Gå til innhold

Smakstilsetning til smørkrem


Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger ideer til smakstilsetninger som blir vellykket i smørkrem til sjokoladekake. Har lyst til at kaken skal være litt spesiell da den skal være til et 50 års lag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal helst ikke være for søt.

Skrevet

Å, et er mye du kan smaksette smørkrem med! For å ta de mest klassiske, siden det er en høyst tradisjonell "dag" kaka skal brukes til:

 

Kakaopulver, (1/2 dl til 250 g smør/3 dl melis/1 eggeplomme).

Pulverkaffe løst opp i minst mulig vatn (1/4 dl til 250 g smør/3 dl melis/1 eggeplomme)

Finrevet sitronskal (skall av 1 sitron til 250 g smør/3 dl melis/1 eggeplomme, ha gjerne også i noen få dråper safti),

Appelsinmarmelade (da lager du den av 250 g smør, knapt 1 1/2 dl melis, 3 eggeplommer og drøyt 1/2 dl ikke for søt appelsinmarmelade),

Mosede jordbær/bringebær/solbær (175-200 g moste bær til en smørkrem av 250 g smør, 100 g sukker, 1 dl vatn og 4 eggeplommer, du lager sukkerlake av kokt vatn/sukker, har sakte i lett sammenvispede eggeplommer, visper til blandingen er kald, rører i smøret, og rører til slutt inn de moste bæra).

Skrevet

Kjempefint! Tusen takk! Den med appelsin eller sitron tror jeg at jeg har lyst il å prøve. Noen som har erfaring med cognac, likør, rom eller liknende?

Skrevet

Sprit og smør (ekte smør) er absolutt ingen god blanding! Svak likør/hetvin går fint, så lenge man ikke bruker for mye, men blir ikke, synes jeg selv, videre godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...