Gå til innhold

lån eller sparepenger til opp-pussing..

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva ville dere gjort??

jeg har arvet ca 150 000 kr. de står på konto og jeg synes det er en god trygghet å ha...

nå skal vi pusse opp bad og kjøkken og stue....noe som vil koste ca 150 000 kr... vi har lån på leiligheten på ca 1.2 millioner... leiligheten er verdt ca 1.5 millioner.... ved å pusse opp så mye..vil verdien komme på ca 1.8 -1.9 millioner....

jeg og min mann diskuterer nå hvordan vi skal finansiere dette...jeg mener at vi kan bruke ca 75 000 av arvede penger ( "mine penger")...og låne resten...vi vil ikke merke mye i måneden av 75 000 kr ekstra på lånet.... men han vil at vi skal bruke alle sparepengene på å pusse opp... og så slippe mer lån....

vi skal ikke selge leiligheten slik at vi får MER igjen for den liksom..vi skal fortsette å bo her selv...ivertfall i minst 15 år til....

vi har felles økonomi og tar felles avgjørelser på ting..men jeg føler at arvepengene bare "forsvinner"..... og liker ikke den tanken...

hva ville dere gjort??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg får snart en lignende sum i arv og her går hver krone til oppussing.

Dette er prosjekter vi uansett hadde måtte gjøre og som vil øke verdien med det dobbelte.

Så jeg ser på det som en investering med bedre rente enn det en bank kan tilby. Om vi ikke selger med det første kan jo også høyre verdi gi bedre rente ved at vi kommer innenfor 60% grensa.

Jeg vil iallfall ikke ta opp lån og betale renter når jeg har pengene.

Skrevet

Kan dere ikke "låne" penger fra din arv da?

Der dere bruker arven til oppussingen, og betaler tilbake som et slags lån på sparekontoen?

Hvis dere er innstilt på det, kommer summen til å bli ganske så høy igjen i løpet av en stund :)

Skrevet

Økonomisk sett er det smarteste å bruke arvepengene til oppussing og slippe renter på lån. Hvis du tenker på at du gjerne vil bruke dine arvepenger til noe mer spennende går det jo an å heller øke boliglånet den dagen du finner ut av det.

Skrevet

Men en buffer bør man jo ha, så hvis dere ikke har det er det kanskje lurest å ha halvparten stående?

Skrevet

men jeg tenker liksom litt sånn...det er "min" arv vi bruker ..til VÅRT hus...dersom det feks skulle skje at det ble et brudd mellom oss to så vil jo min mann tjene på at jeg har brukt mine penger...og økt verdien på vår leilighet....skjønner dere tankegangen?? vi har liksom ikke bidrat "likt" til leiligheten...?? det vil vi gjøre dersom vi låner..... skjønner dere litt hvordan jeg tenker??

men kanksje det er bare meg som tenker sånn.......................sukk..man kan jo ikke planlegge fremmover for ting som evt aldri skjer....men...

HI

Skrevet

Ved en eventuell skilsmisse er jeg rimelig sikker på at du har krav på å få tilbake det du investerte i leiligheten når verdiene skal fordeles, men det er lurt å ta vare på dokumentasjon som viser at du har brukt din arv til å pusse opp for. I hvert fall var det det et vennepar som skiller seg nå kom fram til at var det rette etter et par runder med advokater osv.

Skrevet

Bruke sparepengene og så hurtigst mulig spare opp en ny "sikkerhetskapital" på minst 50000. Og heller låne nødvenige midler om dere får bruk for (ikke "lyst til å bruke", men "nødt til å bruke"!) av sikkerhetskapitelen i større grad enn dere har fått spart opp. Det gir sunnest økonomi i lengden.

Men man kan gjerne inngå en avtale (såkalt ektepakt) at ved deling av boet før en viss dato (kan gjerne være 20 år fram i tid!) skal f eks du ha 100 000 eller 150 000 mer enn han. En slik ektepakt koster det sjelden mer å få en advokat til å sette opp og tinglyse enn det koster i gebyrer/tinglysning å øke en låneramme i en bank!

Skrevet

Dersom du bruker dine penger på oppussing av felles bolig kan dere dele leiligheten i to deler som ikke er like store på skjøtet. Eks. 60/40. Regn ut en brøk som blir riktig for dere. Hvis det blir samlivsbrudd blir det ingen diskusjoner om hvor mye som er mitt og ditt av leiligheten. Vi eier 40/60 fordi jeg har skutt inn arv. Men på lånet står vi 50/50

Skrevet

Synes Babybell hadde en grei løsning. Da slipper dere styret med banken og renter samtidig som dere får tjent opp til en ny buffer.

Skrevet

Å låne penger til oppussing er dumt, særlig når du har fra før...Ikke bruk opp hele arven, sett av min. 50 000 som en sikkerhet, og spar opp resten av pengene du trener til å pusse opp. Ta det litt etter litt, må jo ikke totalrenovere alt på en gang.

Jeg er i prinsippet i mot å bruke penger man ikke eier selv til slike prosjekter som f.eks oppussing og forbruk. Jeg skjønner jo at må man så må man, men allikevel...de skal betales tilbake på ett eller annet tidspunkt, og hva sitter du igjen med da? 0 på sparingsfronten....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...