsprøve, som man får svar på i løpet av få minutter. Denne kan tas på vanlig legekontor/legevakt, og ved positivt resultat blir det gjerne supplert med flere prøver, og evt. henvisning videre.

Det er ikke alltid man ser med det blotte øye om det er blod i avføringen. Noen ganger er det ferskt blod, andre ganger ser blodig avføring mer svart og kaffegrutaktig ut. Det kommer helt an på hvor i mage-tarm-kanalen blødningen kommer fra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...