DesLykke08<3SepLykke12 Skrevet 26. juni 2009 #1 Skrevet 26. juni 2009 jeg har selv kjøpt babyline sin for den har kommet best ut på noen tester, pga den ikke inneholder disse farlige giftstoffene. ser at det er flere som lar vær å bruke denne. får jeg spørre hvorfor man mener at den ikke skal brukes? UV strålene reflekteres jo 'overalt' da man er ute å triller, jeg bruker parasoll, men allikevel.. kommer alltid noen solstråler inn her og der- så jeg velger å smøre.. og så utålmodig han er, er ikke vogna kjempe kul å sitte i, så han må opp.. selfølgelig prøver jeg bare å ha han i skyggen da vi går, men han får jo også litt sol på seg.. er dette galt? derfor lurer jeg på hvorfor flere ikke velger å smøre da, det ikke skal være noe farlige stoffer ifeks babyline sin.
Itsrejk Skrevet 27. juni 2009 #2 Skrevet 27. juni 2009 Jeg har smurt småtten de siste dagene. Har kjøpt en annen apotek-solkrem for barn (har glemt hva den heter) med faktor 40. Tenker at det er tryggest å smøre selv om man prøver å ikke ha babyen rett i sola. Kommer jo som du sier litt sol ned i vogna osv.
lilleღpersille Skrevet 27. juni 2009 #3 Skrevet 27. juni 2009 Jeg smører konsekvent. Og bruker Babyline sin faktor. Det er som du sier at strålene kommer til uansett. Og mi lille tulle holder seg absolutt ikke bare i skyggen, hun er aktiv og kryper over alt, men prøver å begrense dette. Dekker henne til med tøy og en god solhatt som skjermer godt.
Ettervinterkommervår Skrevet 27. juni 2009 #4 Skrevet 27. juni 2009 Grunnen til at jeg ikke ville valgt akkurat Babyline sin er fordi den kom dårligst ut på en test som sjekket uv-beskyttelse... Hva skal man med en solkrem som ikke beskytter godt mot uv-strålene, liksom? Er av den oppfatning at det er farligere med en dårlig beskyttende solkrem enn en solkrem som inneholder litt parabener... Det finnes jo alternativer som beskytter godt mot både uva og uvb, men som likevel ikke inneholder mange av disse giftstoffene. Ville ikke valgt en solkrem med parfyme... Men når de små ligger i vogn og nesten bare oppholder seg i skyggen så er det jo selvfølgelig begrenset hvor sterk beskyttelse de egentlig har behov for - så til det bruket er gjerne Babyline sin perfekt!
Gjest fuglesangdagenlang Skrevet 28. juni 2009 #5 Skrevet 28. juni 2009 JEG FØLGER SVENSK ANBEFALING: BARN UNDER 3 ÅR SKAL IKKE HA SOLKREM PÅ SEG.
FruTB Skrevet 28. juni 2009 #6 Skrevet 28. juni 2009 Jeg smører som bare det - da det er helt umulig for oss å bare oppholde oss i skyggen (og solstrålene er jo i skyggen de også). Bruker vichy sin 30-faktor med kombinasjonsfilter. Om du finner en som bare har fysisk filter så er jo dette det "beste" mtp baby og solkrem. Heller solkrem enn solbrent baby.
Ceci med snuppe Skrevet 28. juni 2009 #7 Skrevet 28. juni 2009 fuglesangdagenlang - hvor gammelt er barnet ditt? Bare lurte på hvor lett det ble å holde et 2 år gammelt barn ute av solen? ;-) Vi smører med babyline nå og vi, selv om det ikke er så vanskelig å holde en 4 mnd baby ute av solen. Kommer fort noen solstråler likevel, og unner henne ikke å bli solbrent.
MintCondition Skrevet 28. juni 2009 #8 Skrevet 28. juni 2009 Smører med cosmica faktor 25 før vi går ut bare vi Holder baby i skyggen, og tildekt med tynne klær. Storesøster sprayes med solkrem (som å-gid-a-meg kom langt ned på lista i den testen, en NIvea-spray) før hun går ut, og muligens en gang til utover dagen om hun har badet. Lite stress pg hysteriske anfall pga solstråler her i huset.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 28. juni 2009 #9 Skrevet 28. juni 2009 Jeg har kjøpt Derma sin, av samme grunn som deg; den inneholder ingen farlige stoffer. Synes det er veldig viktig, for disse hormonforstyrrende stoffene er skumle saker, fordi man har jo ikke den fulle oversikten over hvordan de påvirker kroppens hormoner- og jeg vil jo IKKE risikere at jenta mi får skjegg istedet for pupper (heheh, LITT satt på spissen, men dere skjønner hva jeg mener;) Dessuten er jo alle solkremene godkjente og tilfredsstiller EU-kravet om UVA- beskyttelse, så heeelt på jordet kan de heller ikke være noen av dem. Barna bruker i tillegg solhatt, klær og sitter som regel i skygge- og bare DET beskytter jo en hel del. Trenger ikke faktor 100 i tillegg da liksom;) Kan forøvrig fortelle at vi ikke har brukt noe solkrem foreløpig- og jenta mi har ikke hatt en eneste antydning til solbrenthet! Vi har da heller ikke gått på de lengste trilleturene midt i den steikende sola, og holdt henne i skyggen for det meste, med solhatt på. Gjelder vel å bruke litt skjønn og sunn fornuft her også, som med det meste annet;)
nor79 Skrevet 28. juni 2009 #10 Skrevet 28. juni 2009 Uv-strålene kommer til selv i skyggen, så jeg smører min gutt selv om han bare er 4 mnd. Bruker Vichy med faktor 50 for barn kjøpt på apoteket. Den kom best ut i en test i foreldre og barn, og beskytter bra mot strålene etter 4 timer også.
ystelade Skrevet 28. juni 2009 #11 Skrevet 28. juni 2009 Noen som har erfaring med dr. Hauscka sin solkrem? Vurderer å bytte ut Vichy kremen pga redsel for det som sies, og noe av det er sikkert sant. Jeg tror ikke jeg brukte solkrem da jeg var baby forresten, kanskje det er best? Eller en olje med naturlig filter. Noen her som har erfaring?
Seven Skrevet 28. juni 2009 #12 Skrevet 28. juni 2009 Jeg bruker også Vichy 50 SPF (fra apoteket) for barn da den var best i test. Smører på legger og armer, ansikt og nakke. Skal passe godt på han, derfor blir det ikke sjøliv i år.
Seven Skrevet 28. juni 2009 #13 Skrevet 28. juni 2009 Ville ALDRI latt vær å smøre han. Lar du være å smøre deg i solen?? Og olje: den blir liggende å "koke" på huden og gjør ingenting godt. Spør på apoteket- men jeg anbefaler Vichy faktor 50 for barn.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 28. juni 2009 #14 Skrevet 28. juni 2009 Små barn under ett år skal da heller ikke oppholde seg i solen?! Her er den nyeste solkremtesten som fokuserer på hormonforstyrrende stoffer, parabener http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/1.6630713 Jeg har kjøpt Derma sin på Meny=)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 28. juni 2009 #15 Skrevet 28. juni 2009 Kan forresten tilføye at flisa har sovet alle sine lurer ute i vogna si i hele vår og sommer, i skyggen av et tre- UTEN solkrem. Og vet dere; hun finnes ikke solbrent, og har ikke ANTYDNING til brunfarge engang;)
DesLykke08<3SepLykke12 Skrevet 28. juni 2009 Forfatter #16 Skrevet 28. juni 2009 men man renger ikke å bli solbrent for at UV strålene kan komme igjennom, vel.. eller det ble klønete skrevet.. men det jeg mener er at man trenger vel ikke å bli solbrent, men likvel vil uv strålene komme igjennom, bare svakere...?!
DesLykke08<3SepLykke12 Skrevet 28. juni 2009 Forfatter #17 Skrevet 28. juni 2009 mener svenskene det? at de ikke skal ha solkrem.. da kan de ikke gå ute da? kanke tro at jeg ville fått en to-tre åring til å være inne.. er ihvertfall ikke bra å få sola på seeg.. seinest i dag sa de på p4, at UV strålene var like kraftige som i middelhavlendene og de anbefalte oss (voksne) å smøre oss med minst 15- og ihvertfall å smøre barna godt.. jeg hadde aldri turt å ikke smøre ham.. dæven døtte! men jeg kommer til å bytte ut babylinen sin om den ikke beskytter godt nok-selv om han oppholder seg mest i skyggen. har rødt hår og fregner selv- veit hva det vil si å være solbrent!! hehe =)
Hemningsløs ツ Skrevet 28. juni 2009 #18 Skrevet 28. juni 2009 Min baby på snart 4 måneder HATER å ligge i vogna. I vogna er det klamt og varmt selvom jeg kun bruker kort ermet body i vogna når det er skikkelig varmt ute, og selvfølgelig må jeg ta han opp engang iblant. Og da er det i skyggen. Men i skyggen er det fortsatt UV stråler, og man kan fortsatt bli brun i skyggen (bare det tar lengre tid). Nettingen over vogna beskytter ikke alt mot sola og strålene den heller, så hva skal jeg gjøre? Sitte inne hele dagen lang fordi min lille ikke kan være med ut? Bedre å smøre og være på den sikreste siden.
Novembergutten Skrevet 29. juni 2009 #19 Skrevet 29. juni 2009 Det er sommer og sol. Vi drar på sjøen, vi triller i sola og vi sitter ikke alltid i skyggen... Bruker caps eller solhatt, og faktor 50 - smører alltid! Det går så bra atte :-)
Lillebror og stoerebror Skrevet 29. juni 2009 #20 Skrevet 29. juni 2009 Ser flere refererer til den siste solkrem testen, her er linken om noen ikke har fått den med seg: http://www.klikk.no/foreldre/foreldrerollen/article258411.ece Det som er med vichy sin er at den ikke er vannavstøtende eller hva det heter, noe å tenke på når barna blir litt større og bader/vasser/leker i vann. Denne testen undersøker bare det fysiske. Barn under 3 år skal ikke være i solen, men som flere over nevner er det ikke enkelt å holde en 2 åring unna solen. Derfor skal en bruke faktor 50 som er en sunblock. Bedre med en solkrem enn hudkreft og solbrente barn. Typisk nordmenn å bruke 15 og 20 til barna så de skal få litt farge, bli vnadt til sola osv.
Vannmann35 Skrevet 29. juni 2009 #21 Skrevet 29. juni 2009 Hva med en baby på 3 uker da? Bør jeg smøre henne også? Er personlig litt skeptisk til å smøre så små barn inn med kremer...
Lillebror og stoerebror Skrevet 29. juni 2009 #22 Skrevet 29. juni 2009 Nå har ikke jeg hatt så små barn om sommeren men tror nok ikke jeg hadde smurt nei. Ha på klær som dekker ungen best mulig og lue (ikke hvite og sorte klær). Kan jo eventuelt smure litt i ansiktet. Vanskelig med de minste ja, men de ligger vel stort sett i vogna og sover? Husk at barn under 3 år kan være solbrendte selv om de ikke blir røde, mange som ikke vet det og har en ildsint unge uten å forstå hvorfor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå