snille_snille Skrevet 27. juni 2009 #1 Skrevet 27. juni 2009 Jeg og samboeren min kjøpte leilighet sammen for 2 år siden og i den forbindelse har vi også dødsforsikring i hverandres navn, slik at hvis noe skal skje så kan den andre sitte med leiligheten og betale ned havlparten av gjelden. Nå som vi venter en barn har jeg forstått det slik at vi bør få på plass et testament for å forsikre oss ifh til arv av leilighet og penger. Hvordan går vi frem for å få på plass et testament? Noen som har erfaring? Trenger vi advokat eller finnes det standardskjema som vi kan fylle ut og skrive under på eller noe?
camillaj81 Skrevet 27. juni 2009 #2 Skrevet 27. juni 2009 Vi også skal ordne det og har tenkt å gå til advokat. Det er vi også blitt anbefalt for da får vi alt riktig første gang om det skulle oppstå noe ved en senere anledning.
Mogop fikk augustgutt Skrevet 27. juni 2009 #3 Skrevet 27. juni 2009 Som samboende, så kan dere ikke "forsikre" dere 100%. Regelen er at arverekkefølge skal følges (altså, deres barn arver -har man ikke barmn, arver foreldre eller nærmeste slektning) Dog har man 1/3 til fri disposisjon. Man kan altså ikke testamentere mer enn 1/3 av sin formue til en utenom arverekkefølgen. Jeg ville tatt kontakt med advokat. Husk at dere begge bør stå oppført som eier av hus, bil osv. Hvis det f.eks er tidligere barn inne i bildet, så står man temmelig svakt hvis samboer dør og huset står på han (da arver barna alt, og man kan ikke sitte i uskifte)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå