Gå til innhold

Fortsatt for valgfritt KS?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må da forstå at det ikke er for barnets del de vil ha KS. De vil bare ikke få et endret underliv selv;) Barnet er det jo ikke så nøye med, vettu.

Så det der hjelper nok ikke på dem i deres valg.....

Skrevet

Innlegg som dette er jo bare tull!

Vi gjør mange valg for våre barn, og noen valg er vanskeligere enn andre. Likevel prøver vi alle å ta de beslutningene vi mener er de beste. Avhengig av forutsetningene blir valgene forskjellige, særlig i slike tilfeller. Slike valg er ikke alltid lette, man har ikke alltid oversikt over alle mulige konsekvenser, men man gjør så godt man kan.

Derofr gjentar jeg; innlegg som dette er jo bare tull!

Gjest Mylian&A.V+2til:-))
Skrevet

Enig Vilde-Mathilde.

Dessuten sitter det sikkert mange som har hatt hastekeisersnitt ogh ar dårlig samvittighet når de får sånne "ha ha se her da"innlegg som dette...

Skrevet

hehe.. nei, ikke alle med hasteKS tenker slik;) jeg har hatt hasteKS, og jeg er første NN som svarte her;)

For er det hastesnitt, så står som regel valget mellom dødt barn eller levende barn.

Gjest Mylian&A.V+2til:-))
Skrevet

Nei, men HI's intensjon er å gi folk dårlig samvittighet. Og den rammer nok heller "uskyldige" enn "selvforskyldte" - siden de hadde et valg hele veien...

Gjest Tale30
Skrevet

Man kan plukke fritt blant forskningsresultater. Noen sier at KS er forbundet med høy risiko, andre at det ikke er mer risiko å ta KS enn å føde vaginalt. Hvilke forskningsresultater man legger seg på minne avhenger av hva man ønsker å se..

Skrevet

Og hvilken forskning kan du konkret vise til som sier at det ikke er mer risiko enn å få KS enn det er å føde vaginalt, Tale30?

Den der må du lengre ut på landet med! Det finnes ikke forskning med høy reliabilitet som hevder det du påstår. Snarere tvert i mot, faktisk.

Kom med et konkret eksempel, for slik forskning har jeg enda til gode å finne i tilknytning til mitt yrke.

Gjest Tale30
Skrevet

Jeg har ikke lagret linker på maskinen min sånn i tilfelle jeg skulle snuble inn i en krangel her inne, men det kan jeg jo begynne med :)

Det er blant annet nylig en mann som har jobbet som overlege på en av landets største fødeavdelinger som har anbefalt at det skal bli valgfritt med KS.

Jeg fikk også vite av sykepleiere og leger da jeg lå på barsel at det ikke er noen høy risiko for hverken mor eller barn ved planlagt KS i de tilfeller hvor det ikke foreligger sykdom ved mor eller barn i forkant.

Jeg vet ikke hvilket yrke du har, men du kan jo sikkert mye om de skader som kan forekomme hos mor og barn ved vaginal fødsel også? Du kan jo fortelle litt om det også, siden resten av standen ser ut til å dysse det helt ned..

Skrevet

Akkurat, ja. Tenkte jeg det ikke.

Jeg har overhodet ikke noe behov for å dysse ned komplikasjonsfarene ved en vaginal fødsel, og jeg tror nok at dette er noe som er kjent for de fleste fødende som ønsker den informasjonen. Det foregår ikke noen kampanje for å tilbakeholde informasjon, om det er det du tror.

"Det er blant annet nylig en mann som har jobbet som overlege på en av landets største fødeavdelinger som har anbefalt at det skal bli valgfritt med KS.

Jeg fikk også vite av sykepleiere og leger da jeg lå på barsel at det ikke er noen høy risiko for hverken mor eller barn ved planlagt KS i de tilfeller hvor det ikke foreligger sykdom ved mor eller barn i forkant. "

Er det dette du refererer til som forskning? Ja, da vet vi hvor mye hold det ligger i forskningen din.

Om du sammenligner skadene som oppstår i forbindelse med vaginal fødsel med de som oppstår som følge av KS, ser du som alle andre som setter seg inn i FORSKNINGEN at skaderaten ved KS er skyhøye i forhold. Det kommer du bare ikke utenom.

Tror du det er tilfeldig at USA som har skyhøy statistikk for KS også troner på statistikken over spebarnsdødelighet?

Gjest Tale30
Skrevet

Det var da voldsomt for et temperament.. det er jo ikke nødvendig å være nedlatende bare fordi du debatterer i varmt vær, kjøp deg en vifte.

Jeg leste veldig mye om KS i forkant av mitt inngrep fordi jeg var vettskremt. Jeg hadde lest så mye tull her inne at jeg rett og slett var sikker på at jeg kom til å stryke med når jeg fikk vite at KS var best i min situasjon. Jeg leste det med tanke på å roe meg selv ned, og ikke å kunne dokumentere dette i etterkant. Jeg fant mye som gjorde at jeg følte meg trygg, og takk for det.

Jeg skal lese meg litt opp på emnet fordi jeg nå ser verdien av å kunne trekke frem noen kort fra ermet i debatter hvor jeg kan være en motvekt til det som grenser til propaganda, og som skremmer livet av mange kvinner som er i den situasjonen at de skal ta KS.

Jeg fatter ikke denne ekstreme trangen til å diskutere KS her inne. Dette er noe som kvinnen ikke bestemmer selv, men i samråd med en lege. Du er vel sikkert lege, overlege til og med, men da må du jo i alle fall kunne anerkjenne at leger skal kunne ta den avgjørelsen som de mener er best for hver enkelt kvinne.

Skrevet

Legen som utførte mitt ks (haste-sådann, var ikke mitt valg), sa at hvis du allerede har hatt ett keisersnitt, er det ved neste svangerskap større fare for komplikasjoner ved vaginal fødsel enn ved planlagt keisersnitt.

Skrevet

Mener dere som er imot valgfritt ks virkelig at jeg skal tvinges mot min vilje til å gjennomføre en vanlig fødsel? Dere tror dette ville vært best for MEg og MITT barn, sår jeg har store motforestillinger mot vaginal fødsel??? Kan ikke dere som ønsker å føde bare gjøre det og ikke legge dere opp i valgene til oss andre? Hvorfor bryr dere dere så fælt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...