MammaHåpet Skrevet 28. juni 2009 #1 Skrevet 28. juni 2009 Jeg har hatt min förste ivf, men denne ble negativ. Legen hadde ikke noe svar på hvorfor det gikk galt. vi hadde veldig bra embryo og resultater. Jeg tror det kan ha med stress å gjöre, men får ikke medhold fra legen. Jeg vil gjerne gå sykemeldt ved neste innsett (beg av august)i de 2 förste ukene, men jeg får ikke sykemld fra legen. Jeg jobbe ri serviceyrke, og det er et nesten umenneskelig press og stress der til tider. Ibland får vi ikke spise på 8 timer, ingen pause, ikke engang ett minutt, vi rekker ikke å gå på do engang.... jeg sa det til han ,men han mente det ikke hadde noen betydning... men jeg tror ikke på han, jeg tror kanskje at det var dette som gjorde at det gikk galt sist gang. og jeg vil ikke risikere det engang til, så nå vurderer jeg å ta meg fri uten lönn. men må si jeg blir gangke irritert over at jeg ikke kan få sykmelding. sjukt. noen andre som har noen råd/formeninger om dette?
♥♥Vilsågjerne♥♥ Skrevet 28. juni 2009 #2 Skrevet 28. juni 2009 Kanskje du skal vise denne til legen din? http://www.pasienthandboka.no/?mode=news&newsid=654 Lykke til med neste forsøk ) Hilsen Vilsågjerne
Gjest Skrevet 28. juni 2009 #3 Skrevet 28. juni 2009 Jeg hadde byttet fastlege jeg. Min lege har hele tiden hatt full forståelse for vår situasjon. Har prøvd bådeå jobbe fullt, halvt og vært 100% sykemeldt etter som formen har variert. For meg har det beste vært å jobbe litt for da går tiden litt fortere og man blir heller ikke så sliten med halve arbeidsdager. Men bytt fastlege, dette høres heller ikke ut som en lege som vil være så veldig hyggelig eller forståelsesfull når du blir gravid heller og kanskje sliter. Lykke til med neste forsøk:-)
Gjest Skrevet 29. juni 2009 #4 Skrevet 29. juni 2009 Det var jo ett program om ivf fra Usa og der skulle de som hadde slik behandlig ta det helt med ro for å få ett positiv resultat. Jena som ble fulgt lå på sofaen i 2 uker og hun fikk positivt resultat. Har fundert mye over det, for her hjemme er det jo ikke slik praksis.... jeg tror det med ro har noe for seg......
Rose69 Skrevet 29. juni 2009 #5 Skrevet 29. juni 2009 De lærde strides her...har lest både og det med stress.. Men føl på din egen kropp hva du trenger nå. Jeg selv er delvis sykmeldt under sprayperioden pga stressende jobbsituasjon, samt videre inn i sprøyteperioden..noen ganger 100% under stikkinga. Og 100% 2-3 uker etter uttaket. Sist forsøk jobbet jeg for mye, og forsøket ble avbrutt. Ingen deling av de 3 stakkars eggene. 1000 vis av kroner ut av vinduet pluss bortkasta (privat klinikk) medisinering ikke minst.Så nå slapper jeg mer av og har mer sykmelding. Det viktigste er at du gjør noe du trives med. Om det er jobb eller slapper av hjemme er opptil den enkelte. Vi er så forskjellige vi jenter, så føl etter hva ditt behov er. Og du; bytt lege asap! Masse lykke til :-)
b77h Skrevet 29. juni 2009 #6 Skrevet 29. juni 2009 Hei er det fastlegen din som ikke vil sykemelde deg? Hva evt med legen på ivf klinikken? vet jo at de normalt kun gir 3 dager sykemelding, men de er jo leger og har garantert mulighet til å gi mer om de mener det er riktig. Du går gjennom så utrolig mye m disse forsøkene, at legen burde respektere at du kjenner din egen kropp best. Og ikke minst også ta hensyn til at du denne gangen er ekstra nervøs. Fra min soneterapaut (som kan MASSE om mangt) har jeg også fått vite at det er viktig å stresse helt ned og prøve å bare gjøre kjekke ting. Hun fortalte også om en venninne i Sveits som hadde vært gjennom mange forsøk, og på det 3, da hun lyktes, var hun sykemeldt 3 uker, og fikk beskjed av legen om å holde sengen. Vet at har man en normal jobb så er det fint å jobbe, men din høres jo absolutt ut som noe mer. Og ikke minst burde din bekymring også telle.
Søskenhåp adopterer Skrevet 29. juni 2009 #7 Skrevet 29. juni 2009 Tja, jeg tror faktisk ikke stess kan gjøre at man ikke blir gravid jeg.... Det spørs jo da også hva man definerer med stress. Tenk alle de som blir naturlig gravide uten ivf de lever et helt normalt liv, mange med stressfulle jobber og mye å gjøre. Leste en svensk undersøkelse som konkluderte med at stress ikke påvirket. Jeg har bestandig jobbet under forsøkene men ble sykemeldt 50% sist rett og slett pga. jeg var ikke i form av medisineringen, veldig slapp og sliten. Jobbet igjen etter innsett. Ble jo da også gravid men mistet igjen. Det å ligge pal på sofaen i 2-3 uker ville jeg i alle fall IKKE ha gjort. Det er viktig med blddgjennomstrømning til livmora og da hjelper det å holde seg i aktivitet, gå litt turer etc. Fikk også den beskjeden av legen. Holde senga i 3 uker for meg hadde uansett vært som tortur.... Nei jeg tror det er best å innse at man kan gjøre lite for å påvirke resultatet og leve ellers som normalt, ellers "eter" disse forsøkende deg opp både fysisk og psykisk. Nå høres imidlertid jobben din veldig slitsom ut og fastlegen din uvanlig streng....
MammaHåpet Skrevet 29. juni 2009 Forfatter #8 Skrevet 29. juni 2009 takk for alle innlegg, så mye interessant å höre. og den artikkelen var jo ganske tydelig da. Jeg har jo ikke fastlege, det er en spesialist, som har fulgt oss opp innfor behandlingen. men nå tror jeg det er ivf-klinikken som har tatt over, så skal spörre om de kan gi meg sykemelding i det minste. jeg tror jeg har mye psykisk stress i meg, stress over å mislykkes, stress over at jobben skal ödelegge alt for meg, for graviditeten. jeg ble jo overstimulert sist gang, og ble dritdårlig. likevel gikk jeg på jobb igjen bare to dager etter innsettingen. jeg skal jammen pröve å snakke med klinikken. orker ikke å ta den sjansen med alt det stresset på jobben igjen,
sailor m1+2prinsesser :-)) Skrevet 29. juni 2009 #9 Skrevet 29. juni 2009 Vel jeg tror det skal mer til enn stress på jobben som evt "ødelegger." jeg ble gravid på mitt 3dje ivf og det etter 3 AIH forsøk. ved alle de foregående forsøkene hadde jeg tatt fri fra jobben eller jobbet mindre - har også en veldig stressende og jobb med høyt tempo. vel den gangen jeg ble gravid hadde vi bestemt oss for at nå kunne dette ikke styre livet vårt fullstendig lenger, så jeg gikk på jobb som normalt. vel den gagen satt det og jeg har en herlig jente på 2 år. vi har nå vært igjennom søskenforsøk, 3ivf klaffet ikke før på siste forsøk og da fikk jeg itl og med feber og influensa i rugetiden. vi har "ingen" diagnose, alt ser helt toppers ut hver gang, eggene helt supre etc. men det er nå en gang sånn at det er bare 30% sjanse for å lykkes hvert forsøk. hvis du har mye stress i kroppen for alt dette kan det være like så dårlig. her er det en psykolog som har spesialisert seg på terapi for ufrivillig barnløse. forskning har visst at det har noe effekt. dette gjorde deg kanskje ikke så mye klokere, men setter kanskje ting litt i perspektiv. Lykke til!!
Sarah70-har 2 gull Skrevet 29. juni 2009 #10 Skrevet 29. juni 2009 Jeg tror stress kan bittelitt å si, slik som veldig mange andre faktorer. Men jeg synes det er galt å være sykemeldt av den grunn og er helt enig med din lege. Man er ikke syk. Kan du ikke ta ut litt ferie i forbindelse med forsøket? Det har jeg valgt å gjøre i denne runden, i håp om at mer ro kan ha god innvirkning.
MammaHåpet Skrevet 29. juni 2009 Forfatter #11 Skrevet 29. juni 2009 ja jeg har ikke noe ferie å ta ut:C dessverre jeg vet ike helt hva jeg skal gjöre , får se, kanskje jeg pröver å jobbe litt mindre bare, eller noe... uff, skulle önske det fantest en klar vei å gå, så slapp man å fundere så mye...blir så sliten....
♥♥Vilsågjerne♥♥ Skrevet 29. juni 2009 #12 Skrevet 29. juni 2009 Gjør hva du føler for mamma10. Ingen fasit på dette. Selv har jeg ferie nå og er i forsøk. Hadde jeg ikke hatt ferie hadde jeg ikke nølt med å sykemelde meg. Fordi jeg har vært gjennom denne mølla så mange ganger,og skal vite med meg selv at jeg gjør det jeg kan. Ble foresten anbefalt av min akupunktør å ta det mest mulig med ro nå. Ta vare på deg selv!Om noen mener det er galt å sykemelde seg,trenger det ikke være galt for deg !! Hilsen
Mirakel <3 Skrevet 30. juni 2009 #13 Skrevet 30. juni 2009 Hei! Jeg har vært heldig å møtt forståelse hos begge kvinnelige fastlegene jeg har vært hos.Har fått 3 uker sykmelding tilsammen og da gikk forsøket galt å da valgte jeg å begynne å jobbe igjen etter et par dager med snørr og tårer... Jeg ble rett og slett lei av å gå hjemme men jeg er glad jeg gjorde det fordi jeg tror ikke det er bra med for mye stress og jeg var ikke i noe særlig god form. Hva med 50% sykemelding?. Mulig jeg prøver det neste gang. Jeg hadde snakket med fastlegen min og hvis legen forstår så hadde jeg byttet...
Gjest Skrevet 30. juni 2009 #14 Skrevet 30. juni 2009 Hei Mamma10! Du må ikke være redd for å be om sykemelding, du kjenner deg selv og dine behov best! Hvis du bare jobber mindre får du vel et økonomisk tap? Det er en stor psykisk påkjenning å gå gjennom et prøverørsforsøk, så det å bli sykemeldt på det grunnlage skulle ikke være noe problem. Her kan du forresten få deg fastlege: https://tjenester.nav.no/minfastlege/innbygger/visloginside.do Lykke til med forsøket!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå