Huldrepia Skrevet 25. juni 2009 #1 Skrevet 25. juni 2009 Må man døpe, eller holde navnefest??? Kan man ikke bare melde den lilles navn inn og alle er fornøyd? hverken jeg eller min kjære vil døpe gullet, men er det noe krav om markering? Er usikker, har null erfaring med denne delen.... Er i ca uke 9-10 er ikke sikker, skal på UL i August. da får jeg vite mer... gleder meg stooooort!
Mamma´n til lillemor Skrevet 26. juni 2009 #2 Skrevet 26. juni 2009 Navnet som babyen får har ikke noen formell sammenheng med dåp og navnefest. Dåpen er en religiøs og tradisjonell handling, og navnefest er tradisjonell markering av en ny verdensborger. Hvis dere ikke ønsker dette så lar dere være. Veldig mange nordmenn er ikke døpt, og navnefest har vel blitt mer vanlig de senere årene som et alternativ. Navnet blir registrert uavhengig av dette.
Pysjen Skrevet 30. juni 2009 #3 Skrevet 30. juni 2009 Selv er jeg verken døpt eller hatt navnefest (Det eksisterte ikke navnefest når jeg ble født) ...Og barna mine har heller ikke hatt navnefest eller dåp. Men om du vil "melde barnet inn" som du skriver (går ut fra at det er kirken du snakker om) så må du nok ha en dåp.
blomstre Skrevet 2. juli 2009 #4 Skrevet 2. juli 2009 Navnet på barnet melder dere bare inn via papirer som dere vil få tilsendt i posten etter fødselen. Dette må skje innen 6 mnd, og man trenger ikke å ha noen egen markering hvis man ikke ønsker det.
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2009 #5 Skrevet 6. juli 2009 Det er mange år siden man fikk navnet ved dåpen. Dåp er en kirkelig handling og har ikke noe med navnevalg å gjøre. Navn meldes inn til folkeregisteret innen 6 mnd etter fødsel, ellers velger de faktisk et navn for deg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå