Gå til innhold

Vi kom nettopp hjem fra besøk....

Anbefalte innlegg

Skrevet

...og det var hos en god venninne av meg. Men før vi dro, så måtte sønnen min være med og rydde rommet til barnet hennes. Hun var høfflig og spurte meg først om det var greit at sønnen min hjalp til med å rydde rommet. Og jeg turde jo ikke si nei. Det var ikke så veldig rotete heller. Men er det vanlig det? Å be barna som er på besøk om å hjelpe til å rydde rommet? Jeg gjør det aldri, uansett hvem eller hvor mange eller hvor rotete det blir.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når frøkna her har venner med seg på lekerommet skal de rydde før de går. Ikke om mine barn skal fortsette å leke der da, men om alle går ut må de rydde først. Er vanlig høflighet det vel?

Når mine barn er på besøk vil jeg at de skal lære seg å rydde før de går, og setter pris på om verten sier at nå er det ryddetid.

Skrevet

Jeg ber aldri besøket mitt rydde om de er store eller små, men det skader jo ikke at ungen hjalp til med å rydde etter seg, men vil ikke tro at det er vanlig.

Skrevet

Hvis han har vært med å leke og gjøre rommet uryddig, så er det vel naturlig å være med å rydde ting på plass igjen også?

Det er i hvertfall naturlig for meg..

Skrevet

Øhh.. ville ikke falt meg inn men nå er ikke jeg en sånn støv hjernen type.. men regelen der i huset er kansje å rydde rommet før det er kveld.. Men tanker er i grunn ikke så dum det lærer jo barna at de må rydde opp etter seg..

Skrevet

Jeg syns det bare r bra! prøver hjemme å lære gutten min å rydde opp lekene sine etter seg, og når han har besøk blir det gjerne flere leker slengt rundt, og ofte er det vennene som roter ut av kassa (det er jo alltid mere morro med andres leker ;-) )

Og han har da kommentert det når de har reist, at det er urettferdig at han skal rydde opp det når det er andre som har rotet.

nei. God folkeskikk at man hjelper til med opprydning når man er på besøk, det er ko ikke snakk om å vaske ned huset her da.....

Skrevet

når vi har hatt overnatting eller lengre besøk og det er mye rot, ber vi barna rydde opp sammen før besøket blir hentet. Syntes det er greit at barna lærer at det ikke bare er å rote og rote, men at de må rydde også.

Skrevet

Jeg ber alltid min sønn være med å rydde når vi har vært på besøk. Synes det er en selvfølge å rydde opp etter seg. Han har deltatt i rotinga og skal derfor også delta i ryddinga. Det er normal høfflighet.

Jeg hadde faktisk reagert dersom du ikke ba ditt barn hjelpe til med å rydde opp før dere gikk fra et besøk...

Er vel helt vanlig at vi voksne hjelper til med å ta av bordet for eksempel når vi har vært et sted!?! Man tilbyr alltid sin hjelp, barn som voksen.

Skrevet

Jeg tenker heller at når man er på besøk, så er man på besøk. Jeg ber aldri de voksne om å hjelpe til å med å rydde etter en middag f.eks, og det samme gjelder barna. Når dem har lekt, så har dem lekt. Pleier alltid å hjelpe sønnen min med å rydde etter besøk. Gjester er gjester.

Skrevet

Ikke noe å henge seg opp i det, vel??

I deres hjem er det sikkert vanlig at barna rydder etter seg når de har vært på besøk.. I andre hjem er det kanskje ikke slik...

Let it go..

Tror absolutt ikke barnet ditt tok skade av å rydde etter seg...

Skrevet

Jeg ber heller aldri om det, men jeg ber mine egne barn hjelpe til med å rydde før vi går, og de fleste venninnene mine, svigerinner osv gjør det samme med sine barn (evt rydder litt selv om det er i stuen og barna deres har rotet mye). Jeg hadde stusset litt over om noen hadde bedt barna mine rydde etter seg hos dem i besøk, men jeg stusser ogs litt over at du ikke selv ba sønnen din om å hjelpe til med å rydde.

Skrevet

Mener du det fremdeles, når barna er begynt på skolen og har venner på besøk? Er det ok at du og barnet ditt skal rydde etter dem hver dag da?

Synes det er bra at barn lærer seg å rydde jeg. Og slev om jeg hverken forventer eller forlanger det, så er det ikke ofte mine gjester forlater huset uten å rydde etter seg. Det være seg kaffekopper eller middagstallerkener. Og jeg er også med og rydder når jeg er på besøk.

Skrevet

20.57: det har jeg heller ikke sagt. Jeg spurte bare om det er vanlig å gjøre det. That's it. Grunnen til at jeg gjorde det, er fordi jeg ber aldri barnet til venninna mi om å hjelpe til å rydde opp etter seg når hun har vært på besøk. Min mening er når hun er her, så er hun en gjest. Derfor ber jeg henne aldri å rydde opp. Var bare det.

Skrevet

Alva: det var fordi hun spurte meg før jeg fikk tenkt på det. Vi satt der, også begynte jeg å spørre sånn ca. når neste buss gikk. Og da skjønte hun at vi skulle dra snart, og spurte meg med engang om sønnen min kunne hjelpe til å rydde.

Skrevet

Jeg forventer ikke at folk som har vært på besøk hos meg hjelper meg med å rydde, men jeg blir jo bare glad når de gjør det av egen fri vilje.

Når jeg er på besøk hos noen så hjelper jeg alltid til med å ta av bordet o.l. Ser på det som normal folkeskikk.

Jeg sier alltid til min sønn at han kan hjelpe til å rydde, om han har vært med og rote. Håper det vil lære han å tilby sin hjelp etterhvert som han skal ut på besøk alene.

Men jeg forventer aldri hjelp selv, men syns det bare er positivt at folk tilbyr seg, da kan jeg heller si nei.

Men barn som har vært med å leke (rommet ser da ofte ganske rotete ut), syns jeg skal lære at de må være med å rydde først.

Skrevet

Jeg ber ingen om å gjøre det når vi har hatt besøk, men når vi er på besøk må datteren min være med på å rydde før vi skal dra. På den måten har det blitt en vane i vennegjengen, at ungene rydder sammen før man drar hjem.

Husker selv hvor trist det var å begynne å rydde i et kaosrom etter at alle hadde dratt hjem.

Skrevet

Hos oss ber vi heller aldri gjester om å hjelpe til å rydde. For når dem er på besøk hos oss, så skal dem bare kose seg. Ikke tenke på rydding, for det gjør dem hjemme.

Mange av venninnene mine f.eks. vil alltid hjelpe til med oppvasken etter en middag eller lusj, men jeg nekter. Jeg tar alt selv når dem har dratt, for vil ikke at dem skal forbinde besøket hos meg med rydding. Her er det bare kos, og det samme gjelder for barna.

Skrevet

Men dette var en middagbesøk, ikke skolebesøk. Når sønnen min begynner på skolen, og får med seg venner hjem, så tenker jeg at det blir fint hvis dem hjelper han å rydde.

Og hun samme venninne har aldri bedt barnet sitt om å rydde etter seg når hun har vært på besøk hos oss. Og jeg spør heller aldri.

Syns derfor det er uvanlig at hun ber sønnen min gjøre det, når hun selv ikke gjør det.

Skrevet

det synes jeg bare er rett og rimelig jeg. kanskje de holdt på å lære sin sønn om å rydde opp etter seg, og da ville det jo vært urettferdig om han også skulle rydde opp etter din sønn.

jeg ber alltid mine barn rydde opp etter seg før vi drar fra ett sted, men jeg forventer heller ikke at andre mødre/fedre skal gjøre det. forstår at det er enkelt å glemme og blir ikke sur for det, men jeg hadde blitt glad dersom noen hadde gjort det. synes det er greit at barna lærer at de skal rydde opp etter seg, selv på besøk hos andre.

forresten ble jeg overrasket over hvor rotete venterommet var hos legen min her om dagen. var fullt av leker overalt. mødre som satt og leste blader mens barna lekte og kastet ting rundt seg på gulvet. når deres navn ble ropt opp tok de bare ungen i armen og gikk inn til legen UTEN å rydde bort lekene igjen. synes ikke det er OK heller jeg.

Skrevet

Som jeg sa over her: merkelig at hun skal lære sønnen min om å rydde opp etter seg, når hun aldri ber barnet sitt om å rydde opp etter seg når dem har vært på besøk hos oss.

Skrevet

Takk for synspunktene deres :)

HI

Skrevet

Regner med barna det er snakk om her, ikke er så gamle enda. Du skal jammen få rydde din del de neste årene, om du aldri ber venner av barna være med å rydde;) For poden din gidder ikke rydde alt som de andre roter utover.

Det er faktisk vanlig, og jeg ser på det som god folkeskikk å lære barna at roter de, så må de rydde. Samme hvor de er. Dette er noe de fleste foreldre ber barna(både sine og deres venner) om.

Skrevet

jeg pleier aldri å spørre mine voksne gjester om å rydde etter de har vært her, det burde jo ikke være nødvendig, men her hjelper faktisk de voksne med å bære ut etter avt. mat og tilbyr seg gjerne med å fylle maskinen etc. det samme gjør jeg når jeg er på besøk, vanlig folkeskikk mener jeg.

Skrevet

Jeg ber alltid venner av barna om å hjelpe til å rydde. De har vært med å rote og mitt barn skal slippe å stå alene med det. Når jeg snakker om rydding, mener jeg da det grøvste, ikke finrydding og jeg synes det bør alle barn lære seg.

Når vi er på besøk, ber jeg alltid mitt barn om å hjelpe til å rydde det de har rotet og jeg som voksen hjelper til.

Når det gjelder voksne, rydder jeg alltid etter meg, men ber skjeldent voksne om å hjelpe meg med rydding. Det er forskjell på at den voksne etterlater seg en kaffekopp pg en asjett, kontra barn som har tømt ut hele lekekassen og bygget hytte med sengetøy og tepper...

Skrevet

Det er viktig at barn vet at hver familie har hver sine regler, og de må følges. Barna har ikke vondt av å være med å rydde, noen ganger kan jo rommet se ganske så kaotisk ut etter besøk. Syntes du er merkelig som reagerer på at venninnen din ville at barnet ditt skulle være med å rydde etter seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...