Gå til innhold

Reise langt med baby i bil..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal kjøre langt nå i Juli, ca 10/12 timer. Sist gang vi dro sov babyen for det meste hele veien ( hun våkna 2 ganger under hele turen) så da lå hun i en bærebag med sikkerhetsnett. Det som jeg lurer på nå er om det ikke går å ha henne i vanlig bilstol hele turen, selv om hun sover mye? Hvis vi vipper den mest mulig i liggestilling.. Har hørt at man bør stoppe hver 20 min for å avlaste ryggen til babyen. Gjelder dette små spedbarn, eller tror dere det går bra siden hun sakte men sikkert nærmer seg 6 mnd når vi skal dra? Vi kommer selvfølgelig til å stoppe ved behov, men ønsker å kjøre på natten når hun sover mye.

Hva ville dere brukt, bag eller bilstol? Synes det er så veldig tungvindt når vi skal stoppe å ta henne ut av bagen. For da må faktisk hele sikkerhetsnettet av..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bilstol er vel sikrest av de to alternativene. Men så har det jo kommet noen flere typer boxette (tror de har en begrenset alder/str på babyen)

Selv små babyer/spebarn kan sitte i bilstol i inntil 2 timer i strekk, sålenge de synes det er ok selv, de skriker hvis de ikke liker det =))

Vår største sov godt i bil og jeg måtte ofte vekke han etter 2 timer... (på våre langturer)

Skrevet

Bag er livsfarlig ved sidekollisjoner, så det skjønner jeg ikke at er tillat i det hele tatt. Anbefalingen er ikke å stoppe hvert 20.minutt hvis man bruker bilstol, men å stoppe når babyen virker utilpass. Hvis babyen sover, så er det bare å la den sove, ikke nødvendig å vekke den fordi det har gått en viss tid siden dere stoppet sist.

Skrevet

det er vel ikke lov å ha barna i bag med sikkerhetsnett lenger er det vel??

uansett...

vil anbefale deg boxette om man skal reise langt med små babyer. Er fantastisk deilig å slippe å vekke ungen opp, samt at det er fantastisk enkelt å ta boxetten inn og ut av bilen om ungen sover.. :-)

Skrevet

Hadde brukt bilstol og tatt pauser når babyen klager.

Skrevet

Boxette? Ja kanskje det du. Tror ikke det er ulovlig med sikkerhetsnett? Det sa hvertfall ikke damen som solgte oss det på den butikken noe om.

Skrevet

Nei, det er ikke ulovlig, men det har vært snakk om det pga. de store skadene babyen får i en evt. smell.

Skrevet

Bruk bilsete. Kommer nok til å sove det meste av tiden og hun sier fint ifra når hun trenger pause.

Bag med nett og boxeter er alternativer, men dårlige alternativer i forhold.

Hadde heller holdt meg hjemme enn å bruke det.

Skrevet

Ja, blir nok enten bilstol eller evt reise med fly :) Tror kanskje det går veldig bra, hun sover så godt i bil så.

Skrevet

Bilstol går fint med tanke på ryggen. En fysioterapeut sa til oss (da gutten min var bitteliten) at det var mye viktigere med avlastning for ryggen når man kjørte bil ofte/daglig, enn på enkelte lange turer.

Ville brukt bilstol da det er det sikreste, og kjørt så lenge hun sov;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...