Gjest Skrevet 25. juni 2009 #1 Skrevet 25. juni 2009 Jeg har ikke hatt pollenallergi på mange år pga bodd ved kysten og utenlands. Men nå har allergien slått ut for fullt gitt! Kan man ta allergimedisiner når man er gravid, er det noen som er mer egnet enn andre? Er det noen som har gode erfaringer? Håper på det Må vel ringe lege i morgen og be om noe "dop"
Vimsetrollet Skrevet 25. juni 2009 #2 Skrevet 25. juni 2009 Man skal være litt forsiktig med allergimedisiner ja. Det er ikke testet nok til at man vet sikkert at det ikke gir skade på fosteret.Sist jeg var gravid fikk jeg resept på et "gammelt" merke, men fikk beskjed om å bruke det minst mulig, og bare ta om kvelden, da man kunne bli svært trøtt av det. Denne gangen har jeg heldigvis ikke hatt så mye behov for allergimedisin (bank i bordet). Ring legen du, så får du sikkert et eller annet.
awenka84 Skrevet 25. juni 2009 #3 Skrevet 25. juni 2009 snillemor det har kommet nye regler! Du kan faktisk bruke allergimedisiner trygt. anbefaler ikke å bruke det i 1.trimester.
Matlldes mamma Skrevet 25. juni 2009 #4 Skrevet 25. juni 2009 Hei! Har for en liten stund siden skrevet et svar på dette på 1.tri, kopierer over hit: RELIS har nylig gjort en oppsummering i en artikkel publisert i mai 2009, som konkluderer med at både første- og annengenerasjons antihistaminer (dvs de gamle og de nye) er trygge under svangerskap (det gjelder også første trimester), det samme gjelder lokalbehandling med kromoglikat og kortison. Selvfølgelig gjelder det som alltid at man behandler på riktig indikasjon, og i laveste terapeutiske doser. Denne informasjonen fra RELIS forholder leger seg til, dvs de bør det (men ikke alle er helt oppdaterte). Legger ved link til artikkelen her: http://www.relis.no/Default.aspx/tabid/102/newsType/ArticleView/articleId/736 Det er altså ingen grunn til å lide seg gjennom pollensesongen lengre, heldigvis!!!
Gjest Skrevet 26. juni 2009 #5 Skrevet 26. juni 2009 Takk for svar Fint å vite at jeg slipper å lide meg gjennom hele sommeren
awenka84 Skrevet 26. juni 2009 #6 Skrevet 26. juni 2009 mener du at det er greit å ta allergisprøyte? det er jo en kortisonsprøyte
Matlldes mamma Skrevet 26. juni 2009 #7 Skrevet 26. juni 2009 Kortisonsprøyte er ikke lokalbehandling og såvidt meg bekjent er ikke det å anbefale i svangerskap. Med lokalbehandling snakkes det om nesespray og øyedråper og det er altså greit (i tillegg til antihistaminer i tablettform).
Lillemy-77 Skrevet 26. juni 2009 #8 Skrevet 26. juni 2009 Hei:) Jeg var på sv.skapskontroll hos lege på sykehuset, og han sa jeg kunne bruke cetrizrin-tabletter, og øyedråper, f.eks livostine. Men ikke nesespray. Men det hjelper meg uansett myyye med de to andre medisinene )
awenka84 Skrevet 26. juni 2009 #9 Skrevet 26. juni 2009 vel jeg er sterkt plaget av allergi. og det hjeper ikke kun med øyedråper og nesespray og allergitabletter. JEg trenger sprøyten. og må derfor li meg gjennom allergisesosngen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå