Anonym bruker Skrevet 29. juni 2009 #1 Skrevet 29. juni 2009 Hvordan virker det?? Den ene katten har løpetid hele tiden og går å tisser over alt!! I senga, klær som den får tilgang til osv.. Er dette farlig for meg? Er 11+5 idag og førstegangs, hørt noe om det med katter og da jeg sier det til de andre i huset så er jeg en hypokonder..?
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2009 #2 Skrevet 29. juni 2009 Avføringen til katten kan inneholde bakterien. Tiss er ikke farlig.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2009 #3 Skrevet 29. juni 2009 Det er i avføringen du finner dette, ikke i urin. Og ikke alle katter har dette. Noen mennesker har også allerede hatt Toxoplasmose uten å vite det. Da har en antistoffer mot det:) Så lenge du ikke er den som tar avføring etter katten, og heller ikke klør den i rumpen, så er alt greit;)
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2009 #4 Skrevet 29. juni 2009 Jeg har hatt katter hele livet, og vokst opp med å fjerne kattebæsj. Jeg har aldri hatt toxoplasmose.. men man er absolutt ikke hypokonder eller hysterisk å være nøye med hygienen og ikke plukke kattebæsj eller gjøre rent kattedoen når man er gravid. Du bare beskytter babyen i magen din, og det må du få lov til.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2009 #5 Skrevet 29. juni 2009 signerer denne - akkurat det samme her. lå med kattene oppå meg til alle døgnets tider jeg, men tok ikke kassa!
LillaGorilla♥♥ Skrevet 29. juni 2009 #6 Skrevet 29. juni 2009 Det eneste du trenger å gjøre er å la andre ordne kattedoen- om dere har-, og ha normalt god håndhygiene. Og så kan du be legen ta blodprøver for toksoplasmose hver gang du er på kontroll, for om du skulle få det, så går det an å begrense skadevirkningene på fosteret om det oppdages tidlig. det er mye større sjanse å få toksoplasmose fra rått kjøtt og spekemat, samt skitne grønnsaker og jord og sand.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2009 #7 Skrevet 29. juni 2009 Egne katter som man er vant til er vel ikke så farlig dersom man har normalt god håndhygiene. Jeg koser meg i hvert fall med katten min :-) Men du har din fulle rett til å unngå det dersom du er engstelig for smitte. Du vil bare beskytte barnet ditt, og det er fint!
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2009 #8 Skrevet 29. juni 2009 Hvis den ene katten har løpetid hele tiden så kastrer den da for svarte! Dessuten, hyppig urinering innendørs kan være tegn på urinveisinfeksjon, og er ikke noe en katt vanligvis gjør.. Ang toxoplasmose, så lar du andre ta avføring og gjøre ren kattedo, hvis du har en..
AO3 Skrevet 29. juni 2009 #9 Skrevet 29. juni 2009 Signerer at du må sterilisere katten. Hvis hun markerer pga løpetiden (mange hunnkatter gjør dette) vil tissingen innendørs også forsvinne da. Hvis hun tisser inne av andre årsaker, må dere ta en tur til dyrlegen uansett for å finne ut hva som er galt. Ellers er det uproblematisk å ha katt og være gravid. God håndhygiene, la noen andre ta kattekassen hvis mulig - hvis ikke, bruk hansker. De fleste som får toxoplasmose blir smittet via mat - IKKE av katter. Jeg har, som flere andre her inne, vokst opp med katter, har tre katter selv, har hatt katteoppdrett, er dyrlege, har reist verden rundt og bodd mange år i utlandet hvor jeg har spist "alt" - men toxoplasmose, det har jeg aldri klart å få, tross all min "risikoadferd". Så det er ikke spesielt vanlig, som du kanskje skjønner - selv om enkle forholdsregler i forbindelse med mat og katter er på sin plass når man er gravid!
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2009 #10 Skrevet 29. juni 2009 Det er en rasekatt og vi driver opptrett.. Så den kan ikke bare kastreres, og den er inne hele tiden så ja den har kattedo.. Ok, takk for svar.. Jeg fikk svaret jeg lurte på HI
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2009 #11 Skrevet 29. juni 2009 Som dyrlege burde du vite at man kastrerer hunnkatter, dvs fjerner alle reprodusernde organer, ikke bare steriliserer dem..
Tigerpote Skrevet 30. juni 2009 #13 Skrevet 30. juni 2009 Ja, tokatter, det kan man. Eller sterilisere dem om du vil. Jeg har så og si kysset og nesten sleiket på katter i hele mitt liv, i både innland og utland. Selv har jeg hatt 2 katter, i til sammen 20 år av livet mitt. Jeg har aldri hatt toksoplasmose. Jeg er også gravid, og ligger med katten på hodeputa om natta når han vil være inne. Jeg er bare nøye med å vske hendene etter å ha klappet ham, spesielt før jeg skal spise, og mannen må ta kattedoen. Det går fint å ha katt!
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #14 Skrevet 30. juni 2009 Kastrering er et kirurgisk inngrep der en fjerner hele kjønnskjertelen - testiklene hos hannkatt, ovariene (eggstokkene) hos hunnkatt. Hos hunnkatt hender det at hele livmoren fjernes i samme omgang (ovarihysterektomi), for å sikre seg mot fremtidige livmorbetennelser. Ved sterilisering nøyer en seg med å skjære over sæd/egglederen. Dette gjør at kjønnscellene ikke kan komme dit de skal. Hormon- og kjønnscelle-produksjonen går som normalt, og dyret vil på vanlig måte komme i løpetid, markere revir, pare seg etc. Den eneste forskjellen er at dyret ikke vil kunne forplante seg. Sterilisering er vanligvis lite aktuelt på katt, da en ved dette inngrepet ikke blir kvitt problematferden som henger sammen med reproduksjonen. Det er dessuten bortimot like kostbart/innviklet å sterilisere som å kastrere. (hentet fra http://norskhuskattforening.net/kastrering.htm)
totenjenta Skrevet 30. juni 2009 #15 Skrevet 30. juni 2009 Jeg tar kattedoen selv, men bruker engangshansker og vasker meg godt på hendene etterpå. Ellers så har jeg god håndhygiene etter at jeg har vært på do og klappet katten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå