Anonym bruker Skrevet 26. juni 2009 #1 Skrevet 26. juni 2009 Har lyst å overaske mannen med god mat og tenger noen ideer=)
blond Skrevet 26. juni 2009 #2 Skrevet 26. juni 2009 Fisk, kamskjell og pasta, brokkoli til. Skulle vel hatt ei flaske hvitvin, men det har vi ikke.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2009 #4 Skrevet 26. juni 2009 Er det du Rutletutt som har tatt hintet nå, og i stedet beveger deg inn på anonymforumet???
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2009 #5 Skrevet 26. juni 2009 Salat av gravet laks, grapefrukt, appelsin, sitron og grønne erter. Med nybakt rugbrød til! Venter gjester, og er ikke glad i grillmat, men denne salaten passer perfekt på en varm dag! Lett å lage til er den også!
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2009 #7 Skrevet 26. juni 2009 Nei, gjør slik (til 8 personer, halvparten barn, halvparten voksne) 800 g laksefilet (fersk!!) i biter, så store som mulig, 2 1/2 ss salt, 3/4 dl sukker, 1 ss grovmalt svart pepper, 1 ss hvit pepper, 4 grapefrukter, 4 store appelsiner, 2 sitroner, 1 neve grønne erter, 2 ekebladsalater 1 grønn og 1 rød (ekebladsalat kalles også lollo-salat). Laksen "pakkes" i salt/sukker og settes i romtemperatur i 3-4 timer. Vendes så i pepper, stekes i TØRR panne i 1 minutt på hver side og skjæres i tynne (1/2 cm) skrå skiver, så store skiver som mulig. Anrettes på tallerkener sammen med salatblader, båter av grapefrukt og appelsin, samt skiver av sitron. Dressing laget av 1 dl grapefruktsaft, 1/2 dl appelsinsaft, 2 finhakkede små chilier, 2-3 ss vann, 3/4 dl kaldpresset rapsolje, 1/2 dl jomfruolivenolje og 1/2 ts salt fordeles over. Serveres umiddelbart sammen med godt brød, helst grovt rugbrød, og evt litt smør. Kan gjerne nytes sammen med ISKALD appelsinjuice (uten fruktkjøtt) blandet med litt vann og noen ss grapefruktsaft!
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2009 #8 Skrevet 26. juni 2009 Og så fikk vi en trykkfeil! Skulle være 3 1/2 ss salt!
blond Skrevet 26. juni 2009 #9 Skrevet 26. juni 2009 Blir ikke fisken dårlig hvis den skal ligge ute i 30 grader 3-4 timer? Den har det vel bedre i kjøleskap? Jeg skriver av oppskriften og prøver det en dag. Takk skal du ha!
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2009 #10 Skrevet 26. juni 2009 Vi skal ha kjøttdeig go spaghetti. Ellers er pitapizza å anbefale!
Gjest Skrevet 26. juni 2009 #11 Skrevet 26. juni 2009 Vi skal ikke spise i kveld (spiste sent i går), men det blir i hvertfall taco sammen med ungene i dag. Orker bare ikke å sitte ute i varmen, så da samler vi oss inne i stede :-)
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2009 #12 Skrevet 26. juni 2009 Nei, blond, når den er FERSK og "pakket" HELT inn i en slik salt-/sukkerblanding, har den det helt fint i tre timer i et rom på rundt 25 grader og fire timer i et rom på rundt 20 grader, men er den "halvråtten " i butikken blir gravet laks tvilsomme greier uansett (så velg din fiskebutikk med omhu!) Du kan gjerne la den stå i kjøleskapet (uten at den dermed blir mindre tvilsom om kvaliteten var laber på den fiskefileten du begynte med), men da trenger den et lite døgn i salt-/sukkerblandingen, enda mer om det er skikkelig kaldt i kjøleskapet.
blond Skrevet 26. juni 2009 #13 Skrevet 26. juni 2009 Så har jeg lært noe i dag også. Takk for tips! (mulig at det kommer noen teite oppfølgingsspørsmål etterhvert..)
Daddy-Oh Skrevet 26. juni 2009 #14 Skrevet 26. juni 2009 I dag blir det grilling på verandaen. Det er så sykt deilig vær ute at det bare må gjøres...hehe
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2009 #15 Skrevet 26. juni 2009 I kveld er kvelden jeg har ventet på lenge, jeg skal kose meg med indrefilet, fløtegratinerte poteter og en deilig hjemmelaget saus!.. Helt alene! Mannen er på jobb, og ungene er hos svigers!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå