Gå til innhold

Drar "alle" på tidlig UL?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hører til på første trimester, og ser at det er mange som drar på ul veldig tidlig. Er det vanlig? Har ikke engang kontaktet lege og er 6 uker på vei. Ligger jeg litt etter? Eller er det egentlig vanligere å vente litt til?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har kun vært på ordinær ul. Syns og alle løper på tidlig ul og flere ul i hytt å pine. Ser ikke helt vitsen med det om alt er som det skal. Syns mange gravide er i overkant hysteriske til tider.

Skrevet

Nei alle gjør ikke det. Vanlig ul er i uke 17-19. Første gang jeg avr gravid fikk jeg ikke ul time før i uke 22, da sykehuset hadde fullt opp og var litt trege.. gikk like fint det

Skrevet

hi her

Godt å høre. Ser det når så mange drar på legekontroller og ul helt fra veldig tidlig av. Så blir jeg litt nervøs. Tenk om det skjer noe galt, og det er min feil. Men samtidig, så er det vel ikke så mye legene kan få gjort fra eller til heller..

Skrevet

Jeg har vært med nr 2, 3 og 4 pga blødninger. Hadde jeg ikke hatt dette, hadde jeg bestilt time selv likevel.

For dere som ikke ser vitsen kan jeg forklare hvorfor for min del i hvertfall. Jeg ser ikke på dette som hysteri, men som en måte å kanskje unngå et usannsynlig vanskelig og smertefullt valg senere i svangerskapet når man gjerne alt har kjent liv og magen vokser. Ikke alle fostere som det er noe galt med blir støtt ut i en SA/MA, noen blir værende selv om de kanskje aldri kan leve utenfor livmoren. Rundt uke 10-12 vil man ofte kunne oppdage storeavvik med UL, og det er da evt greit å få tatt prøver allerede da som bekrefter eller avkrefter om noe er galt. Om noe er alvorlig galt så ser i hvertfall jeg for meg at det må være mye enklere (både fysisk og psykisk) å få utført en abort rundt uke 12-15 enn uke 18-22. Har to i omgangskretsen min som har fått påvist foster som er uforenlig med liv, oppdaget i uke 11 og 12 med UL og fått bekreftende svar på prøver 2-3 uker senere, og begge sier de er utrolig glad for at de fikk vite det såpass tidlig i stede for å måtte vente helt til uke 18-20. Dette har påvirket meg i hvertfall, så jeg ønsket å vite om noe var (alvorlig) galt litt tidligere enn den ordinære UL'en. Med førstemann tenkte jeg ikke så mye på det, men når jeg alt hadde fått et frisk barn så ble jeg mye mer nervøs ovenfor dette og det ble viktigere for meg.

Skrevet

Med første hadde jeg ikke ekstra tidlig ul, men en 3D ul i uke 24. Men i andre svangerskap valgte vi å ta en tidlig ul av samme grunn som Alva. Hadde akkurat hatt ett vennepar som måtte avslutte svangerskapet og føde ungen i uke 22.

Skrevet

Hi igjen her..

Til Alva, jeg ser godt din side også. Selvfølgelig er det sikkert på en måte bedre å få vite at noe er galt tidlig. Men uansett så er det sikkert veldig vondt dersom man er uheldig.

Egentlig forhører jeg meg bare litt. Er usikker på hvordan jeg skal gå frem.Er første gang for meg det her og vil bare at noen skal kunne garantere at alt går bra. Men det kan jo ingen..

Man får bare håpe..

Skrevet

Jeg har vært til tidlig ul i fire svangerskap. Det første var IVF, så de måtte se om alt var bra etter innsettingen. Så fikk jeg ul p.g.a. blødninger i neste. Det ble bekreftet en MA og fosteret eller hva det heter på den tiden hadde nesten ikke rukket å leve en gang. Det ble oppdaget 5 uker senere.. Etter den opplevelsen var det ikke tvil. Jeg skulle ha ul igjen i neste svangerskap. Det var bare ikke snakk om at jeg skulle gå til ordinær ul i uke 18-20 uten å være sikker på at det var liv. Da jeg begynte å blø igjen ble timen brukt til å konstatere en komplett abort. Er gravid igjen nå, og har vært til 2 ultralyder for å sørge for at jeg har beholdt vettet. Det er ikke alle som har samme historie, men for min del tror jeg at jeg hadde mistet forstanden hvis jeg skulle ha gått helt til ordinær ul uten å vite at det var liv der inne.

Andre gangen jeg var gravid, hadde jeg et vellykket svangerskap bak meg og hadde ingen tanker for annet enn at dette også skulle gå bra. Men da den boblen sprakk, og kroppen ikke ga meg noen tegn på at noe var galt... Derfor har jeg vært til over gjennomsnittet mange ultralyder...

Skrevet

Jeg har vært på 5 UL allerede, og er 19 uker på vei. Skal på minst 3 til. Dette er ikke vanlig, men grunnet en diagnose jeg selv har er det en viss fare for komplikasjoner. Usikker på om jeg hadde valgt mer enn ordinær UL under normale omstendigheter, men må innrømme at det er deilig og betryggende å se en frisk og rask baby hver uke :-)

Skrevet

Jeg er førstegangs og inne i min 13. uke nå. Ingen ul før den ordinære rundt 20 uker. Jeg har også tenkt på at det kunne vært deilig å se at alt er bra tidligere, men etter en samtale med jordmor roet jeg meg ned. Hun ba meg høre på min egen kropp og ikke bekymre meg så mye. Skjønner at dette kan være vanskelig om dere selv eller noen nært dere har opplevd problemer, men dette er noe hver enkelt må føle på. Selv har vi slitt lenge med å bli gravide, og satser på at vi har hatt nok motgang nå! Vil bare få presisere at det er helt normalt å ikke være på tidlig UL også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...