Gå til innhold

Skal i bryllup, og brudeparet ønsker seg KUN penger!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal i bryllup i sommer til veldig nærme familie (svigerinne/ søster til oss). Jeg har ikke hørt noe om ønskeliste, og spurte dem hva de ønsker seg for å gå kjøpetips, og fikk da beskjed om at de ønsket seg penger, og det var det. Da kunne de kjøpe litt dyrere ting til huset og sånn, som de selv hadde lyst på, og kanskje bruke noe på bryllupsreise eller ny bil...

Jeg liker å gi gaver, og gir alltid gaver i steden for penger til alles bursdager også, med mindre de vil bruke alle bursdagspenger på én ting de ønsker seg veldig. Og å gi penger til bryllup vil jeg bare ikke gjøre. Noe av det artige med bryllupet er jo å kikke på gavebordet, og alle de flotte pakkene, se hvilket servise ol de har valgt seg ut og sånn. Og mange av gavene blir minner for livet.

Men hva gjør jeg? De spesifisert at kun penger stod på ønskelisten, men jeg syns nesten det er litt smålig. Jeg vil bruke mye penger på en flott gave, og så vil de heller ha pengene... Lurer også på hvilke reaksjoner jeg får hvis jeg kommer med stor pakke i steden for konvolutt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du heller får gi penger eller gavekort sammen med en fin blomsteroppsats eller noe. Ønsker de seg ikke noe, så er det vel heller ikke vits i å kjøpe gave...

Skrevet

Sjønner at du reagrerer, jeg var også i et bryllup her, der brudeparet kun ønsket seg penger. Og jeg reagerte på det da...

MEN

Nå i ettertid sjønner jeg dem godt. De har vært sammen lenge, har alt de trenger, så hvorfor ønske seg enda mere ting og tang til skapfyll..

Jeg er ikke gift, og har heller ingen ønsker om å gifte meg.

Men hvis/når jeg gjør det, tror jeg at vi ikke kommer til å ønske oss gaver, da vi har alt hva jeg trenger, og har penger til å kjøpe det vi selv har lyst på....

Er ikke lengre slik som det var før i tiden. Da brudeparet trengte utstyr til å bygge sitt eget rede...

Anbefaler deg å lytte til dem jeg, gi penger:)

Skrevet

.. kan så si, men hvorfor skal et brudepar som har bodd sammen en stund ønske seg noe de ikke trenger??

Vi giftet oss i fjor og hadde flere gjester som deg (ikke vondt ment) måtte da finne opp gaver vi ønsket oss, selv om vi heller ville hatt penger til en reise vi ønsket oss..

Alle visste vi skulle bygge på hus og ønsket oss en fin bryllupsreise. (gavekort på maxbo og hos et reiseselskap var et par smarte ideer vi satte stooor pris på)

Må si jeg ikke akkurat jublet over nye fat, vaser og lamper, siden vi begge er voksne og har det meste. Nye kniver ønsket vi oss, så det var koselig å få. Men sukk, for alle pyntefat. Hvor skal de gjøre av seg??

Min svigerinne skulle absolutt kjøpe et maleri fra seg og sønnen, valgt av oss. Prøvde å si at huset er faktisk fullt, og da må hun vente til det er bygget på.. Gaven venter fortsatt på nybygget.

Forresten, hva forenter hun vi skal finne av kunst (det var viktig at maleriet er EKTE) til 1000 kroner? Har tittet litt og malerier koster gjerne litt mer enn det. Så da må vi selv legge penger i gaven for å få et stort, ekte maleri..

Kanskje vi heller kunne fått et bidrag til reisen vi tok i fjor? Hadde vi satt mer pris på..

Skrevet

Jeg ville aldri gitt penger i bryllupsgave, selv om brudeparet ønsker seg det. Jeg vil ikke at min gave skal gå inn i deres daglige budsjett og brukes på melk og brød. Ønsker de seg penger ville jeg gitt gavekort, så pengene er bundet opp til å brukes på noe annet enn dagligdagse ting.

Du kan jo kjøpe gavekort hos et reisebyrå, gi reisesjekker som de kan bruke på ferie, eller veksle inn penger til Euro og gi dem Euro i stedenfor norske kroner, så kan de bruke pengene på ferien sin (hvis de skal til Europa da...). Eller så ville jeg gitt gavekort på glassmagasinet eller Til Bords eller en annen sånn butikk, eller rett og slett et gavekort på polet hvis de er glade i vin. Eller kjøp en fin og god vinflaske i tillegg til noe annet.

Bare noen tips fra en annen som heller ikke vil gi penger :)

Skrevet

"å gi penger til bryllup vil jeg bare ikke gjøre. Noe av det artige med bryllupet er jo å kikke på gavebordet, og alle de flotte pakkene, se hvilket servise ol de har valgt seg ut og sånn. Og mange av gavene blir minner for livet."

jeg nå le litt jeg. det er jo DU som syns det er artig å kikke på gavebordet. og minner for livet? herregud, så mye søppel man får i bryllupsgave! hvertfall om man ikke har lagt ut ønskeliste. men ja, jeg skjønner deg også, det er jo mye mer gøy å gi en gave, men synes det er litt frekt å gi det dersom de har presisert at kun ønsker seg penger. jeg vet om så mange bruder som har sittet igjen med så mange ting de virkelig ikke vil ha eller har treng fordi folk insisterer på å gi den gaver og ikke penger som de har bedt om. om du virkelig vil gi den en gave, hva med et videokamera? dersom de ike har det og har barn vil jo det være en fin gave. eller du kan skrive et fint kort ved siden av si at de kan filme bryllupsreisen. men skal du ha et fint/godt kamera må du jo opp i hvertfall 6000 kr da...

Skrevet

huff.. kjenner jeg blir litt provosert. beklager. men sist nå giftet min søster seg. Både hun og mannen var ganske unge.Og de ønsket seg penger. De hadde ikke eget hus og ingen plass til stabling av div. utstyr fater o.l. Klart jeg gav penger til bryllupet. Det var det de ønske seg. Hvorfor spør hva de ønsker seg hvis en ikke har tenkt til å prøve å imøtekomme ønsket deres. Slik de kan kjøpe det de trenger og når de trenger det.

Skrevet

Det er da ikke din dag! Om DU synes det er festlig å se på gavebordet er faktisk ikke brudeparets problem. De ønsker seg penger. Har du noe respekt for dem i det hele tatt er det akkurat det du vil gi dem.

Beklager for krass tone, men jeg blir utrolig provosert når folk ikke respekterer andres ønsker, spesielt på en dag som handler om kun dem.

Skrevet

Jeg giftet meg i januar i år, og har så og si alt jeg trenger til leiligheten jeg ikke har. Jeg mangler hvitevarer, salong og salongbord (i store trekk) og vi ønsket oss penger så vi fikk råd til å kjøpe dette - noe de fleste syntes var en god ide, da de selv ikke visste hva de ville kjøpe til oss.

Jeg har også en tante som NEKTER å gi penger uansett, og det var vanskelig å finne på noe å si til henne hva vi trengte, så endte opp med: dessertskåler. Ikke noe som er nødvendig, men jeg kunne jo ikke få penger...!!!

Av venninnene til mamma spleiset de alle sammen på et fat som ho ene selv har laget på jobben, som symboliserer kjærlighet. Et kjempe fint fat, som jeg setter pris på. Men er glad de andre har hørt på meg ang. pengene. De kommer godt med så vi kan leve normalt selvom vi har brukt 20.000 på hvitevarer i en og sammen måned.

Skrevet

Gi penger... det er da ingenting å lage oppstandelse for...

Skrevet

Vi giftet oss for tre uker siden og ønsket oss penger. Vi har bodd sammen i fire år, og har plenyt av servise, glass og fat, og ønsket oss penger så vi kunne bli ferdige med oppussing av huset (noe som trengtes veldig.)

Etter mye press fra venner, kolleger, og familie la vi til slutt ut en liten ønskeliste på tilbords. Jeg har samlet på et sevise i mange år, og det gjorde jo ikke noe å utvide det litt.

Jeg satte pris på å få noen gaver, men det aller beste var alle som hadde hørt på oss og gav oss penger. Endelig har vi fått budsjett nok til å bli ferdige med ett soverom til, noe som er genialt nå som det ikke er lenge igjen til lillesnuppa kommer (akkurat nå er det kun isolert det rommet).

Og når det gjelder gavene så.. tja.. to bilder jeg ikke aner hvor jeg skal henge, flotte skåler som mest sannsynlig blir stående til pynt siden vi har to trollete femåringer.. og litt ekstra servise til juleselskapet..

Skrevet

Har ei venninne som giftet seg i går og de hadde lagt ut ønskelister på ting de virkelig ønsket seg.

Hadde de ikke hadde den listen hadde de fått penger av oss.

Ser ikke helt vitsen i at en skal bruke masse penger på noe skrot som de ikke ønsker seg i det hele tatt.

Og som alle sier her så er folk stort sett etablerte og de har det meste.

Ulempen med gavekort er at det ofte må brukes innen 1år noe som er helt teit.

Når en har familie så flyr tiden og en glemmer å bruke det og da går jo pengen der rett i do....

Å gi penger er helt greit =) Noen kanskje vil synes det er kjedelig,men de ønsker seg det så hvorfor ikke =)

Skrevet

da vi ble sammen hadde vi bodd alene en ganske lang stund, så da vi flyttet sammen hadde vi ikke bare alt, vi hadde 2 av alt!!

Veldig kjekt å få penger til bryllupet, og jeg kan virkelig si at vi har ikke brukt det på melk og brød eller regninger. Fikk gavekort pluss penger, så der gavekortet ikke strakk til, kunne vi supplere med pengene vi hadde fått. Sånn fikk vi råd til det flotte nye kameraet vi har kjøpt oss. Uansett så er det alltid noen som kjøper noe skrot som man ikke aner hvor man skal gjøre av, så noe havner nok på gavebordet uansett.

Skrevet

Jeg har svart over her, men ser at det er mange som ikke er enige. Jeg mener fortsatt at jeg aldri ville gitt penger, fordi jeg syntes det er en uting å ønske seg penger, spesielt HVIS MAN IKKE sier hva det skal brukes til. Ønsker man seg penger til f.eks. nytt kamera er det forsåvidt greit (jeg ville ikke gitt penger da heller, men...) men at man bare ønsker seg penger, uten å si hva formålet er syntes jeg er frekt. Da blir det som at man må betale for å få lov til å komme. Har man så dårlig råd får man heller ha et lite selskap som ikke koster så mye, i stedenfor å bruke massevis av penger på stort selskap for så å ønske seg penger i gave.

Skrevet

Hmmm. Masse forskjellige meninger om dette, og jeg ser en del gode poeng. Men, dette er at ungt uetablert par som ikke har skapene fulle av noenting som helst. De har nettopp flyttet inn i en leilighet som ikke skal bygges ut eller pusses opp eller noen ting.

Jeg pleier virkelig ikke å kjøpe skrot til brylup, men kjøper noe de har satt opp på ønskeliste til f.eks Tilbords, så de får noe de selv syns er fint. Det trodde jeg alle gjorde nåfor tiden, og derfor er det gøy å se gavebordet, for det viser frem brudeparets smak.

Det som er kjedelig er at de vil bruke penger på "fine ting, reise, bil eller noe.." altså ser jeg for meg at det forsvinner til regninger og på matbutikken. Og det syns jeg er kjedelig rett og slett. Spesielt når de ikke sitter så trangt i det at de må ha det "for å klare seg". Gavekort er jo hakke bedre da.

Men, men, sikkert mange som er uenig med meg :-)

Skrevet

Skal i bryllup nå i sommer, og brudeparet ønsker seg gavekort på byggmakker. De er ganske unge, har nettop kjøpt eget hus som de driver å pusser opp, men de har liksom alt av kjøkkengreier og kopper og kar. Synes det er en kjempegod ide, så har vi alle vært med å bidra til at de kan skape drømmehjemmet sitt. Minner fra den store dagen får de i fleng i form av bilder, kort og hverandre.

Skrevet

Men de er ikke deg vet du ;-) Jeg skjønner at du synes det er kjipt om de bruker penger på ting du ikke ville brukt penger på, men de på sin side liker kanskje ikke tradisjonelle brudegaver. Har du tenkt på det? Jeg f.eks bryr meg katten om bestikk, servise, glass, skåler, serveringsfat osv, har faktisk ikke lyst på slike ting i det hele tatt i prisklasse over det billigste på IKEA. I mine øyne er dette bortkastede penger, og jeg for min del kjenner det er surt å "kaste bort" penger på slike tign til gave til andre, men når det er det de ønsker seg så kjøper jeg jo det likevel. Kanskje brudeparet er som meg? Som synes et fat er et fat og billiglass til IKEA er supert fordi da trenger man ikke være redd for dem? De har sikkert andre ønsker, drømmer og verdier enn deg, og vil heller ha penger til dette enn til ting de kanskje aldri vil bry seg om. Nå hadde vi et noe utradisjonelt bryllup slik at det ikke ble noe gaver og gavebord, eller feiring, men skulle vi feiret, hadde vi ønsket oss enten gavekort eller penger, ikke klassiske bryllupsgaver.

Skrevet

Til gull nr 2 over her, så betyr det ikke nødvendigvis ikke at vi ikke hadde penger til å kjøpe kamera i utgangspunktet, blir bare feil å anta slikt, men var greit å kjøpe kamera siden vi ikke hadde et slikt og heller kunne bruke pengene vi hadde fått til bryllupet til det. Men spesifiserte det ikke til noen idet vi fikk pengene hva vi skulle bruke de til!

Uansett tror jeg ikke det er mange brudepar som bruker gavepengene til å handle inn leverpostei og brød.

Skrevet

Jeg hadde ikke brukt et bryllup, som er en festdag for alle, til å markere mine synepunkt på den måten. Det er jo en kritikk av paret, og i så fall burde du heller skrive i kortet at du håper de kan bruke det på noe spesielt som et minne om dagen osv. Du kan lage et flott bilde/minne som er personlig og som vil bety mer enn en flott gave. For meg er kortene viktigere enn gavene.

Selv hadde jeg ikke ønsket meg bare penger, selv om en får uendelig mye kjipt i gave:) Men jeg synes det blir like smålig andre veien, og at du vil titte på gavebord er vel ikke viktig på deres dag.

Jeg har vært i flere bryllup der brudeparet har ønsket seg penger til et spesielt formål og hva som gir de beste minnene bestemmer paret. Noen har ønsket penger til et veldedig prosjekt, drømmereisen, kunstfond osv. Synes det er helt greit.

Skrevet

Ja det er vi også bedt i og jeg synes faktisk det er litt frekt. På samme måten som en her over sier; når det ikke står hva pengene skal brukes til tenker jeg at de bruker det på husleie, melk og brød( jeg vet de sliter litt økonomisk). Det er helt greit å ikke ønske seg sølvtøy og krystall men nå er det jo mulig å ønske seg gavekort fra IKEA, andre møbelkjeder, elkjøp o.l, byggmakker, reisegavekort osv osv..... Jeg synes i grunn det meste er bedre enn å ønske seg penger, det blir så upersonlig. Det er MIN mening:)

Gjest Mylian&A.V+2til:-))
Skrevet

Herregud dere som sier det er frekt må jo være totalt gale. Det er jo DERES bryllup, og de ønsker seg penger - kanskje til ferie, kanskje til ting, kanskej til mat? Det er uansett deres dag og at dere liker å se på gavebord eller kjøpe gaver er ikke parets problem. Dere som kommer med noe annet enn penger feiler i å vise respekt for paret. Det er jo dere som er frekke "Jeg liker ikke å gi penger" - hvorfor ikke? Om paret ikke liker dere f ordi dere gir "lite" penger så er de jo kjipe... Det står neppe "Vi ønsker oss kun tusenlapper".

Skrevet

hehe skulle vi ha giftet oss så ville nok vi også satt penger på ønskelisten(satt inn på en konto eller noe.)

vi har bodd sammen i mange år og nå har vi kjøpt oss hus, så vi har jo alt vi trenger.

bedre å evt få penger man kan bruke på reise ol

Skrevet

Ønsker de seg penger så hvorfor ikke, det er jo deres dag og deres bryllup..

Hadde vi skulla gifta oss hadde vi også ønsket oss penger mest sannsynlig.

Vi har bodd sammen i mange år.

Vi har alt av servise både til hverdags, selskap og jul til 12 pers... Dette inkl også et hav av serveringsfat og dessertskåler osv.

Vi har alt av kjøkkenredskaper og mer til, halvparten blir aldri brukt så skapene er fulle fra før.

Vi har 3 tv'er, 2 biler, alt av møblemang som vi trenger. Bare som et lite eksempel.

Så hvis noen hadde syns at det hadde vært frekt av meg om jeg ønsket meg penger istedet for et hav av gaver som jeg ikke har plass eller behov for så hadde jeg blitt utrolig skuffa.

Vi hadde ikke brukt pengene til mat og bet for bryllupsfesten eller noe lignende, vi hadde nok satt de på konto til vi visste hva vi skulle gjøre med dem el vente på at noe av det vi har går istykker og vi trenger nytt. El vår drømmereise muligens. Men gjestene har faktisk ikke noe med hva jeg hadde brukt pengene på uansett er min mening.

Skrevet

Slik hadde vi det også. Vi flyttet sammen i forbindelse med bryllupet, men vi hadde jo to sett av alt egentlig.

Eneste vi trengte var seng og vaskemaskin. Så vi ønsket oss penger og gavekort på IKEA. Det fikk vi av de fleste, men alle de fatene vi også fikk står i et skap og støver ned. Jeg synes det er kjempefine fat, men det blir jo ikke brukt.

Skrevet

Jeg synes du skal gi brudeparet det de ønsker seg jeg. Vi kommer også til å ønske oss mest penger til bryllupet. Dette fordi vi (selv om vi er forholdsvis nyetablerte) allerede har skapene fulle av servise, glass, bestikk, nips osv osv og også har stablet vekk eskevis av ting og tang, så ser ingen grunn til å få mer av det. Vi skal imidlertid igang med husbygging i løpet av 2 år og vil gjerne legge evt. bryllupsgaver i det prosjektet. Pengene vil altså ikke gå inn i hverdagsbudsjettet, men inn på hussparekontoen vår!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...