Anonym bruker Skrevet 27. juni 2009 #1 Skrevet 27. juni 2009 Jeg overførte 500,- fra min manns konto til min i går morges, i den tro at pengene ville komme inn senere på dagen (lønning på tirsdag, og veldig blakk.. ), men da jeg sjekket kontoen før vi skulle handle, så var det ikke kommet inn penger, og jeg så for meg å skulle leve på de 73 kronene som sto på kortet. Men så sjekket jeg kontoen nå nettopp, og det var kommet inn 1000,- To overføringer på 500,- Ville dere ha ringt banken på mandag og sagt i fra om at det hadde skjedd en feil? Regner med at feilen til slutt blir oppdaget, og 500,- blir trukket tilbake uansett, så er det ikke litt greit å være ærlig?
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2009 #2 Skrevet 27. juni 2009 Tro meg, de trekker det tilbake. Det der har skjedd meg mange ganger, og det trekkes tilbake, men det kan ta laaaang tid. Hvilken bank har du?
Gjest Skrevet 27. juni 2009 #3 Skrevet 27. juni 2009 Det er jo greit å si ifra da, men de rekker neppe å trekke det tilbake innen tirsdag hvis det er det du lurte på ;-)
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2009 #4 Skrevet 27. juni 2009 Jeg har Nordlandsbanken, som er eid av DnBNor..
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2009 #5 Skrevet 27. juni 2009 Hehe, var ikke akkurat det jeg tenkte på.. Men jeg syns det er fint å ha et godt forhold til banken, og at tilliten skal gå begge veier, så derfor kommer jeg nok til å ringe på mandag, for å få ordnet opp i det.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2009 #6 Skrevet 27. juni 2009 Det vil bli notert som ubetinget positivt med tanke på kundeforholdet at du varsler om feilen snarest mulig, det er et signal både om at du er opptatt av å følge med på ting og at du er ærlig i forholdet til banken. Men feilen vil nok bli oppdaget av bankens interne revisjon uansett, selv om det saktens kan ta 8-10-12 uker. Har du derimot IKKE varslet innen den tiden du "burde sett det", altså når du "burde" hatt gjennomgått kontoutskriften for juni, normalt ville det vært innen 10-12 dager etter månedsslutt, i ferietiden et par uker lengre, kan det lett telle litt negativt for kundeforholdet!
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2009 #7 Skrevet 27. juni 2009 Jeg har DNBnor. De holder på sånn hele tiden.
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2009 #9 Skrevet 28. juni 2009 Jo, har skjedd et par ganger i løpet av livet, men det går ti år mellom hver gang.
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2009 #10 Skrevet 28. juni 2009 Åkei, det forklarer jo saken, siden jeg bare har brukt den banken siden 2004.. Sendte en mail i går om feilen, så har jeg i alle fall gitt beskjed! HI
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2009 #11 Skrevet 28. juni 2009 Som den eneste her tydligvis hadde jeg ikke sakt noe. Du er forplitet til å varsle og betale tilbake når det er åpenlyst at det har skjedd en feil. I ditt tilfelle overførte mannen penger til din konto. Men at du viste hvor mye han overførte og at han sjekket at det var samme beløp som kom inn på kontoen er ingen selvfølge. Mannen overfører ofte penger til meg, men sier sjelden annet enn at da har jeg overført noe penger til deg, og så sjekker jeg saldoen på kontofonene. For det er jo totalen som står på kontoen som er interssant og ikke hva det siste som ble overført var. Så når du mottar penge i god tro blir det ord mot ord. At du får en stjerne i margen hos banken hvis du sier ifra er en annen sak, og du må selv avgjøre hva som er viktigst.
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2009 #12 Skrevet 28. juni 2009 Spiller da ingen rolle 12.23. De trekker jo dette tilbake før eller senere.
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2009 #13 Skrevet 28. juni 2009 Min mann er på jobb i fire uker, og jeg overførte selv pengene, så jeg var helt klar over hvor mye som ble overført.. Jeg har allerede varslet banken i form av en e-mail, så får vi se hva som skjer. Trenger vel strengt tatt ingen stjerne i margen, men gjensidig tillit i forhold til banken min er viktig for meg!
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2009 #14 Skrevet 28. juni 2009 Nei, mottar men og bruker penge i god tro er det banken som kan ende med å dekke tapet selv.
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2009 #15 Skrevet 28. juni 2009 Dette er helt feil 12.34. Det har jeg opplevd, og banken erstatter IKKE dette! Det er ditt ansvar å sjekke om det er slik det skal, tro meg, de dekker ikke dette! De trekker det tilbake!
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2009 #16 Skrevet 28. juni 2009 Har lest flere saker om dette i media og personene som har fått feil penger har ofte vunnet pga av de handlet i god tro. Men det er som med mye annet snakk om hvor mye energi en gidder å legge i å vinne en sak. For 500,- hadde jeg ikke lakt for mye tid i det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå