Gå til innhold

Hvor lenge skal sterilisere vann til flaskebarn U/T

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke helt. Jeg gjorde det frem til han var ni måneder eller noe, men han fikk vann fra springen på sykehuset da han var fire måneder.. Tror de fleste gjør det i hvert fall i et halvt år. For meg ble det liksom en vane som hang igjen.

Skrevet

Der har jeg brukt grøtpakken som retningslinje.... På 4 mnd grøten stod det at man skulle bruke kokt vann, på 6 mnd grøten stod det at man kunne bruke oppvarmet vann.... Så jeg kokte altså i 6 mnd (eller egentilig lenger, for jeg bruker vannkoker og glemmer den som regel bort så vannet rekker gjerne å koke opp alikevel....).

Mattilsynet sier at spedbarn kan få vann rett fra springen så snart det inntar annet enn morsmelk... så 4 mnd er nok vel så trygt... (hvis ikke mattilsynet her anntar at alle babyer blir fullammet i 6 mnd, i myndighetenes ideelle verden så gjør de jo det!).

Hvis ikke vannet kommer fra godkjent vannverk må man ta hensyn til det man vet om vannets generelle kvalitet. Er man i tvil så har man god margin hvis vannet kokes til barnet er 1 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...