Anonym bruker Skrevet 29. juni 2009 #1 Skrevet 29. juni 2009 Har nettopp blitt fortalt at det er en ny bok (vet ikke hvem forfatteren er) hvor det er mye fokus på dette. Mate etter klokka og foreldrestyrt mating. Synes det virker gammeldags, men kanskje det er mer ved denne boka/teoriene jeg ikke har fått med meg. Noen som har hørt om dette og gidder å gi meg litt mer info?
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2009 #2 Skrevet 29. juni 2009 Tja, jeg vet ingenting om den boken, men vet at min mor gjorde dette med oss alle tre. For å si det sånn; det var ikke lenge hun ammet noen av oss søsken. Det korteste var 6 uker og det lengste var 4 måneder, men det ble delamming lenge før. Dette var vanlig på 70-tallet, og begynte helt fra fødsel. Da var det amming hver 3-4 time, og ikke ellers. Jeg mener at de første månedene skal barnet i sin helhet bestemme mating/måltider, for så at en etterhvert går litt og litt mer etter klokka. Idet barnet spiser fast føde, så er matingen i all hovedsak foreldrestyrt.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2009 #3 Skrevet 29. juni 2009 Jeg har matet jenta mi etter klokka fra hun var tre dager gammel pga hvis ikke spiste hun så mye og så kom alt opp igjen. Så hun fikk mat hver 4.time og var fornøyd med det. Nå er hun 3 mnd og får mat hver 3.time. 180 ml hver gang. Pga rutinene vi begynte med en gang vi kom hjem så sov hun hele natta fra hun var to uker gammel. Syns det er veldig viktig at barna ikke gjør som de vil. Vi tar kveldsstellet kl 18 og legger hun kl 19. Så sover hun til 6-7 om morgenen.
hopplaaa har to guttetroll:) Skrevet 29. juni 2009 #4 Skrevet 29. juni 2009 Jeg matet etter klokken fra han var baby, måtte det siden han ikke skjønte helt ammingen og gikk mye ned i vekt. Dette er en rutine som følger oss enda ( er 2.5 år nå) I " gamle" dager hadde de ikke de permisjons mulighetene som i dag og ting måtte gjerne skje etter klokken. Mens i dag koser vi oss hjemme og har ikke særlig press på oss i spedbarnstiden. Min teori iallefall ;=)
Serenity Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Skrevet 29. juni 2009 #5 Skrevet 29. juni 2009 Jeg syns barnet selv skal få bestemme når det er sultent de første månedene sine. På barsel ble gutten min tvangsmatet hver 3. time, og han spydde hver eneste gang! Det var helt jævlig å se på, og jeg matet han ikke selv før han var en uke gammel pga det (pleierene mente vi måtte mate han hver 3. time når vi kom hjem, men vi lot han heller sove til han våknet og selv ba om mat. Da gikk matingen som en drøm!) Nå er han snart 3 år, og er klokkestyrt, det kom etter 9-10 mnd...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå