Juliann10 Skrevet 29. juni 2009 #1 Skrevet 29. juni 2009 Har fått vuggen min mann hadde for snart 30 år siden, tenkte jeg skulle pusse den opp. Bruke pussemaskin og litt hvitmaling så tror jeg den kan bli fin. Noen her som har gjort d, hvilken type puss/maling brukte dere? Ble det bra?
Frøken B ღღ Skrevet 29. juni 2009 #2 Skrevet 29. juni 2009 Jeg har tenkt å gjøre det samme med min egen som jeg hadde når jeg var liten. Tar gjerne imot tisp når det gjelder malingstyper.
babymaker med 2 små jenter! Skrevet 29. juni 2009 #3 Skrevet 29. juni 2009 Jeg har akkurat pusset opp en vugge.. Men om min måte er god vet ikke jeg. Denne vuggen var lett lakkert fra før.. Så jeg tok bare ett veldig fint pusse papir og dro over så det ble litt ru flate og tørket av den. malte 4 strøk med halvblank hvit oljemaling! Den ble såååååå fin!! Jeg ble riktig så fornøyd og gleder meg til snuppa kommer og skal ligge oppi der å grynte og vræle fordi det er skummelt og ensomt *hihi*
Lilli med småtrolla Skrevet 29. juni 2009 #4 Skrevet 29. juni 2009 Vi har en familie-vugge. Jeg har ligget i den, mine brødre og alle mine søskenbarn. Jeg ville male den hvit Vi brukte vannbasert maling. Den tørket kjempefort, så jeg fikk lagt 3 strøk på en dag. Og den har ikke den malingslukten som oljemaling. Malingslukten forsvant med en gang, noe som kan være greit når det skal ligge et sensitivt lite nurk oppi den De ble så fint! Lykke til
erteposen + 4 Skrevet 29. juni 2009 #5 Skrevet 29. juni 2009 Pussemaksin kan være temmelig tøff for treverket, så en bør gå forsiktig frem. Er den malt fra før? Er den ikke malt: - puss ned med fint sandpapir, og vask med salmiakkvann. Skyll godt av og la den tørke godt. - bruk heftegrunn slik malingen sitter - er du perfeksjonist er tiden inne for å sparkle og pusse videre, men en gammel vugga skal se brukt ut!! - mal 2 evnt. 3 strøk med ønsket farge. Er den malt: -vaske godt med salmiakk vann for avfeting, vask godt av og mal 2-3 strøk. Det tar lang tid før vannbasert maling kvitter seg med løsemiddel og gasser. Jeg hadde brukt sense heft og maling på en vugge som skal brukes av baby om en er gravid selv, en med glansgrad 30. Den er holdbar, løsemiddelfri og du kan selv male den.
Moster1 Skrevet 29. juni 2009 #6 Skrevet 29. juni 2009 Vi har også gjort dette, med ei vugge som i utgangspunktet har vært lakkert fra butikkens side (37 år siden) Det som har skjedd er at malingen har selvfølgelig sluppet på enkelte steder. Det har vi fikset med å slipe den ned, legge på grunning og deretter brukt hvit vindusmaling. Dette er fordi at malingen er tykkere, og dekker mer. Litt av en jobb, men vugga er topper. Gleder meg til bebisen kommer ut,slik at vi får se at den funker nå også Lykke til
_Lotus_ Skrevet 30. juni 2009 #7 Skrevet 30. juni 2009 Vi har behandlet en trevugge med olje, den ble kjempefin og blank Den var ikke behandlet før, så vi pusset over den med fint pussepapir og smurte den inn med olje. Lurer bare på hvor lenge den må stå å lufte av seg evt gasser..
Juliann10 Skrevet 1. juli 2009 Forfatter #8 Skrevet 1. juli 2009 Takk for gode tips:) Den var lakket, så har nå pusset den med maskin papir 40 og sparklet, så skal jeg pusse med 80 elle 100, vaske med grønnsåpe, male et strøk og pusse igjen med fint papir for så å male to strøk. Har kjøpt Sense 30 hvit base, den skulle være minst skadlige stoffer i. I tillegg bruker jeg hansker og munnbind. Håper det blir fint:) Tror det!! Ganske kjekt faktisk, så dette kan anbefale. Litt gøy å ha en vugge som faren til barnet har brukt selv og bestefaren har laget.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå