Gå til innhold

noen som har vært i split, kroatia?

Anbefalte innlegg

Skrevet

skal reise dit med barn på 1 år. Tips og erfaringer mottas med takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som by er Split mindre interessant, bortsett fra strandsonen/turistsonen. Så derfor, med mindre du bare har interesse for soling/bading/strandrestauranter, anbefales sterkt å delta på utflukter eller (aller helst) å leie bil selv. Turistbyrået arrangerer utflukter med guiding på engelsk. Anbefaler en dagsutflukt til Dubrovnic og en dagsutflukt til Plitvice. Du kan få nærmere info på [email protected]. Billeie kan du ordne på https://www.economycarrentals.com/default.aspx?promoL02=390&x02=2&resellerID=2〈=01&promoteLocation=J&l02tknkey=390&gclid=CNDu46_dp5sCFQoUzAodJQPt0Q, her kan du bestille bil levert på hotellet ditt og med levering på flyplassen den dagen du drar (så slipper du å tenke på pakketranfer til flyplassen også)! Å leie bil for en uke koster vanligvis ca 3500-4000 kr for en middelsstor bil som Opel Astra, ALT inklusive, å leie en bil for en dag (leveres klokkes 0800, hentes på hotellet kl 2200) koster vanligvis 750-800 kr. Du betaler ikke noe ekstra for barnesete her (hos mange firmaer er "barnesete" ukjent begrep, sikring tar man ikke så nøye i Kroatia), men må forhåndsbestille dette når du leier. Så trenger du bare et brukbart kart med på veien, og du vil oppdage en HELT annen verden enn industribyen Split! Og kart kan du bestille fra NAF, enten ditt lokale NAF-kontor som finnes i de fleste byer eller via www.naf.no.NAF hjelper både medlemmer og ikke-medlemmer med dette.

Du bør imidlertid ikke leie bil før tidligst tredje dagen i Split, de to første dagene trenger du til å nyte stranda og bli litt kjent i området. Å kjøre rundt i området er noe som passer i siste halvdel av ferien, etter at du har nytt stranda og brukt en dag på å se byen Split. Og, som sagt, du gjerne beholde bilen til du leverer den på flyplassen ved avreise! Generelt er det vanskelig å få tak i en GOD bil på to-tre dagers varsel, men en uke eller halvannen holder, med få unntak, rikelig.

Ellers bør du ta med ALT av barnemat, solkrem (for å få høy nok faktor!) og helst også bleier til ettåringen papirbleier er ikke helt kurant dagligvare i Kroatia. En flaske med "flytende kull" (fås på aptek) er også lurt å ha om babyen får diare, bakteriefloraen er jo en helt annen (så vær forsiktig med maten, særlig for babyen). Og husk at sola her er STERK! For ettåringens del (din egen også, for den del) bør du også, om du leier bil, passe på at bilen har air condion. Dette er tydelig merket på linken jeg nevnte ovenfor.

Skrevet

Jeg var 7 dager i Kroatia, hvorpå de to første i Split. Dro så med båt derfra til en øy som heter HVAR, nydeligste stedet jeg hittil har vært!

Angrer på de to dagene i Split, hadde holdt med en dag rundt for å se, så dra til Hvar og være der så lenge som mulig. Anbefales.

Skrevet

vi reiste gjennom split på vei til øya Brac, og vi ble sjokkert over hvor "herja" det var langs veien, mye som tydet på at det hadde vært krig der.. ruier og halvt oppbygde hus, piggtrå osv.. og en del søppel.. vi var ikke lenge i byen, men det vi kunne se så helt greitt ut:)

med tanke på bading var vannet utrolig rent og klart, men en del sorte kråkeboller.. hehe, jeg liker ikke disse, og hold meg unna der de var:)

men som sagt dagligvarebutikkene har ikke særlig stort utvalg i barneprodukter, så bleier og mat ville jeg tatt med!

ellers serverer de mye sjømat og grillmat.

anbefaler å ta en tur ut til Zlatni Rat, badestranden i Bol på Brac, og en tur til Hvar! men vil også si at båtene der bruker en evighet!

jeg kunne glatt reist tilbake til kroatia, men splitt ville ikke vært et sted jeg hadde bodd:)

kos deg i Kroatia, det er et fint land med koselige mennesker!:)

Skrevet

Hvar er helt fint, men båten trenger to timer hver vei. Og du finner mange like fine plasser, mer "ekte" og med mindre turisthorder enn Hvar, om du velger å kjøre litt langs kysten selv.

Skrevet

Sikkert litt seint å si det for i sommer, men med tanke på neste besøk, (for et neste besøk BLIR det, om du bare få se litt mer av Kroatia enn Split), bestill enten hotell på Hvar (kan anbefale Hvar Palace, et av stedets beste, link: http://www.suncanihvar.com/palace) eller en leilighet i Trogir, litt vest for Split (kan anbefale villa Pape, link: http://www.sommerferie.nu/sommerhus/kroatien/split/villa_pape_kroatientrogir.html). For Split er en helt OK by, i to dager, dersom du ønsker noe MER enn en sandstrand og en haug med svensker og tyskere på heisatur!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...