mayaya Skrevet 29. juni 2009 #1 Skrevet 29. juni 2009 Jeg har noen spm, velger å nummerere jeg, så kan du evt svare på det du vet 1) Hva er forskjellen på Nan og Småfolk mme? Mine barn kaster opp Nan, men ikke Småfolk.... 2) Finnes Småfolk 1 i vanlige butikker noe sted? 3) Finnes Småfolk 1 i pulver? 4) Hvilke andre mme finnes i butikkene som minsten kanskje vil tåle på lik linje med Småfolk? (Ut ifra innholdsdeklarasjon) 5) Hvordan gjør dere det med blanding av pulver når dere ikke er hjemme? 6) Hvordan gjør dere det med oppvarming av ferdigboksene når dere ikke er hjemme? 7) Hvordan gjør dere det med vask og kok av flasker når dere fx er på hotell noen dager? 8) Har dere flaskemammaer andre tips, noe jeg ikke har spurt om?
Serenity Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Skrevet 29. juni 2009 #2 Skrevet 29. juni 2009 2) Jeg tror kaaanskje jeg har sett Småfolk mme på Kiwi (verdt et forsøk ihvertfall) 5) Når vi var på restaurant hadde vi med en boks med pulver + måleskje (klippet av tuppen på den så den fikk plass i boksen), flaske og ferdig kokt vann som vi spurte servitrisen om hun kunne varme Det er vel mulig å gjøre i nesten alle situasjoner. "Alle" har mikrobølgeovn nå 7) På mange hoteller har de vel minikjøkken? Ta med flaskebørste og kok i en liten panne?
Gjest Skrevet 29. juni 2009 #3 Skrevet 29. juni 2009 1) Hva er forskjellen på Nan og Småfolk mme? Mine barn kaster opp Nan, men ikke Småfolk.... Vet ikke helt hva forskjellen er, men noen barn liker/tåler bare den ene typen bedre enn andre. Mine to har likt og tålt nan godt, mens collett gjorde slik at minste gulpet veldig mye. 2) Finnes Småfolk 1 i vanlige butikker noe sted? Mener den finnes i de fleste litt større butikker. 3) Finnes Småfolk 1 i pulver? Ja, det tror jeg den gjør. 4) Hvilke andre mme finnes i butikkene som minsten kanskje vil tåle på lik linje med Småfolk? (Ut ifra innholdsdeklarasjon) Vet ikke ut fra innhold, men de vanligste er Småfolk, Collett, Nan og Hipp. Man må nesten bare prøve seg frem og se hva som passer ens eget barn best. 5) Hvordan gjør dere det med blanding av pulver når dere ikke er hjemme? Jeg har 10 urinprøveglass som fylles opp hver dag, når småen skal ha mat varmer jeg vannet på flasken (ferdig oppmålt og avkjølt på flaska), og tømmer i pulveret fra glasset. 6) Hvordan gjør dere det med oppvarming av ferdigboksene når dere ikke er hjemme? Bruker utrolig sjelden ferdigbokser, da det er like enkelt med vann og pulver. Men de gangene vi har brukt ferdigmelk har vi tømt rett mengde på flaska også varmet det i enten micro eller vannbad. 7) Hvordan gjør dere det med vask og kok av flasker når dere fx er på hotell noen dager? Med første var det aldri et problem, da vi leide leilighet med kjøkken i stedet for hotellrom den ene gangen det var aktuelt. og han hadde passert halvåret og vel så det, så koking var ikke nødvendig. Med andre har vi anskaffet avent sterilisator, og hadde vel tatt med den om vi skulle bort og trengte kokemuligheter. (anbefaler sterilisator uansett om du skal fullflaske, for koking i gryte funker greit men tar mye tid.) 8) Har dere flaskemammaer andre tips, noe jeg ikke har spurt om? Nei, lag til alt til en dag fremover (kok vann mål opp pulver), og anskaff en sterilisator. Dersom magen blir treg bruk maltekstrakt (får i dagligvaren). Dersom du vil lese mer om flasking står det mye på www.flaskeposten.org. Og til slutt, om du lurer på noe er det bare å sende meg en pm ;-) Hva sa de på amme-poliklinikken? Lykke til :-)
Gjest Skrevet 29. juni 2009 #4 Skrevet 29. juni 2009 Å, glemte det viktigste. Husk å kose dere, gjør matingen til en kosestund akkurat som om du hadde ammet. Ikke lur deg selv til å tro at du mister noe kos og nærhet ved å ikke amme! Sørg for å ha øyekontakt når han spiser og er våken, snakk litt sammen. Hold ham godt inntil deg og pass på at begge ligger / sitter godt og bruk stunden som en time-out. Det er akkurat like koselig som amming om du lar det bli det (men det kan være vanskelig, i know).
LilleStjerne Skrevet 29. juni 2009 #5 Skrevet 29. juni 2009 5) Hvordan gjør dere det med blanding av pulver når dere ikke er hjemme? Jeg koker opp vann som jeg heller i flaskene, evt en egen større flaske, og alt settes i kjøleskapet for avkjøling. Når jeg skal ut tar jeg med de flaskene jeg trenger med kaldt vann og en termos med varmt vann. Har på forhånd funnet ut hvor mye varmt og kaldt vann jeg trenger for at blandingen skal bli passe temperert. Min sønn drikker 210ml og da har jeg 110ml med kaldt på flasken og heller etter resten med varmt fra termosen. Du får kjøpt bokser med tre separate rom til mme pulver i flere dagligvare som er grei å ha med på tur ( de har dem hvertfall på Many og Ica). Heller opp i dette og rister, kjempe enkelt! :-) Da får du nylaget melk hver gang. 6) Hvordan gjør dere det med oppvarming av ferdigboksene når dere ikke er hjemme? Ta med en termos med varmt vann og en høy litt smal bolle slik at flasken kan stå i vannbad. Den ferdige mme blandingen er romtemperert så det tar ikke lang tid å temperere den. 8) Har dere flaskemammaer andre tips, noe jeg ikke har spurt om? Jeg har hatt to flaskebarn og er kjempe glad for at jeg kjøpte sterilisator siste gangen, Den koster 270 kroner og settes bare inn i microen. Det sparer deg for mye koking i kjele Den er fin å sterilisere pumpedeler og smokker også. Lykke til!
mayaya Skrevet 29. juni 2009 Forfatter #6 Skrevet 29. juni 2009 Takk for alle gode svar og tips så langt, håper på enda flere Ang det å finne Småfolk i butikkene, jeg synes jeg har sett sååå mange steder.. Eneste jeg har funnet i byen her er 2 apotek, liksom :-s Og det ene er tomt, for jeg har vært der.. Høhø.. Pulver hadde de ikke da. Obs selger Småfolk, men bare nr 2... Sånn målebeger med tre rom har jeg fått tak i ja, mangler bare pulveret nå :-p Kanksje jeg må prøve Hipp da. Mikrosterilisator har vi også. Malt er allerede tatt i bruk, det fikk vi kjapt bruk for gitt.... Ang termos; bør jeg kjøpe en ny og egen til dette formålet?
LilleStjerne Skrevet 29. juni 2009 #7 Skrevet 29. juni 2009 Jeg kjøpte ny. Var på IKEA og kjøpte en som var liten og smal slik at den ikke tar så mye plass i stelleveska. Har sett at Europris også har en som er i samme str. Jeg har vært livredd for at ungene mine skal få mageknip så jeg har vært veldig redd for bakterier og derfor synes jeg det var greit med helt ny termos. Men den behøver ikke koste så mye. Min IKEA termos er i bruk på barn nr 2 nå og han er snart 11 mnd.. :-) Har du vært inne på Småfolk sine hjemmesider? Kanskje det står noe der om hvilke butikker de leverer til..?
LilleStjerne Skrevet 29. juni 2009 #8 Skrevet 29. juni 2009 Det ligger en butikkoversikt på smaafolk.no over hvem som fører hva.
blomstre Skrevet 29. juni 2009 #9 Skrevet 29. juni 2009 1) vet ikke hva forskjellen er, men forskjell er det, ettersom Nan skal tilberedes ved 40 grader og de hevder at produktet foringes hvis det tilberdes ved høyere temp. Småfolk skal tilberedes ved 70 grader, og de garanterer at deres produkt fremdeles har samme kvalitet selv dersom man skulle blande pulveret i kokende vann (har spurt begge på mail). 2) Småfolk mme er ikke like lett tilgjengelig som Nan dessverre... Finnes i de større matvareforetningene (Ultra f.eks). 3) ja, Småfolk finnes i pulver! 4) Her må man bare prøve seg frem... 5) Tilberedelsemetode på tur avhenger av hvilket merke man bruker: For Nan (40 grader) kan man gjøre som Sipp! beskriver. Eventuelt ha med en liten termos med varmt vann og varme opp det ferdig oppmålte kokte vannet i flasken over vannbad til 40 grader før man tilsetter pulveret. Eller slik som Lille Stjerne beskriver. Er en blandingsmetode for 40 grader ser det ut til? For Småfolk (70 grader) bruker man blandemetoden. Varmt vann fra termos og kokt kaldt vann blandes til 70 grader, pulveret tilsettes og man blander i resterende kaldt vann til riktig mengde og passelig drikketemperatur (bedre beskrivelse på flaskeposten). Det man skal være obs på ved blande metoden er å passe på at man tilsetter riktig total mengde vann! Pulveret vil gi noe volum. 6) Ferdig mme varmes i vannbad eller micro. 7) Hadde jeg hatt micro sterilisator hadde jeg tatt med den, hotell må jo ha en micro... Eller har jeg bare hatt med vannkoker og skyldt i kokene vann (ikke vært borte mer enn 2 netter). 8) I tilleg til flaskeposten vil jeg anbefale forumet flaskemelk her på DiB :-) Bare å poste spørsmål der etterhvert som du kommer på ting. Der kan du sikkert få tips på eksakte blandingsforhold for 70-grader-blande-metode også ;-)
mayaya Skrevet 29. juni 2009 Forfatter #10 Skrevet 29. juni 2009 ah, ikea kan jeg jo, jobber der jeg :-p thanks
blomstre Skrevet 29. juni 2009 #12 Skrevet 29. juni 2009 Ingen årsak! Håper selvfølgelig at du har signert oppropet mitt;-) http://www.opprop.no/opprop.php?id=flaskesms
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå