84 mamma Skrevet 29. juni 2009 #1 Skrevet 29. juni 2009 Hei. Vi skal kjpøe oss en induksjonstopp til å bygge inn på kjøkkenet. Så jeg lurer på om det er noen som har erfaring med induksjon? Hva type har du og hvordan virker den? Vi er på utkikk etter en som ikke er så veldig dyr. Jeg tenker på en pris på 5000-6000 kr eller deromkring.
Gjest Skrevet 29. juni 2009 #2 Skrevet 29. juni 2009 Vi har, Simens tror jeg (?) med power boost på to av platene. ELSKER induksjon! Er tidens mest fantastiske oppfinnelse på kjøkkenet etter kjøleskapet tror jeg ;-) Absolutt ingeting svir seg elelr brenner seg fast på den. Koker f.eks melk over, er det bare å ta bort pannen og vaske vekk med en gang, den er ikke så veldig varm og melken svir seg ikke. Steker en noe som griser veldig kan man legge et håndkle under stekepannen, så slipper man griset. Du får ikke rengjøringen enklere rett og slett. Så er den det mest barnesikre du får. Platetoppen blir varmet opp av pannene som står på den, så man kan brenne seg på platene de første 5-10 minuttene etter man tar bort en panne, men ellers så kan barnet skru på platetoppen på fullt og legge seg oppå om det så er uten at den blir varm i det hele tatt. Den skrur seg av selv, og siden den ikke avgir varme, vil den heller aldri kunne bli brannfarlig med mindre det står noe magnetisk oppå den (noe det vel aldri gjør utenom akkurat når man lager mat). Den varmer opp pannene superfort, spesielt om man bruker power boosten, så nå synes jeg jo at alle andre komfyrer er sinnsykt trege. Tar f.eks bare ca 5 minutter fra jeg skrur på platetoppen til en kjøttdeig på 500 g er helt gjennomstekt mot ca 10 minutter på en vanlig platetopp. Er også slik at om man koker opp melk så trenger man ikke trekke pannen av platen når det koker, det holder å skru ned, den reagerer like fort på redusert varme (siden det jo ikke er varme, men stråler som kommer opp i pannen) som å dra pannen av varmen. Eneste minuset med dette er at når f.eks potetene koker og man skal skru ned, må en gjøre dette gradvis fordi ellers slutter det å koke, litt for effektiv der ;-) Eneste minuset med induksjon er jo at man må ha egne panner til dette, og de er ofte litt dyrere om du skal ha noe som er kvalitet på. Vil på det varmeste anbefale deg Titaniumspanner som går til induksjon. De er ikke "farlige" slik som teflon om de flasser litt fra dem (men de har også slipp-lett-belegg), de tåler høyere varme og metall i seg, og de holder lenge, lenge. Lykke til med kjøpet, vil tro du blir kjempefornøyd! :-)
Lilli med småtrolla Skrevet 29. juni 2009 #3 Skrevet 29. juni 2009 Enig med Alva her Kjempegenial oppfinnelse. matlaging og oppkoking går så mye fortere! =) Når jeg skal hjelpe til på kjøkken uten induksjon forstår jeg ikke hvordan de takkler hverdagen uten hehe Vår er så fantastisk at den skrur seg av selv når det koker over ^^
♥ Anadyome ♀&♀+♀ Skrevet 29. juni 2009 #4 Skrevet 29. juni 2009 Jeg er også enig med Alva♂♂♂ + ♀ i magen, uke 35. vi har Miele sin, med boost på alle fire. Kjempe oppfinnelse. Minuset er at man må ha gryter som går til induksjon. Men se på det som en engangsinvestering. Kjøper ikke akkurat gryter hvert år heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå