Gå til innhold

Prøverør - kjønn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan de som administrer prøverør betemme kjønnet når de setter sammen eggcellen og sædcellen. Slik at vi som har 2 gutter fra før kanskje får en jente?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det går an, men det er ulovlig i mange land, bl.a Norge. I en del land kan de gjøre det dersom det er en svært god medisinsk grunn til dette, f.eks at gutter har en 50% risiko for alvorlig sykdom mens jenter ikke har noen risiko i den familien. Lurer på om det er noen ytterst få land som gjør dette uten medsinsk grunn også, mener å ha hørt USA gjør i noen stater, men er ikke sikker. Er antagelig svindyrt i så fall.

Skrevet

Tror det er et par klinikker i storbritannia som driver med sortering av befruktede egg etter kjønn, i hvert fall i følge en venninne av meg som fantaserer om ei jente neste gang, men i hele norden i hvert fall kan du se langt etter noe slikt da det er ansett som uønskelig og umoralsk å sortere etter kjønn enten på den ene eller andre måten.

Skrevet

Jeg tenkte mer på at dem ser sædcellene an (raske og trege svømmerer) og prøvde å tenke at familiene fikk en av hver dersom de har flere av samme kjønn...

Skrevet

Tviler jeg sterkt på at de gjør, må nok ha egne instrumenter for dette ;-)

Skrevet

I Russland gjør de det. Er et innlegg inne på gutt jente debatten anngående dette

Skrevet

Hei! :-)

Er nok ulovlig i Norge!

Men eg kjenner/vet om svært mange som har fått baby ved hjelp av prøverør, og vare 1 av dem fikk gutt!

Så jeg antar at det kanskje uansett er størst sjanse for jente likevel?

Kan jo være tilfeldigheter, men kanskje ikke?

Lykke til! :-)

Skrevet

Jeg fikk prøverørsjente, det sier jo at jenter er sterkere så det er kanskje noe i teorien med at de ofte klorer seg fast.

Jeg har mista noen prøverørsbarn, mulig det var gutter men det blir bare gjetting.

Uansett kan man ikke velge kjønn i norge.

Skrevet

Dette er nok tilfeldig. Har aldri hørt at det er noen forskjell på kjønnsfordeling.

Skrevet

Altså jeg mener å ha lest at det fødes flest gutter etter prøverør, dette fordi guttesædceller jo er kjappere og ser da bedre ut under mikroskop men 100% sikker er jeg ikke.

Ang valg av kjønn, det er mulig, men det gjør man på befruktede egg og man sjekekr de samtidig for de vanligste genetiske sykdommene.

Land som gjør dette (altså lar en velge fordi en vil velge) er bl.a USA, Russland og Tsjekkia.

I Belgia skal det finnes en motde hvor man vasker sædcellene med noe spesielt og da skal sjansene være større for en jente men ikke 100%

Men en stund siden jeg aktivt prøvde å finne ut noe om dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...