Gå til innhold

synes dette gavestyret til bursdager ol. har tatt helt av!

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi har helt ok økonomi, men klarer ikke henge med på prisene på gaver familiene våre gir. ca 300 til bursdag. synes det holder lenge med 200, 1000 til konfirmasjon. synes 600-600 er mer enn nok.... jeg som er grådig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv har vi mer enn OK økonomi, det vi kunne tatt ut av inntekt fra "familiebedriften" vår kunne vært tredoblet, uten at bedriften av den grunn hadde gått med underskudd.

Vi legger opp til følgende gavenivå i slike tilfeller:

Bursdagsgaver (for barna og for voksne til "urunde dager" vi blir invitert til, hvor man feirer helt enkelt og ikke i stor stil): 75-150 kr (idealtilfellet er rundt "en god hundrelapp, går nødig under om vi ikke gjør et meget "godt kjøp". Er gaven "fra familien" og ikke "fra NN", dobler vi.

Bursdagsgaver hvor man er invitert til en større merkedag (rund dag) som feires 150-250 kr, ideelt sett rundt 200. Til meget store anledninger, typisk 50-årsdag, en femtilapp ekstra. Og er gaven fra familien dobler vi summen

Konfirmasjon: Til nær slekt 500-800 kr, (avhengig av hvor nær) til fjernere slekt/gode venner 300-500 kr og til fjernere bekjente/nabolagsbarn 150-250 kr. For de tre nivåene 200-100-50 kr ekstra om det er noen vi setter meget stor pris på personlig, men helst ønsker vi da heller "gi" noe ekstra hjelp/goder av en type som "ikke kan kjøpes for penger" om vi ser muligheten til det. Det er en mye bedre måte å vise at man setter pris på noen på!

Slike gaver er alltid "fra familien".

Vi kunne saktens gitt vesentlig mer, men vi ønsker ikke å være med å "hausse opp" noe gavepress. Ellers er standardgaven i nabolaget her til bursdager for (større) barn rundt 100-lappen.

Og vi gir alltid en gave, ikke penger! Ikke fordi vi har problemer med gavenivået, enhver som kan og gidder regne litt, finner snart ut av det likevel om han/hun vil, men ut fra prinsippet om at penger er et middel vi bruker til å betale med, ikke en gavegjenstand! Og vi bruker selvsagt god tid på å velge en passende gave til den som skal ha en gave. For en gave skal alltid velges med skjønnsomhet. Og gjerne med byttekort, om du føler at du ikke kjenner vedkommende nok til å KUNNE velge med tilstrekkelig skjønnsomhet! Men selv da slipper ingen unna "arbeidet" med å velge ut en gave!

Hva andre gjør er oss egentlig helt likegyldig, og jeg har aldri tatt meg tid noengang til å kalkulere verdien på gaver jeg eller andre mottar, det tar bort gleden ved å få en gave. Men jeg tror nok at slekt og omgangskrets har et relativt edruelig forhold til gaver generelt. Uten at jeg, som sagt, vektlegger dette. For gavens økonomiske verdi har mindre betydning i mine øyne. At gaven er gitt av en mottaker som ønsker å gi, som har valgt sin gave med omhu og som gir av et godt hjerte er mye viktigere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...