Anonym bruker Skrevet 28. juni 2009 #1 Skrevet 28. juni 2009 Med barn flertall av hvite nordmenn (eller hvertfall nok til at de kan fylle en halv skoleklasse) Relativt sentralt og med grei kollektiv transport For de som har mindre penger enn Røkke
Gjest ->>- Skrevet 28. juni 2009 #2 Skrevet 28. juni 2009 Hasle, Etterstad, Grünerløkka, Kampen/Vålerenga, Torshov, Bjølsen, Tonsenhagen, Årvoll, deler av Røa, Refstad, Løren, Østensjø...
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2009 #3 Skrevet 28. juni 2009 enig med anonym over.. på jakt etter leilighet HI? Jeg og samboer skal flytte ut fra vår fine leilighet på Grunerløkka.. Ringnes park.. helt ny 3-roms med balkong og garasje! Vi flytter fordi vi har kjøpt leilighet og det er med blanda følelser jeg flytter herfra, da jeg elsker området og leiligheten..
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2009 #4 Skrevet 29. juni 2009 Jeg er ikke enig med de andre her. Har bodd over så å si hele Oslo bortsett fra groruddalen: Sagene, Lilleaker, Grønland, Stabekk (ikke Oslo, men nesten!) Majorstuen, St. Hanshaugen, Ullern (ikke den mest snobbete delen), Slemdal og Østensjø. De stedene jeg trivdes best er uten tvil Stabekk, Ullern, Majorstuen og Grønland. Sistnevnte fordi det var som å være i utlandet. Alle innvandrerfamiliene inntok gatene med en gang det var sol. Veldig trivelig, men jeg ville ikke latt barn vokse opp der. Smaken er nok som baken. I tillegg har jo lommeboka noe å si også, men er ikke alle som er millionærer her på Ullern. I hvert fall ikke vi!
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2009 #5 Skrevet 29. juni 2009 Det komme rjo litt an på hva du mener med "relativt sentralt". Men jeg kan ihvertfall av hele mitt hjerte anbefale deg Tonsenhagen!!! Bussen tar 10-15 min til sentrum og går hvert 5. (eller 6.?) minutt på dagtid og ganske ofte på kvelder og helger også (hvert 10 .min tror jeg). Bra forbindelse både øst- og vestover også. Selv sykler jeg til jobb på sandaker på 10-15 min Det er et utrolig koselig område, bor der selv. Harr bodd mange andre steder i Oslo som også oppfyller kriteriene dine (som Tåsen, Sogn, Ullevål, Smestad og Sagene-selv om noen av disse er dyrere områderd da)), og har ikke trivdes så bra som på Tonsen noe annet sted!!! Det er som en skjermet liten "grend" i byen, helt opp mot Lillomarka. Du har skog, lysløype og slalombakke rett utfor døra- kan gå på ski helt til Nittedal. Badedam har vi, stille og grønt er det, innenfor bomringen men utenfor ring 3 (det var mitt kriterie da vi så ettre leil pga at jeg vil at barna skal vokse opp m lite eksos), svært lite støy.. Hører fuglekvitter om sommeren, og prepemaskina fra slalombakken vinterstid. Og jeg har sett både rev, hare og rådyr her oppe:) Ang etnisistet så er det i all hovedsak hvite mennesker som bor her. Skolen har 25 % innvandrerbarn (men en del av disse bor ikke her selv, men på Linderud/Veitvet men har foreldre som besvisst søker barna til T. skole pga bedre læringsmiljø). Jeg synes det bør være såpass. Liten, hyggelig skole i skogbrynet som gjør det bra på nasjonale prøver og har et inkluderende miljø. Det var min mening da. høres jo ut som en salgsplakat men vi skal ihvertfall IKKE flytte Drar ikke frivillig herfra.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2009 #7 Skrevet 29. juni 2009 Kunne aldri tenke meg å bo et annet sted enn Oslo Vest med barn. Vi bor på Vinderen, det er veldig ok.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2009 #8 Skrevet 29. juni 2009 Hehe, du snakker om å være kategorisk; "oslo vest"... Det er da både bra og dårlige områder på Oslo vest som det er på Oslo Øst og oslo nord.. Jeg kunne imidlertid ikke tenke meg å bo mange steder på oslo vest m barn, kun pga at jeg vet der regjerer overfladiske verdier og merkepress som skaper avflatede, innholdløse barn- mange av stedene. Sier ikke det er slik over alt der, men langs Frognerseterbanen... huttemegtu! Det jeg ser av ungdom som går av og på der gir meg frysninger. De er høymælte, åpenbart selvopptatte og uten respekt for medmennesker over hodet. Jeg har tenkt mang en gang at jeg håper jeg ikke får slike barn- og jeg ser en sterk overvekt av dem på kollektivtransporten på vestkanten. I tillegg kjenner jeg folk som har flyttet dit og sier de blir veid etter ting som bilmerke, om de bor i leil eller enebolig og barnas klesmerker. Nytter ikke å komme med cubusklær når alle de andre små har Fru Lyng, mange føler litt på det da. Det synes jeg er trist, ikke et miljø jeg ville trivdes i. Har bodd på lysaker selv og registrerte sterke snobbetendenser der ja. For ikke å snakke om smestad... Jeg ville gått for Bjerke (Tonsenhagen /Årvoll-området), den bydelen gjenspeiler et gjennomsnitt av befolkningen, hvilket også Grünerløkka gjør. Men det blir egentlig alt for urbant og bråkete for meg.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2009 #10 Skrevet 29. juni 2009 Jeg er nok en del av det miljøet du kritiserer (er anonym over deg) og det kan jo hende det er mine barn du har sett på trikken... Men vil ikke krangle- vil bare si at selv om jeg og mine omgangsvenner er glad i litt luksus, fine biler og handler på Fru Lyng så betyr faktisk ikke det at vi har slemme, ufordragelige barn. Alle mine tre er veldig veloppdragne og vet godt at vi ikke dømmer folk utifra deres klær, bolig eller bil. Snobberiet i nærmiljøet her er en liten pris å betale for oss for å slippe at barna går i klasse med massevis av utlendinger.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2009 #12 Skrevet 29. juni 2009 Avslutningskommentaren din bekrefter mine fordommer om mange vestkantmennesker som fordomsfulle, egoistiske (skal ha! skal ha!) skaprasister... Det lukter frp lang vei. Sneversynt er du også, om du tror at allle som ikke bor på oslo vest har "massevis av utlendinger i klassen"... Som nevnt ovenfor, Tonsehagen har 25 %... Dvs 7 elever i en klasse på 28. Synes ikke det er så mye jeg, faktisk heller glad barna får vokse opp med noen elever m ulik bakgrunn i det minste så kanskje de får et litt mer åpent sinn og bredere perspektiv på ting enn de som har vært lukket inn i et all white- miljø hele livet..
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2009 #13 Skrevet 29. juni 2009 Fint for deg-men vi ønsker ikke det. Dessuten er det ikke snakk om skaprasisme- jeg sier rett ut at jeg ikke vil at mine barn skal omgås ikke-vestlige innvandrere. Men som sagt, jeg vil ikke krangle, syntes kommentarene dine lukter sånn sjalu østkant-aktig. I tillegg er det jo ikke akkurat pent på østkanten, da.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2009 #14 Skrevet 29. juni 2009 Hehe, godt poeng!! Det var jo ikke mye "skap-" over det der, nei!! Du kan tro hva du vil om kommentarene mine, men jeg ahr prøvd vestkanten (bodd på Lysaker, Smestad og Ullevål Hageby, samt Tåsen som er ganske vest det også).. Og for å si det slik; det var jo en grunn til at jeg ikke fortsatte å bo der!! Jeg kunne bodd på vest om jeg ville, har forsåvidt råd til det. Mannen min hadde litt lyst til å kjøpe på Ullern, men ikke jeg. Og han ombestemte seg også fort da vi oppdaget Tonsenhagen:) Pent er det også der! Og Lofthus rett ved, er et nydelig villastrøk! Masse trivelige naboer, mye unge, høyt utdannede par m barn som flytter dit. kommentaren om at det ikke er pent på østkanten var jo om mulig dummere enn noen av de foregående. Det er både pene og stygge steder på øst, akkurat som på vest... Jeg synes jo ikke Skøyen er direkte pent, eller Hovseter- det er jo også vest! Akkurat som det er stygt på Alna og Stovner. Men perler er det innimellom overalt. Og takke meg til reflektert og hyggelig miljø fremfor snobberi og forutinntatthet. Case closed.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2009 #15 Skrevet 29. juni 2009 Manglerud! Ligger innenfor bomringen, ca 10 min t-banetur til sentrum. Flott sentrum med alle fasiliteter. Manglerud skole har svært lite barn med fremmedspråklig bakgrunn. Mitt barn har gått der og de hadde kun èn i klassen. Rett ved Østensjøvannet og østmarka.
Gjest ✿biss med twins✿ Skrevet 29. juni 2009 #16 Skrevet 29. juni 2009 Jeg trives også veldig godt på Ullern..vi flyttet hit for en mnd siden. Og er så langt fra millionærer;) Vi hadde helst sett for oss Stabekk eller Bekkestua..syns det er veldig fine steder..Bærum da, men dog:) Har ikke bodd andre steder i Oslo med barn, men kan anbefale Ullern varje fall.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #17 Skrevet 30. juni 2009 Vi bor på Lambertseter med barn, og trives godt her. Det tilfredsstiller de fleste av dine kriterier, men er 25 min til byen med T-banen da. Her er det ca. 1/3 utlendinger i klassene, og ikke snobbete eller "harry". Mange forskjellige mennesker her, men liksom en god blanding. Ikke avskrekkende dyrt heller, som mange andre steder. Ellers tror jeg Manglerud og kanskje Bøler eller Oppsal også kan være ålreit. I tillegg har jeg også hørt mye bra om Tonsenhagen. Jeg tror for øvrig flere steder kan være ok, bare man blir kjent og slår rot der. Vestkanten (iallefall den mest ekstreme delen av den) bør klart unngås hvis du ikke "vasser" i penger, og føler deg komfortabel med et utrolig overfladisk og arrogant miljø. (jfr diskusjonen over her). Takke meg til en del utlendinger framfor de folka der!
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #18 Skrevet 30. juni 2009 Jeg bor på Bygdøy. Her er det kjempefint! Og hvordan vet du over her hvor fryktelig overflatisk og arrogant miljø det er her på Vestkanten hvis du bor på Østkanten og ikke omgås noen herfra? Både jeg og min mann har doktorgrader, vi er snille og hyggelig og faktisk ikke overflatiske, arrogante, osv. Men må si meg enig med hun fra Vinderen om at Vest faktisk er best. Og jeg har også bodd på Bjølsen, Grünerløkka og Ekeberg.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #19 Skrevet 30. juni 2009 Overfladisk skrives med d, ikke t. Og hva har egentlig doktorgraden å si?? Syns det forteller mer om deg at du følte behov for å skrive det, når du egentlig skulle fortelle om hvor hyggelig og lite arrogant du er. Eller mener du at du til tross for god inntekt så er du faktisk hyggelig? Gratulerer så masse da!
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #20 Skrevet 30. juni 2009 Torshov,Tonsenhagen,Veitvet,Ammerud.....
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #21 Skrevet 30. juni 2009 Ja, jeg mente faktisk at jeg er hyggelig til tross for doktorgrad og hus på Oslo Vest- virker som noen her inne tror at alle fra mitt miljø er kjempekjipe og det stemmer faktisk ikke.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #22 Skrevet 30. juni 2009 Teisen er ganske sentralt og ikke så dyrt. Passe blandet befolkning, 10 min. med t-bane/buss til byen..
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #23 Skrevet 30. juni 2009 Vi bor på Grünerløkka og her er det fint. Vi trenger mer plass, så vi sikter oss nord eller østover. Jeg synes naturen (marka) østover er vesentlig finere enn vestover. Vi ser for oss noe langs bana til Oppsal, risløkka, ulsrud,godlia etc Ganske så "hvite" områder. Har hørt mye godt om Tonsenhagen og Hellerud også. Har bodd på en av Frogners mest "fashionable" adresser og blei rett og slett kvalm av det. Vil ikke at mine barn skal vokse opp der i alle fall, heller bli kjent med et par andre kulturer i klassa da ja...
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #24 Skrevet 30. juni 2009 Hallo du fra Bygdøy! Jeg har faktisk bodd halve livet på vestkanten, og resten på østkanten, så jeg vet hva jeg snakker om. Jeg kjenner godt til miljøet der. Det hadde du ikke trodd vel? Men det er faktisk noen av oss som har bodd på begge kanter, og gjort våre erfaringer fra både øst og vest. Og jeg har også høy utdannelse, vi er ikke bare idioter som velger østkanten skjønner du. Og en ting til: For å trives på Bygdøy og i omliggende herligheter så krever det som alle vet mye penger. Og HI skriver jo helt tydelig i sitt innlegg at de har mindre penger enn Røkke. Dvs. at hun antyder at de har en normal og gjennomsnittlig økonomi. Da kan man ikke bo på Bygdøy for det har man ikke råd til, og man ville ikke likt seg der selvom man hadde fått lov å bo der likevel, for man ville ikke blitt akseptert!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå