Gjest Skrevet 27. juni 2009 #1 Skrevet 27. juni 2009 Vet dette har vært diskutert tidligere, og jeg ville ikke lagt ut bilder av andres barn på nett. Men så begynte jeg å tenke på en ting. Nå i helga skal jeg ta bilder på fotballturneringa hvor dattera til ei venninne skal spille. Vil det være feil å legge ut bilder jeg tar på turneringa på nettet? Synes det er litt vanskelig å bli enig med meg selv her. På den ene siden er det jo bilder av barn, og jeg vil egentlig ikke legge ut bilder uten foreldrenes samtykke. På den andre siden er jo en fotballturnering noe "offisielt" som er åpent for alle, og jeg tenker at det må være greit med bilder som kun er ment for å skildre fotballkampene. Vil gjerne ha deres syn på dette. Til info er det spillere fra 11 år og oppover, så det er jo ikke snakk om de aller minste dette da.
Gjest Skrevet 27. juni 2009 #2 Skrevet 27. juni 2009 Loven sier vel noe slikt som dette Personer som er i bakgrunnen på bildet og ikke en del av dets komposisjon og som ikke kan identifiseres kan publiseres uten samtykke. Personer med fremtredende plass i bildet og som kan identifiseres skal gi samtykke til publisering. Så bilder av venninnen din sitt barn med andre barn i bakgrunnen skal gå greit å publisere. Bildet av laget hennes der flere barn vises kan kun publiseres med samtykke. Så da må du vel bare vurdere hvert enkelt bilde og se i hvor stor grad andre er identifiserbare og/eller har fremtredende plass i bildet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå