Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ikke helt fornøyd med jobben jeg har nå, og lurte på om jeg skulle ta en pedagogisk utdannelse for å bli lærer. Har fra før en mastergrad, samt mange fag utenom graden (hovedsakelig realfag). Skal i gang med doktorgraden til høsten, så får jeg se om jeg liker forskning :)

Ellers har jeg altså begynt å tenke på læreryrket. Men hvordan er det nå? Jeg er vokst opp med lærerforeldre, og synes spesielt det var fint med de lange feriene. Har lærere fortsatt disse lange feriene? Jeg liker å undervise, og får prøvd meg litt nå når jeg starter på stipendiatstillingen (25% av stillingen er undervisning), men det er en times pendling hver vei yil universitetet, så kunne på sikt heller tenkt meg jobb i videregående skole. Synes også dette er en kjempefin alsersgruppe (jobber en del med ungdommer nå).

Hva slags pedagogiske fag trenger jeg for å kunne jobbe som lærer? Dere som er lærere: trives dere i jobben? Hva er mest positivt og negativt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har mye realfag holder det sikkert med praktisk pedagogisk utdannelse. Tror den er ettårig.

Positivt: veldig variert hverdag, jobbe med barn og unge, feriene:), mye utfordringer

Negativt: mye kveldsarbeid og helgearbeid (forberedelse og retting) - i begynnelsen før man får dreisen på det - ALT for mye, vet ikke hvordan det er på vgs, men på u-skole er det MYE rapportskriving (i forhold til elever med spesielle behov), til tider en enorm arbeidsmengde...

Det som er allermest negativt er at det er kommet mange tidstyver inn i skolen (enda flere oppgaver) som går på bekostning av den tiden man vil bruke på elevene - uten at man har fått mere tid å løse disse oppgavene på..

Nå ble det mye mer negativt enn positivt. Jeg trives veldig godt som lærer men bruker å si at jeg ikke anbefaler yrket til andre. Feriene er gode ja, men ukene mellom kan av og til bli lange. Men nå snakker du også med en ganske nyutdannet en, så regner med det blir bedre etterhvert som jeg blir mer erfaren.

Skrevet

Høres ut som du er veldig enig med mamma'n min :)

Hun var også i ungdomsskolen, og snakket stadig om rettingsbunkene og alt annet rundt jobben som ikke var undervisning. Hun gikk av med pensjon for noen år siden, og jeg hadde inntrykk av at hun ikke trivdes noe videre med forandringene som kom i skolen de siste årene hun jobbet. Far var på vgs, og trivdes nok bedre i jobben.

Det er kanskje ikke så mange elever med spesielle behov på vgs?

Gjest Mylian&A.V+2til:-))
Skrevet

Hei! Jeg er vokst opp med en rektorpappa og en lærermamma.. Hehe.. og det er sant det, det er mye ferie, men pappa måtte alltid på masse møter selv i ferien og hasdde mye kveldsrbeid. Mamma jobbet i en spesiaklasse for barn med spesielle behov og hadde også jobben med seg hjem. Men de hadde helt klart mer enn 5 uker ferie, var vel egentlig det at det ble mer arbeid i helgene/kveldene.. Uansett er jeg ikke avskrekket og skulle det gå skeis med ett av fagene mine nå så søker jeg spes.ped til høsten selv... :-)

Skrevet

Jeg er lærer på u.skole. Har mastergrad i bioteknologi og tok PPU etterpå. PPU kan tas over 1 år, eller over 2 år på deltid. Litt ulikt hvordan de ulike studieplassene legger opp PPU-studiet sitt.

Jeg trives veldig godt som lærer. Følelsen av at det er noen som ser opp til meg, som stoler på meg og som er ærlige med meg overskygger de elevene som gir blaffen i alt og alle. Men de aller aller fleste elevene er fantastiske mennesker på tomannshånd, de er bare usikre og kommet inn i en rolle som f.eks klassens klovn.

Ang retting gjelder det å lage oppgaver som er lette å vurdere med klare kriterier for elevene i forkant.

Skrevet

Signerer smula her jeg. Er et utrolig givende yrke, og ungdommer er sterkt undervurdert, de fleste er kjempekoselige :-)

Jeg bruker også veldig tydelig kriterier, som elevene får, og da blir rettearbeidet myyyye raskere og enklere enn om man ikke gjør dette.

Jeg er også fagutdannet og bygget på med PPU over 2 år, altså deltid over 2 år, men det kan også tas på 1 år. PPU er et kjempeenkelt fag, men du må ha 12 uker med praksis totalt, så dette må du få ordnet med tanke på lønn osv.

Forøverig har lærere bare 4 uker med ferie, resten er avspasering :-)

Skrevet

Jeg liker kjempegodt å jobbe med ungdommer, bare ikke akkurat på det feltet jeg er nå :)

Det med ferie/avspasering har jeg lurt litt på. Har prøvd å spørre noen lærere, men de går raskt i forsvarsposisjon av en eller annen grunn. Jeg unner absolutt lærerne ferien, og mener alle yrker har sine fordeler, og at det bør være slik også! Det yrket jeg er i nå fulgte også skoleåret før, men denne ordningen har falt bort, og dette er noe av årsaken til at jeg søker meg bort derfra. Jeg ønsker at barna mine skal ha full ferie i skoleferiene når de blir store nok til å starte på skolen.

Altså: Hvordan opparbeider dere dere avspaseringen? Er det ved helge-/kveldsjobbing med retting og forberedelser? Noterer dere timer og avspaserer time for time? Kommer retting og forberedelser i tillegg til 8-timers arbeidsdag, eller er også den faste arbeidsdagen for lærere kortere (slik det var for min mor for noen år tilbake. Hun jobber ca 0830-1430 eller noe, med retting utenfor selvfølgelig).

Skrevet

Og: hvordan er lønna, sånn omtrent?

Skrevet

Dette med avspasering er innbakt i systmet. Man er pålagt gjøre alt som kreves av retting, forberedelser, foreldresamtaler, rapportskriving, vurderinger, utarbeide årsplaner/halvårsplaner, følge opp møter osv + undervisning, og så lenge man gjør alt man skal på en tilfredsstillende måte er det egentlig mye samme om man sitter hver kveld fra klokken 20-23, eller om man bare sitter 1 kveld i uken fra klokken 20-21 sånn rent teknisk sett.

Avspaseringen er alt utenom 4 uker i juli, dvs siste uken i juni, 2 uker i agust, høstferie, juleferie og vinterferie (eller hva nå enn "din" skole har), og dette er avspasering for alle timene som går med til jobbing på ettermiddag/kveld/helg ellers i året, samme hvor mye/lite du egentlig jobber da. For de fleste lærere er avspaseringen vel fortjent for å si det slik, gjør man en god jobb kommer man ikke unna en del arbeid på kvelder osv. Der jeg jobbet hadde vi forøverig ikke 8 timersdag, men 6 timer og 3 kvarters dager 4 dager i uken og 7,5 time 1 dag i uken.

Hvor mange undervisningstimer du får, kommer an på hvilke fag og trinn du har. Norsk gir færre undervisningstimer, og høyere trinn = mindre undervisningstimer (fordi det er mer bl.a rettearbeid). Jeg hadde 21 eller 22 undervisningstimer pr uke som kontaktlærer på ungdomstrinnet i hvertfall. Er man kontaktlærer har man 1 time avsatt til dette på ukeplanen sin. Man får også mellom 10 000 og 20 000 kr i ekstra lønn for dette vervet.

Lønnen er veldig avhengig av utdannelse og ansiennitet. Med mastergrad vil du bli enten lektor eller lektor m/tillegsutdanning (avhengig av hvor mange år du har totalt, 6 år eller 7 år+). Da mener jeg startlønnen ligger på litt i underkant av 400 000 kr året. Topp ansiennitet (16 år) for lektor med tilleggsutdanning mener jeg ligger på rundt 470 000 kr. Du får ansiennitet for alt kommunalt arbeid du har, omsorg hjemme med barn og annet relevant arbeid, så du starter neppe på 0 år.

Lykke til med valget da! :-)

Skrevet

Tusen takk for langt og fint svar!

Jeg skal tenke grundig på det, men er ganske fristet. Regner med arbeid i fylkeskommunen også teller, siden vgs ligger under denne. Topplønnen er under den jeg har nå, men pengene er ikke alt, mye viktigere å trives i jobben :)

Skrevet

Det har du helt rett i :-) Vet heller ikke om jeg har det rette tallet nå, bare mener å huske det lå ganske nær 500 000 kr, med kontaktlærertillegg er man vel i hvertfall oppe i rundt en halv million i året, og det er jo en grei lønn. Er uansett et yrke man ikke velger for pengene sin del (for lønnen er lav sett i forhold til antall år med utdanning og arbeidspresset), men fordi man brenner litt for det :-)

Skrevet

Jeg tro du er en veldig flink lærer, Alva! Virker i alle fall som du brenner for de du gjør, og det er utrolig viktig. Er vel nok av folk i alle yker som kunne hatt godt av en omskolering ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...