Gå til innhold

Nyfødt i denne varmen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva har dere på deres nyfødte barn i denne varmen? Må si jeg sliter litt i klesvalg. har brukt kortermet body, men sliter litt med den der: "bukse? shorts? eller ingenting? helseteppe på, eller helseteppe av..?"

Min lille er bare 4 dager og han bare sover å sover å sover.... men på kvelden når det kjølner litt våkner han til... Synes det er litt ekkelt når han sover så mye i varmen... :-/

Er det noen ekstra ting jeg burde ta hensyn til med tanke på denne lille i varmen? Passer på å gi han noen dråper vann når han er våken

Videoannonse
Annonse
Gjest Sauen har 2 jenter =)
Skrevet

Jeg har ei jente på en måned. Her hjemme har hun stort sett bare på seg body og sokker. Ute tar vi gjerne på en bukse, men den forsvinner om det blir for varmt. Hun har bare helseteppe over seg ute (ligger stort sett i vognen) men passer på å lufte godt innimellom. Hun er kokvarm av seg, så når svigermor kommer med ullteppet og skal pakke henne inn for "små babyer fryser så lett" holder jeg talen min om "mye har forandret seg på 30 år"... hehe=) tror det er verst for dem å være for varm. Man kjenner jo i nakken om de er varme...

Skrevet

Hei! Ikke så lett å vite hva som bør gjøres med de aller minste i denne varmen......

Jeg ville nok lagt han til brystet ganske ofte. Noen dråper kokt, avkjølt vann er sikkert greit, men ville prioritert melken.

En tynn, kortermet body høres fint ut. Sokker ville jeg nok bare hatt på hvis føttene kjennes kalde, men det gjør de jo ofte på de små.

Helseteppe kan kanskje ligge nede ved føttene?

Så må du bare vurdere babyen. Ganske slitsomt med nyfødt i så sterk varme, mye å bekymre seg over,husker det.....

Er det et rom i huset dere kan få svalt, så er det sikkert godt for han å sove der. Men da trenger han jo sikkert litt mer klær og teppe....

Skrevet

gutten min på 1 mnd ligger i bare sånne kortarma shortsparkedresser...om du skjønner hva jeg mener, og nå ligger han i bare bleia. Han mistrives veldig i denne varmen og vi holder oss inne, for det er svalere her enn ute.

Skrevet

... hadde han bare kunne sove på badet... der er det svalt.. hehe

ellers her er det jo kok varme.... puh... måleren viser foresten 48 grader ute nå.... en annen som har stått i skyggen hele dagen står på 32.

Skrevet

Et spørsmål til foresten!

De sier jo at lue er så viktig å ha på de små ute.. Men slik som det er nå, er det jo vindstille ute, og mye varmere ute enn inne... hvorfor må han ha lue da? Synes det er så ille... han blir jo helt våt i håret....

Skrevet

Hvis barnet ikke er i solen, og det ikke blåser veldig, kan det da umulig være nødvendig med lue. Bruk litt skjønn! Norge er ikke et veldig varmt land, selv om det er varmt akkurat nå. I resten av verden overlever barna MYE varmere klimaer, og inni magen var det jo også varmere. Jeg tror ikke babyen lider så veldig, såfremt det ikke blir pakket inn i altfor mye.

Gjest thricane
Skrevet

har ei som er 14 dager i dag. her er det ingen vind og hett, så hun ligger bare i bleia. om natten har vi vinduet oppe og hun har ei lett dundyne over seg, de skal jo regulere varmen. om ettermiddagen har hun ligget oppå et handkle i nettoen. står hun i skyggen, har hun et helseteppe rundt seg, men ingen klær.

ellers får hun pupp så ofte hun som mulig hele dagen, sover en til to lurer på dagen på noen timer, utenom det får hun en gang i timen ca, det er vel i grunnen det viktigste, at de får drikke ofte i varmen.

Skrevet

Lillegutt ble født 26. juni og vi bor i indre østfold. han ligger i bare bleia med en brillebukse over og ett tynt tynt strikket bomullsteppe over seg innimellom.

han fikk bitte bitte litte granne sukkervann midt på dagen i dag for å kvikne til og ta puppen. det hjalp utrolig! også for sprengte bryster!

Skrevet

mitt råd er at den lille må få i seg nok drikke i denne varmen. Sier dette av erfaring fra i fjor sommer. Da vi ikke fikk kontakt med lille fordi vi hørte på helsestasjonen som sa at det var nok å amme lille.... Vann kan skal du gi med god samvittighet, men ikke en halv til en time før amming. Pga at vi ikke skulle ødelegge matlysten til babyen.

Skrevet

Lillegutt her er 24 dager, og det går kun i kortermede bodyer.

Sokker er for varmt..

Lurer på om jeg skal la han ligge litt i bleie ja.. det må vel være godt for han.

Helseteppe har jeg kun nede ved føttene når vi skal ut å kjøre bil.

Inne ligger han i grinda med vifte på som står på gulvet.

Pupp får han ofte, "maser" mer etter det nå, men jeg gir han også kokt vann på flaske. Drikker godt med det også :)

Lurt å gi det hvis du nesten akkurat har gitt pupp og han vil ha igjen.

Da er han sikkert bare tørst.

Avkjøl det i kjøleskapet først, også får du det romtemperert etterpå.

Skrevet
Fødte på fredrikstad du da?? Fødte nemlig på fredrikstad selv 25 juni =) Når dere gir sukkervann... Hvor mye sukker har dere i hvor mye vann?
Skrevet

kan gi rent vann også, gir mindre metthetsfølelse også.... Med tanke på ammingen.

Skrevet

Hodet på babyer er forholdsvis stort i forhold til kroppen og babyer bruker hodet til å regulere kroppstemperatur. Derfor skal man ha lue på de små dersom det er kaldt og/eller trekkfullt. Er babyen varm må de da motsatt ha muligheten til å regulere/senke kroppstemperaturen via hodet og lua må da av. Regner med at du ikke har en så liten baby liggende der det er trekk uansett og da er det ikke noe problem å ta av lua selv ute på en varm sommerdag!

Skrevet

Hei. Vi fikk en jente for ganske akkurat ett år siden, midt i hetebølgen... Hun tilbrakte de første ukene i kun bleie, med sunn trekk (kan umulig kalle det gjennomtrekk når det er 30 grader ute) og vifte. Jeg ammet ofte ofte, og innimellom tok jeg lunkne/kjølige kluter på henne. Hun likte ikke varme da, og er rimelig gretten om hun blir for varm nå og :)

Flott at du gir vann, husk også å sjekke etter at han har passe tunge tissebleier 5-7 ganger i døgnet. (Noen sier 8-10, andre 7-8...)

Skrevet

Vi har hatt vesla ute og hatt henne mye uten bleie. tenk å ha den tjukke " plastgreia" på i denne varmen. Hunmøre skifter totalt når bleia går av. Når det er 30 og mer i skyggen og ingen vind har jeg latt henne ligge helt naken på et håndkle ute og da er hun så fornøyd atte .-)

Skrevet

ser dere er tøffere enn meg ja... Jeg er så redd for å få forkjølet baby!!

Første barnet ble nemlig forkjølet når han var 3 uker. >Og jeg har aldri vært så redd i hele mitt liv... Satt å våket han hele natten så han skulle fortsette å puste selv om han var tett i nesen... Huff...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...