Mamman til Loffen ♥ Skrevet 26. juni 2009 #1 Skrevet 26. juni 2009 Jeg lurer på hvordan det er med folat for oss som bruker litt lang tid på å bli gravide.... Mener å ha hørt en gang at folat ikke skal brukes over lang tid fordi det kan gi b-vitaminoverskudd...? (Som igjen kan være skadelig for en eventuell spire) Har lurt på dette lenge men glemmer hele tiden å spørre legen min. Er det noen andre som har fått noen råd?
¤¤ my sweet 35 ¤¤ Skrevet 26. juni 2009 #2 Skrevet 26. juni 2009 du skal i hvert fall bruke folat i 3 mnd. før planlagt graviditet og i de første tre månedene når du har blitt gravid...Men, hvordan skal vi vite når graviditeten treffer inn når vi sliter så mye??? Ja, ja...ikke lett dette her...Jeg brukte folat gjennom hele svangerskapet da jeg ble gravid for 6 år siden..Fikk en nydelig velskapt gutt...Har prøvd å bli gravid siden han ble født uten å lykkes og tar folat innimellom...er også redd for å ta inn for mye...
¤¤ my sweet 35 ¤¤ Skrevet 26. juni 2009 #3 Skrevet 26. juni 2009 Fant dette på "bli gravid": Folin/ folsyre Folin er et vannoppløselig B-vitamin som er nødvendig for celledelingen og dannelsen av blodlegemer. Vitaminet kan være med på å forhindre ryggmargsbrokk hos fosteret. Et evt overskudd av folin vil skilles ut i urinen og det er få registrerte bivirkninger. Helsepersonell anbefaler kvinnen å starte behandling ca 3 mnd før planlagt graviditet, men man kan starte når som helst. Tilskuddet bør ligge på 400 mg. Folin finnes naturlig i;lever, fisk, broccoli, grønne grønnsaker, sitrusfrukt, bønner og grove kornvarer. Overskuddet skilles ut i urinen, da er det nok ikke farlig :-)
Pia76.. Skrevet 27. juni 2009 #4 Skrevet 27. juni 2009 Heisann:) Jeg har brukt folat i MANGE mnd no,,,og jeg fikk beskjed om att det ikke gjorde noe. Overskudd blir skilt ut. Betryggende når du fant det samma på nett:))) Man vil jo ikke gjøre no galt heller. Å når det ikke er så lett å bli gravid,,å man ikke vet når det kommer til å skje. Så er derre 3 mnd før helt umuli å få gjennomført. Derfor bruker jeg hele tiden jeg:D
Millsie Skrevet 28. juni 2009 #5 Skrevet 28. juni 2009 tror faktisk til og med de nye retningslinjene/anbefalingene sier at man helst skal bruke folat gjennom hele svangerskapet...
Nøtt Skrevet 28. juni 2009 #6 Skrevet 28. juni 2009 Jeg brukte gravid-dose folat i tre år jeg. Jeg har født nå og tar fremdeles folat (halv dose). Ikke skadelig i det hele tatt iflg legen, og som noen skriver her så skilles det overflødige ut i urinen.
siwro Skrevet 29. juni 2009 #7 Skrevet 29. juni 2009 Hei! Jeg har gått på folat i 2 år så og si hver dag, har ikke hørt noe om at man ikke burde ta så så lenge.
Gjest lille fiol Skrevet 29. juni 2009 #8 Skrevet 29. juni 2009 Hei, jeg har vel mer eller mindre gått på folat i 7 år og legen min sier at det b vitaminet forebygger mot syster ol. så det gjør ingen ting å gå på det over mange år. Men som med alt annet så er det sikkert delte meninger om det. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå