Musemor med tre søte små Skrevet 27. juni 2009 #1 Skrevet 27. juni 2009 Jeg prater og leser engelsk greit, men skriver det ikke så godt. Så jeg har begynt å "henge" litt på et amrikansk nett sted tilsvarende dette. Og der finner jeg "Son in Daycare on my day off? My son is 12wks old and I have a paid day off coming up on July 3rd for Independance Day. His daycare is open that day but they're closing a few hours early due to the holiday. I have not had a day off from work when I didn't have to watch my son constantly because my husband doesn't/won't do much to help me out........" Er litt lenger, men gidder ikke kopiere inn alt. Men.. 12 UKER OG DAGMAMMA?????? Når et lite barn er så lite har det ikke noe der å gjøre.
Koala *g07* Skrevet 27. juni 2009 #2 Skrevet 27. juni 2009 De har vel ikke lenger permisjon der. I såfall får de ikke betalt, etter hva jeg har skjønt.
Patetica fåkksi Skrevet 27. juni 2009 #3 Skrevet 27. juni 2009 I Spania har man heller ikke lengre permisjon. Ikke alle har samme lette valg som i Norge.
Mrs. X Skrevet 27. juni 2009 #4 Skrevet 27. juni 2009 Eh, du har ikke fått med deg at de fleste land i verden ikke har så gode permisjonsordninger som vi har i Norge eller? I USA varierer det litt i forhold til hvilkn arbeidsgiver du har, men de fleste har kun noen få uker betalt fødselspermisjon. Da må desverre veldig mange ut i jobb igjen veldig tidlig og barnet er i day care....
kitty08 Skrevet 27. juni 2009 #5 Skrevet 27. juni 2009 Amerikanske day care sentere tar inn barn fra 6 uker. Saann er det naar man ikke har loennet permisjon. Ikke alle som har raad til hele 6 uker uten loenn heller ... Vi er vanvittig priviligerte i Norge. De har ikke betalt for sykedager (barn) heller, saa det er et under at de faar saa mange barn som de gjoer der!
Musemor med tre søte små Skrevet 27. juni 2009 Forfatter #6 Skrevet 27. juni 2009 Viste de hadde dårligere permisjonsordninger enn vi i Norge har, men ikke at det var så dårlig. Syns virkelig synd på mødrene der nå... Og jeg som hadde dårlig samvittighet for å forlate barnet mitt alene sammen med pappaen når han var 7 uker..
*Athena* Lucas,englepia+Dani! Skrevet 27. juni 2009 #7 Skrevet 27. juni 2009 De har bare 3 mnd permisjon i usa, så dessverre må en del av mødrene rett i jobb igjen. Huff, er glad for vi har det så godt i norge:)
Gjest ->>- Skrevet 27. juni 2009 #8 Skrevet 27. juni 2009 Permisjon som er noe i nærheten av den vi er vant med, finner man stort sett bare i Norden. Så vi kan nok trygt gå ut fra at amerikanere og afrikanere og asiater og slike er tilknytningsskadet og har varige mén alle som én. =) (Det er selvsagt langt vanligere å være hjemmeværende og/eller å ha med barnet på jobb andre steder i verden, men skal du ha en ordinær karriere i kombinasjon med barn er tidlig barnepass oftest løsningen).
Irene Adler Skrevet 27. juni 2009 #9 Skrevet 27. juni 2009 Ja ser ut som permisjon på 12 uker er det mest vanlige i resten av verden. I USA har de ikke rett på betalt permisjon, kun 12 uker ubetalt i flg Wikipedia. http://en.wikipedia.org/wiki/Parental_leave Sverige har 480 dager, 60 dager reservert for hver av foreldrene, resten til fordeling.
Gjest Skrevet 28. juni 2009 #10 Skrevet 28. juni 2009 Det er ikke sikkert du får 12 uker engang. det kommer helt ann på arbeidsgiver. Er du heldig får du 12 uker!!! Ja, vi i Norge har verdens beste barselspermisjon!!! Ikke får de i USA barnetrygd heller og i allefall ikke kontantstøtte og davcare er veldig dyrt!
Gjest Skrevet 28. juni 2009 #11 Skrevet 28. juni 2009 At de måtte ha dagmamma er jeg ikke sjokkert over, men at hun vurderer å la ham være der når hun har en fridag når han er så liten sjokkerer meg!
AneB Skrevet 28. juni 2009 #12 Skrevet 28. juni 2009 Og det er det bare en amerikaner som kunne ha funnet på?
Irene Adler Skrevet 28. juni 2009 #13 Skrevet 28. juni 2009 Bell: Er det mulig???? Altså du kan risikere å IKKE få permisjon i det hele tatt fra jobben når du har født barn? Dvs at enten mister du jobben eller må på jobb dagene etter fødsel? Ulønnet perm får du vel??? Så du kan altså miste jobben av å få barn?
Snart 3 vakre prinsesser Skrevet 28. juni 2009 #14 Skrevet 28. juni 2009 Min mann jobber for ett Amerikansk firma der ble en dame superglad for 1 måned med perm. Om man er avhangig av 2 inntekter har man ikke mye valg. Full respekt til disse mødrene.
hjertebank m/gutt07&jente09 Skrevet 28. juni 2009 #15 Skrevet 28. juni 2009 Daycare er veldig dyrt der ja, det kostet rundt 1000 dollar pr mnd. Så har du en dårlig betalt jobb i utgangspunktet, lønner deg seg å være hjemmeværende med barna. Og permisjonsordningen vi har her sjokkerer amerikanerne, jeg ble fort beryktet på fødeavdelingen blant de ansatte som damen fra Norge som får lønn for å være hjemme med barn. ;o)
Gjest Skrevet 28. juni 2009 #16 Skrevet 28. juni 2009 Det er trist, men sånn er det, i USA er man ofte heldig hvis man har permisjon i det hele tatt. Seks uker er jo ikke uvanlig. Jeg skjønner godt at mammaen er sliten hvis hun allerede har vært i jobb kanskje en 6-8 uker etter fødselen og føler for en fridag jeg :-(
Mom2Two Skrevet 28. juni 2009 #17 Skrevet 28. juni 2009 Hvis du hadde giddet å sette deg inn i permisjonsreglene i USA, så vet du at amerikanske mødre ikke har et års betalt permisjon slik vi har her. Norske mødre er ufattelig bortskjemte, og du virker bare ignorant spør du meg.
Gjest Skrevet 28. juni 2009 #18 Skrevet 28. juni 2009 Ja, og det er jo ikke vanlig i verdenssammenheng å ha så lang permisjon som vi har her til lands. I mange land anses vel det at mor skal ha råd til å være hjemme som farens ansvar og ikke statens.
Gjest Skrevet 28. juni 2009 #19 Skrevet 28. juni 2009 Desverre er du prisgitt din arbeidsgiver, du får nok ikke sparken.....men du får bare de ukene de bestemmer. Er du superheldig får du 3 månder, men da må du være i en større bedrift. Jeg var au-pair der borte og intressert meg endel for dette med barselperm osv..... Jeg hadde en vertsmor som hadde jobbet som lobbyist og jeg fikk komme meg inn i senator huset og prate politikk der.... Samtidig så spurte jeg mødrene der mine venner bodde hvordan barselsper osv de hadde.....vi er utrolig heldig.
Gjest Skrevet 28. juni 2009 #20 Skrevet 28. juni 2009 Og da jeg ble født for 30 år siden var det likedan her i norge. Tre mnd permisjon var de vanlige, etter det hadde man valget mellom å være hjemmeværende eller skaffe barnepass.
Stort pepperkakehjerte Skrevet 28. juni 2009 #21 Skrevet 28. juni 2009 Ja, vi er heldige i forhold til i mange andre land. Selv ble jeg sendt bort til min bestemor på landet i en alder av 3 mnd. Der "bodde" jeg frem til jeg fikk plass i barnehage 1 år gammel. Mine foreldre, som bodde i Oslo, besøkte meg hver helg. Mamma syntes selvfølgelig det var grusomt, storgråt hver søndag hun dro fra meg, men hun måtte jobbe for å få det til å gå rundt økonomisk. Så det er egentlig ikke så lenge siden det var slik her i Norge og.
Gjest Skrevet 28. juni 2009 #22 Skrevet 28. juni 2009 Jeg var heldig og hadde besteforeldre som bodde hjemme hos oss som kunne passe meg for mine foreldre var selvstendige næringsdrivende og de fikk null permisjon. Det eneste mamma kunne ta seg råd til var tre ukers "ferie".
Norwegian by injection Skrevet 28. juni 2009 #23 Skrevet 28. juni 2009 Nordmenn er priviligerte, dette bør alle skjønne. Slik er det ikke i resten av verden dessverre, og ihvertfall ikke i USA.
klovnebukse Skrevet 28. juni 2009 #24 Skrevet 28. juni 2009 For en teit mann hun har som ikke gidder å hjelpe henne!
2søtesmåh Skrevet 28. juni 2009 #25 Skrevet 28. juni 2009 ,- og det skumle er at med laver skatter og avgifter så er det nok stor sjans for at den gode permisjonsordning vi har blir dårligere.:Gratis lege, fødsel og opphold og oppfølging i forhold til den,- lønn i et år og gratis lege til barna og ikke minst mer eller mindre gratis skolegang i 10 år.....Det vil vi nok måtte se langt etter..Ikke de første årene, men litt etter litt ville disse ordningene blitt dårligere/fjernet.... Nå sier noen at disse tjenestene IKKE er gratis,- siden vi betaler skatt,- vel du kan jo regne på hvor mye en snittknvinne betaler i skatt i løpet av et liv,- og jeg skal love deg at de færreste av oss betaler inn nok til å dekke opp det man bruker første svangerskap........Og har man tre eller fire så ha man VIRKELIG fått mer enn man har gitt,- for å si det sånn.... Og om man skulle trenge en eller anne operajson, hjerteoperasjon, kreftbehandling eller lignende som mange må regne med å behøve en eller annen gang i løpet av livet,- så er det jo betryggende å vite at man får operasjonen,- og det på dagen om de trengs...Man trenger ikke å vente på at man har sjekket om forsikringen dekker en slik operasjon for deretter å sjekke om det sykehuset man er lagt inn på utfører opersjonen på en"godkjent" måt av aktuelt forsikringsselskap og til slutt,- om det er det BILLIGSTE alternativet også.... Litt utskeielse her nå,- men så et Oprah program om dette nylig......Og i Amerika er det noen som kjemper for fri helseforsikring til HELE befolkninge..De har regnet ut hvert år vil koste det samme EN uke Irak-krig koster....Det setter ting litt i perspektiv når FRP,- som "drømmer" om amerikansek tilstander, bare vokser seg større og større.......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå