Bratsj Skrevet 29. juni 2009 #1 Skrevet 29. juni 2009 Hun har vært skikkelig stri lenge, finner på tusen ting - skal på do 4-5 ganger, plasteret falt av, river av neglebånd så det begynner å blø, heller vann i senga, er tørst etc Siste ukene har det forverret seg veldig - nå holder hun det gående i 1,5 - 2 timer hver kveld før hun endelig kollapser - som regel etter at det har blitt mye skriking og grining og trusler og tårer. Hun er full av løfter og avtaler tidlig på kvelden, og legger seg som regel også greit - men så fort hun er i seng så starter helvetet. Hun spretter opp - lager bråk - står i gangen og nekter å lege seg igjen, og vi får henne ikke til å legge seg ned, uansett hva vi sier eller gjør. Vi har forsøkt belønninger, men de glemmer hun med en gang hun har lagt seg. Vi har forsøkt å fjerne goder - men det blåser hun i like fullt. For ett år siden hadde vi Sove-Karin på besøk - den gangen var det selve leggingen som var problemet - hun holdt på på samme måten da, utmattet oss fullstendig. Sove-Karin klarte å snu henne og vi hadde et rolig halvår hvor hun gikk i seng fint. Det gjør hun fortsatt, men nå er det ETTER legging problemene starter. Vi er avhengig av at hun er stille når hun har lagt seg, da lillebror og hun deler rom - og han sover alltid før kl. 19. Hun har fått lov å være litt lenger oppe, siden hun er "stor", men nå virker det som det tar opptil 2 timer uansett om vi legger henne kl. 19 eller 20. Hun er huløyd av trøtthet (hvis vi kjører bil så sovner hun alt etter 17 - så det er liten tvil om at hun ER trøtt) Vi vet ikke lenger vår arme råd - det går ut over hele kvelden når vi skal ende den med å krangle og bråke i timesvis hver kveld. Noen som har noen råd ?
blond Skrevet 29. juni 2009 #2 Skrevet 29. juni 2009 Kan dere bruke samme teknikk som Sove-Karin lærte dere? Ellers tenker jeg: - fast rutine siste timen eller to før legging med nedtrapping av aktiviteter, ikke spise sukker(holdige ting), ikke besøk - fast leggerituale uten unntak - ikke drikke/tissing/ osv etter dere har sagt god natt - ikke krangle, det blir som dere har bestemt (gi en kort forklaring uten mange ord), ikke la dere lokke ut i en lengre diskusjon/forklaring/prat - våkner lillebror av bråket hennes eller vekker hun han for å få selskap? Jeg tror dere må akseptere en del bråk en periode etter dere innfører nye regler, eller bli konsekvente i forhold til reglene dere allerede har. Jeg tror det dør ut etterhvert som hun ikke får respons på bråket sitt.
blond Skrevet 29. juni 2009 #3 Skrevet 29. juni 2009 Hun bør ikke ha vann/annen drikke i sengen eller leker, det tilhører dagtid, tenker jeg. Ting i sengen (foruten helt nødvendige kosedyr) gir henne mulighet til enda flere ting å finne på. Har forandringen skjedd etter det ble veldig varmt? Kan være hun er plaget av varme? Da kan det være nyttig med et bad før leggetid slik at hun blir nedkjølt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå