Gå til innhold

Samboerskap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi skal ha barn sammen, og antageligvis kjøpe leilighet sammen. Hva er fordelene med å inngå et samboerskap? Han har inntekt, jeg står uten inntekt enda noen år framover. (Er student.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom dere står registrert i folkeregisteret med samme adresse og har et barn sammen, er dere vel juridisk sett samboere...

Skrevet

HVa mener du med å "inngå samboerskap"?? Bor man på samme folkeregisterte adresse så er man samboere.. verken mer eller mindre.. Det hjelper ikke å være samboere i forhold til inntekt. Hadde dere vært gift, så kunne din mann skatte i skatteklasse 2 hvis du står uten inntekt.

Skrevet

Ærlig talt vet jeg ikke? Jeg trodde det kanskje var noe som man måtte registrere seg som.. Ingen fordeler med å være samboere i forhold til å bare være to helt undividuelle personer altså, i forhold til skatt og sånt?

For tida er vi jo folkeregistrert på hver vår side av landet, og ikke der vi bor, men vi blir altså automatisk samboere om vi registrerer samme adresse da?

Takk for svar - jeg har virkelig ikke peiling på sånt...

Skrevet

Det er noe som heter registrerte samboere, dette blir man etter å ha levd i ekteskapslignende forhold i 2 år (har vært samboende i 2 år) eller bor sammen og har felles barn.

Dermed vil dere når dere har fått barnet og dersom dere bor sammen få de rettighetene som man vil ha som samboere.

Å være registrerte samboere gir ingen innvirkning på beskatning. Men fra 1. juli vil samboende med felles barn få en del arverettigheter og rett til å sitte i uskiftet bo slik det er for gifte.

Jeg må legge til at jeg betviler at dere vil bli automatisk registrert som samboere dersom dere fortsatt opprettholder folkeregistrert adresse hver for dere. Pga arverettighetene vil jeg anbefale at dere undersøker dette.

Skrevet

Samboere vil få like arverettigheter som gifte, men de må passe på å nevne dette i et testamente (hvis ikke teller det ikke). Det forutsetter at man har bodd sammen i mer enn 2 år eller har barn sammen (eller venter barn).

Denne arven går foran pliktdelsarven til barn. Ektefelle/samboer med testamente har rett på ca 400 000 kr. Etterlater ikke partneren din mer enn dette får ikke barna noe som helst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...