Gå til innhold

TVANGSSALG! Hjelp meg noen kloke damer..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sambo har gått bak ryggen på meg og har et lån utenom huslånet som han ikke har betalt ned på på over 6 mnd. Fikk brev i dag om at huset er begjært tvangssolgt!

Er det mulig å gjøre noe for å forhindre at det blir solgt? Kan ikke bo på gata me lille heller :( Hva skal jeg gjøre....

Orker ikke å gå i mer detaljer, er så trist nå... Vi har planlagt lenge å selge huset pga vi trives ikke å bo så tett, men hvor flaut blir det ikke dersom det blir tvangssolgt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med banken med en gang! Forklar situasjonen, og be om litt tid til å rydde opp.. Banken strekker seg som oftest langt for å unngå tvangssalg. særlig når det er barn med i bildet!

Ang mannen din, så er han ikke verdt en bøtte med sure sokker engang, som går bak ryggen din økonomisk!

Lykke til!

Skrevet

Trist når den man i ugangspunktet bør kunne stole aller mest på svikter og går bak ryggen på en!

Det er mulig å forhindre at BEGJÆRINGEN om tvangssalg ender som en KJENNELSE om tvangssalg, men det forutsetter at dere kommer ti enighet med kreditor (banken) om en nedbetaling. Vil tro det er vanskelig uten å få innbetalt alle forfalte avdrag temmelig bråkvikt, men det er kreditor som har siste ordet her, for det er kreditor som avgjør om dette skal bes "stilt i bero" av retten, eller om begjæringen skal opprettholdes (og da vil den nok i et tilfelle som du beskriver ende som en kjennelse, noe som gir banken alle fullmakter til å sette igang tvangssalgsprosessen). '

Ellers vil du uansett ikke "havne på gata". Ved tvangssalg vil du nemlig ha leierett inntil kjøper (eller banken) har ordnet en passende leiebolig (noe som vil si en bolig du/dere har evne til å betale, størrelse standard og plassering er likegyldig, så lenge plasseringen er "rimelig, alle forhold tatt i betraktning") når boligen nå er i bruk som bolig for et barn du har forsørgeransvar. Så "tak over hodet" vil banken/kjøper måtte skaffe deg/dere før du/dere blir kastet ut, men hvilket "tak over hodet" det blir er en helt annen sak. Og du avgjør selv om du vil be om slik bistand til å skaffe "tak over hodet" (ber du/dere om det er du/dere bundet av avtalen og må overta leieboligen banken/kjøper skaffer, men kan jo si denne opp på vanlige vilkår). Takker du/dere nei til slik bistand, har banken ikke noe ansvar. For da har du nemlig takket nei til den bistand du kunne fått i en vanskelig situasjon. Noe som også vil bli tungt vektlagt om du/dere ber om bistand fra sosialetaten etterpå!

Skrevet

Takk for svar. Huset står ikke på meg da og dette er et husbank-hus. Fikk brev om at huset var under begjæring av tvangssalg, men at det ikke var besluttet tvangssalg enda. Men noen dager etterpå fikk jeg brev om at det var besluttet tvangssalg...

Vet ikke hva jeg skal gjøre. Når vi fikk det brevet ringte sambo til husbanken og han fikk til neste mnd å komma ajour med lånet, men likevel sender de brev om at det besluttet tvangssalg? Fikk jo vite alt gjennom det brevet da, som ikke sambo har fortalt.

Han har lån på 250 000 som ikke er nedbetalt på over 6 mnd, så henger han etter 3 mnd på huslånet :( I tillegg har han et annet lån på 50 000 som jeg ikke vet sist han betalt noe ned på.. Disse har tatt pant i huset da... Er det noe håp?

HI

Skrevet

Begjæringen skulle blir "stilt i bero" om han betalte inn et beløp innen neste mnd, men likevel fikk vi en kjennelse av tvangssalg da regner jeg med... Er vel bare til å gå med på det da? Føler dette er et stort nederlag, hvordan jeg skal fortelle dette til mine foreldre. Er bare 20 år... Er ikke mye leiligheter rundt her heller..

Skrevet

det kan ikke være at kjennelsen bare har omgått telefonsamtalen, altså at dere har fått en måned på å komme ajour, men brevet allerede var sendt ut? Be samboeren din ringe banken igjen i morgen, for å oppklare om det er det som har skjedd!

Hva er det samboer bruker alle disse "hemmelige" pengene på da?

Skrevet

Foreligger det en rettslig kjennelse, er det ikke noe annet å gjøre enn å forholde seg til den, så lenge banken har et saklig grunnlag for kjennelsen (noe den i deres tilfelle jo i høyeste grad har). Men at banken har en kjennelse (og derfor KAN iverksette tvangssalg når som helst) behøver ikke å bety at banken VIL iverksette slik tvangssalg. Banken har normalt ingen interesse av et slikt salg så lenge de krav banken stiller mht innbetaling på lånet blir oppfylt, det måtte kun være for å "statuere et eksemplel" (og da har den sikkert mer ideelle tilfeller å bruke enn deres, hvor det er barn inne i bildet) eller fordi banken ser at huset taper verdi ved manglende vedlikehold/hardt bruk. Men svikter innbetalingene er nok banken snar i vendingen med å sette igang et slikt tvangssalg når kjennelsen er på plass! Og har banken bestemt seg for å sette igang er det ingen annen vei tilbake enn å betale HELE lånet før tvangssalget rekker å bli gjennomført.

Men husk: Utover dine personlige følelser er jo ikke dette et nederlag for deg (på annen måte enn at du kanskje, jeg kjenner jo ikke situasjonen, kan lastes for å ha vært naiv og godtroende), det er et nederlag for din samboer! Og jeg synes faktisk det er HANS oppgave å fortelle situasjonen, både til sine foreldre og sine svigerforeldre! Så da kan det bli spennende å se om han er såpass til kar eller om han er feig også!

Skrevet

Ja, han fikk 1 mnd på å betale inn et beløp. Beløpet er betalt og kvitteringen er sendt. Er det noe håp da? Fikk jo brev fra banken i dag om at huset var begjært tvangssolgt, men blir det da stilt i bero siden han har betalt inn beløpet de ble enige om? Håper...

Skrevet

Uff..dette var trist lesing. Jeg kan desverre ikke komme med noen råd, men vil bare ønske deg lykke til. Håper dere finner ut av dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...