Anonym bruker Skrevet 26. juni 2009 #1 Skrevet 26. juni 2009 Trenger ideer til smakstilsetninger som blir vellykket i smørkrem til sjokoladekake. Har lyst til at kaken skal være litt spesiell da den skal være til et 50 års lag.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2009 #3 Skrevet 26. juni 2009 Å, et er mye du kan smaksette smørkrem med! For å ta de mest klassiske, siden det er en høyst tradisjonell "dag" kaka skal brukes til: Kakaopulver, (1/2 dl til 250 g smør/3 dl melis/1 eggeplomme). Pulverkaffe løst opp i minst mulig vatn (1/4 dl til 250 g smør/3 dl melis/1 eggeplomme) Finrevet sitronskal (skall av 1 sitron til 250 g smør/3 dl melis/1 eggeplomme, ha gjerne også i noen få dråper safti), Appelsinmarmelade (da lager du den av 250 g smør, knapt 1 1/2 dl melis, 3 eggeplommer og drøyt 1/2 dl ikke for søt appelsinmarmelade), Mosede jordbær/bringebær/solbær (175-200 g moste bær til en smørkrem av 250 g smør, 100 g sukker, 1 dl vatn og 4 eggeplommer, du lager sukkerlake av kokt vatn/sukker, har sakte i lett sammenvispede eggeplommer, visper til blandingen er kald, rører i smøret, og rører til slutt inn de moste bæra).
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2009 #4 Skrevet 26. juni 2009 Kjempefint! Tusen takk! Den med appelsin eller sitron tror jeg at jeg har lyst il å prøve. Noen som har erfaring med cognac, likør, rom eller liknende?
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2009 #5 Skrevet 26. juni 2009 Sprit og smør (ekte smør) er absolutt ingen god blanding! Svak likør/hetvin går fint, så lenge man ikke bruker for mye, men blir ikke, synes jeg selv, videre godt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå