røyafrafrøya Skrevet 25. juni 2009 #1 Skrevet 25. juni 2009 Jeg synes det er et ork å steike og koke nå det er så varmt. Har noen forslag til middager som kan være kalde, evt. steike og styre minst mulig? Mottas med takk!
Gjest Skrevet 25. juni 2009 #2 Skrevet 25. juni 2009 Salater er min favoritt, eller retter som kan steike seg selv i ovnen sånn som ovnsbakt laks :-)
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2009 #3 Skrevet 25. juni 2009 Salat med grilla grønnsaker,- middelhavsinspirert.
Lillebror og stoerebror Skrevet 25. juni 2009 #4 Skrevet 25. juni 2009 Salat (kan jo bruke så mye i salat av både kjøtt, oster, nøtter, salater, grønnsaker, pasta, ris...) Bakt potet med masse godt i (gjøres klart på formiddagen og legges på grillen i ovnen etterhver, skinke, kryddersmør, mais, kylling, rømme... er godt oppi, enkelt og greit og godt) Det meste av grønnsaker, fisk og kjøtt kan jo steikes i folie på grillen. Da kan du krydre og legge i folie på formiddagen så legger du bare på grillen og vips er middagen klar. Fløtegratinerte poteter kan du også ta i folie (poteter, krydder, løk, hvitløk, fløte), nam nam. Reker og skalldyr er jo nydelig nå om sommeren. Fiskesuppe er også enkelt og godt nå i varmen. Server med litt frisk salat og loff så får du en fantastisk rett.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2009 #5 Skrevet 25. juni 2009 Dagens meny her var gazpacho. Det lager du slik: 1 boks tomater, 2 store, litt harde tomater, 1 agurk, 1 stor kepaløk, 1 stor rød paprika, 1/2 l tomatjuice, 1/4 dl olivenolje, 1-2 ss god hvitvinseddik, 1/2 ss salt, 1/2 ts pepper, 4 tynne skiver tørt grovt brød. Kjør tomatboksen, halve agurken, halve kepaløken og halve paprikaen til mos i hurtigmixer, tilsett tomatjuice, eddik, salt og pepper og oljen. Slå i skål, ha i 5-6 isbiter og og sett i kaldt kjøleskap i 3 timer. Rist brødet og del i terninger. Skjær resten av kepaløken, agurken og paprikaen, samt tomatene, i små terninger. Server grønnsaks- og brødterningene i små skåler til gazpachoen. En båt eller to med kaldt kokt egg til (pr pers) er også godt. Morgendagens meny (da venter vi gjester) blir for øvrig kald laksesalat med appelsin, grapefrukt og grønne erter, samt nybakt brød. Og lørdagens meny blir spekesild med salat av rømme/rødbete/potet/løk. Som nytes på tur i marka sammen med flatbrød!
røyafrafrøya Skrevet 25. juni 2009 Forfatter #6 Skrevet 25. juni 2009 Tusen takk for gode tips! Mye godt å prøve ut i varmen her.
blirjegsnartmamma Skrevet 25. juni 2009 #7 Skrevet 25. juni 2009 Vi griller nesten hver dag, og har bare salat til.. Ikke noe saus eller ris osv, bare en stor salat og grillmat..
MillaCamilla Skrevet 25. juni 2009 #8 Skrevet 25. juni 2009 Blomkålsuppe av årets blomkål. Ganske kjapt, enkelt, billig og forholdsvis sundt:) og veldig deilig i sommervarmen. Tar maks 25 minutter:) men innbærer litt koking.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2009 #9 Skrevet 25. juni 2009 Jeg har dila på tunfisk og ris ! greit å ha som nødmat når jeg finner ut jeg ikke orker å lage middag. Boil in bag sjasminris 1 boks tunfisk 1 boks mais soya saus (og litt majones, hehe) om du har salat i hus så lager du det til NAMME !
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2009 #10 Skrevet 25. juni 2009 mm.. jeg har fått dilla på ovnstekt kyllinglår fyller en form med de grønnsakene jeg har. f.eks blomkål, brocoli, gulrot, persillerot, maiskolber, squash, løk.... alt deles i store biter, maiskolben deler jeg i 3 eller 4 deler. så legger jeg potetbåter rundt i kanten av formen. deretter putter jeg maange hele hvitløksbåter ned mellom grønnsakene og potetene(de blir kjempegode!) til slutt legger jeg kyllinglårene på toppen, heller litt olje over, og krydrer med en god del chilli, og litt salt. evt grønnsaker som blir igjen, er gode å stavmikse, og ha i en egnet suppe:)
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2009 #11 Skrevet 25. juni 2009 hehe, glemte jo helt å skrive at jeg pleier å ha det i ovnen på 200 grader i en time.. ovnstekt kylling altså
røyafrafrøya Skrevet 26. juni 2009 Forfatter #12 Skrevet 26. juni 2009 Oj, det hørtes skikkelig digg ut! Takk!
Tommage♀♂ Skrevet 26. juni 2009 #13 Skrevet 26. juni 2009 Vi griller nesten hver dag på sommeren. Grillet laksefilet med potetsalat og grønn salat, koteletter eller indrefilet, eller hva som helst egentlig, sammen med ris og salat, grillede grønnsaker osv Godt med kaldt tilbehør til grillmat, og det kalde lages kvelden før. Da er det bare til å nyte solen mens kjøttet/fisken griller seg, og server=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå